Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Haga tävlingen

  • Haga tävlingen

    Publicerad av mattias-j på 13 maj, 2012 vid 07:17

    Smhi går bananas för er pojkar, kolla!

    TORSDAG 17 MAJ
    Upp kl. 04:34Ner kl. 21:08
    Tid Väder Vind (byvind) Nederbörd Luftfuktighet Tryck
    02.00 6° SV 6 *(9)*m/s 0.2* mm/6h 71*% 1008*hPa
    08.00 8° SV 11 *(17)*m/s 2.0* mm/6h 71*% 1007*hPa
    14.00 9° SV 13 *(21)*m/s 0.2* mm/6h 70*% 1007*hPa
    20.00 10° SV 6 *(9)*m/s 0.0* mm/6h 66*% 1011*hPa

    lasse-n svarade 11 år, 11 månader sedan 24 Medlemmar · 62 Svar
  • 62 Svar
  • mackee

    Medlem
    13 maj, 2012 vid 07:24

    Japp ibland ser det bra ut ,men tror inte jag varit med om en så snurrande prognos inför en tävling så vi får se hur det blir ,
    Men sol och 15 i medel hade varit fint!!!!!

  • tobhed

    Medlem
    13 maj, 2012 vid 10:58

    Finns det ens någon rimlig chans att vi kan köra tävlingen i dammen?

  • mattias-j

    Medlem
    13 maj, 2012 vid 11:57

    Med tanke på fågelskydd och annat så tror jag det vore oklokt om 30-40 man huserar där samtidigt. När vi är 4-5 st så brukar dom inte bry sig. Men det är väl upp till tävlingsledningen att avgöra. Men jag tror att ÖWC som arrangör inte vill ha tävlingen där uppe och störa fågelskådarna i onödan…. Vore dock kul med en tävling i dammen, men den kanske skulle köras efter 31/8 på prognos.

  • surfteo

    Medlem
    13 maj, 2012 vid 15:44

    Dammen imorgon måndag kanske?

  • mackee

    Medlem
    13 maj, 2012 vid 16:05
    Mattias J;688493 wrote:
    Med tanke på fågelskydd och annat så tror jag det vore oklokt om 30-40 man huserar där samtidigt. När vi är 4-5 st så brukar dom inte bry sig. Men det är väl upp till tävlingsledningen att avgöra. Men jag tror att ÖWC som arrangör inte vill ha tävlingen där uppe och störa fågelskådarna i onödan…. Vore dock kul med en tävling i dammen, men den kanske skulle köras efter 31/8 på prognos.

    Håller med om detta,bättre att köra i lite mindre skala så vi inte riskerar detta fina spot

  • culing

    Medlem
    13 maj, 2012 vid 16:49
    mackee;688507 wrote:
    Håller med om detta,bättre att köra i lite mindre skala så vi inte riskerar detta fina spot

    Nu måste det blåsa för nu ska jag göra comeback.
    Uppkittad med nya segel o ny speedbräda.
    Hoppas på vind!

  • budda

    Medlem
    13 maj, 2012 vid 17:29
    culing;688512 wrote:
    Nu måste det blåsa för nu ska jag göra comeback.
    Uppkittad med nya segel o ny speedbräda.
    Hoppas på vind!

    Riktigt kul att höra

  • marden

    Medlem
    13 maj, 2012 vid 18:30

    du får ta lite comptid o hänga med o träna imorrn då…

  • swe117

    Medlem
    13 maj, 2012 vid 20:15

    Om det nu blir bra vind och från SV, var seglar vi då istället? Går det att få lite plattvatten vid någon av kobbarna eller blir det hardcore i öppet hav? 😉

  • davven

    Medlem
    13 maj, 2012 vid 21:38

    På sv troligast nästan rakt ut/lite syd om klubbstuga. Lite hardcore kommer det bli 🙂 , ofta på sv går det gå mellan
    vågdalarna i slören, ibland braka rakt över och hålla i sig. Undrar om inte Bringdahl gick över 33 knop på en hederlig sv ute i choppen när han var nere på Haga för nga år sedan. Men jag kommer överlåta banläggning till duktigt folk, gött och se är att brisarna tuggar på för fullt. Även dagar med skitprognos bjuder på vind, hoppas på redigt med sol och grundvind/ inga moln.

  • tobhed

    Medlem
    14 maj, 2012 vid 13:46

    Detta var ju iof sig inte oväntat, men att segla speed utanför klubbstugan när vi har sveriges bästa speedvatten 500 m därifrån känns så klart otroligt tråkigt.

    Jag har varit med och seglat speedtävlingen utanför klubbstugan 3 ggr tror jag och ena gången tog det säkert 12 månader att bli rehabiliterad efter en rejäl vurpa i vågorna.
    De senaste åren har vi haft tur när de väl har blåst och vi har kunnat köra på Hollandstrippen, men vad tror ni händer om det blåser 17m/s SV på fredag, hur många kommer då ev skita i tävlingen och befinna sig i dammen hela dagen istället?

    Jag bara säger att vi framöver måste tänka längre och se om vi kan hitta andra sätt att tävla på (ja, gammal tråd jag vet…), men detta känns lite som att ha en vågtävling i Klagshamn eller Formulatävling i Apleviken en dag då det blåser 17m/s NV – vi måste ju kunna välja platser och tider där vi kan få möjlighet att segla speed i rätt förhållanden.

  • kobrakai

    Medlem
    14 maj, 2012 vid 17:03

    Hur är det nu, funkar rak fena? eller är det weed som gäller?

  • surfan

    Medlem
    14 maj, 2012 vid 18:01
    tobhed;688644 wrote:
    Detta var ju iof sig inte oväntat, men att segla speed utanför klubbstugan när vi har sveriges bästa speedvatten 500 m därifrån känns så klart otroligt tråkigt.

    Jag har varit med och seglat speedtävlingen utanför klubbstugan 3 ggr tror jag och ena gången tog det säkert 12 månader att bli rehabiliterad efter en rejäl vurpa i vågorna.
    De senaste åren har vi haft tur när de väl har blåst och vi har kunnat köra på Hollandstrippen, men vad tror ni händer om det blåser 17m/s SV på fredag, hur många kommer då ev skita i tävlingen och befinna sig i dammen hela dagen istället?

    Jag bara säger att vi framöver måste tänka längre och se om vi kan hitta andra sätt att tävla på (ja, gammal tråd jag vet…), men detta känns lite som att ha en vågtävling i Klagshamn eller Formulatävling i Apleviken en dag då det blåser 17m/s NV – vi måste ju kunna välja platser och tider där vi kan få möjlighet att segla speed i rätt förhållanden.

    vi kör i dammen!! 😀

  • mackee

    Medlem
    14 maj, 2012 vid 18:50

    Om det blir sv kommer dom troligen lägga banan norr om stugan så vi kan stå på det yttre revet sen blir det slör mot starten på Hollands strippen och då bromsar det yttre revet upp dom värsta vågorna samt att man kan köra i vågdalen
    Känns minst lika säker som att köra i TT grova chop eller klagan ettriga studs mellan tusen käppar
    Tycker det skulle vara otroligt kul att köra en tävling inne i dammen men
    vii måste respektera klubbens , och tävlingsledningens beslut
    Och jag tror nog att alla speeders i hela Sverige vill kunna fortsätta få vara i dammen

  • davven

    Medlem
    14 maj, 2012 vid 20:57

    Vi kommer garanterat inte lägga bana i ett naturreservet, vore högst
    olyckligt om folk lullar in där. Förhållningsregler för vindsurfing finns på denna sida.

    http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/sv/djur-och-natur/skyddad-natur/Naturreservat/morbylanga/beijershamn/Pages/index.aspx

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Haga tävlingen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.