• wind-lover

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 19:40

    nej vilken hemsk olycka. 🙁

    Låter sjuukt obehagligt och läskigt juu!!

  • svenne

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 20:22
  • oldschool

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 01:49

    “and just over 1 per year are fatal” ……större risk å bli rånmördad på väg tillbaka till bilen efter surfet……

    keep on surfing

  • star

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 11:27

    Hajar är snälla – lär ske över 20.000 (kända) mord i Sydafrika per år varav ca. 400 är poliser?! Obs. att det i inget av dessa fall är någon haj är inblandad…

  • supasonic

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 17:12

    Man e inte lite grym om man vinner en fajt mot en vithaj. Men var han inte rätt ung när han fick sin son… 16 år!?

    .s

  • robinthewater

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 21:41

    Jag hade världens hajnoja ända tills jag fick träffa The Great White personligen för några veckor sedan. Fiskrens, fiskleverblod, plask och lockande med halava tonfiskar på ett rep och vithajen var… beskedlig, lugn, och lite nyfiken. Detta fick jag uppleva utanför Kleinbai i Western Cape SA. I ett bur-dyk kom jag på en armlängds avstånd från detta underbara djur som är värt all respekt. Men inte för att hon käkar vindsurfare utan för att hon är utrotningshotad. Jag är inte rädd att bli uppäten längre, jag är rädd att vi förlorar ett fantastisk djur.

    Jag tänker dock fortsätta att ha lite hajnoja men bara för nöjes skull och för den extra krydda det ger surfet utomlands.

    /David Atheborough (Robert)

  • soderberg

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 21:29

    fast det är ju dock väldigt sällan en vindsurfare blir attackerad,,, brukar ju vara badande och vågsurfare

  • frippe75

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 14:10

    @robinthewater 362258 wrote:

    Jag hade världens hajnoja ända tills jag fick träffa The Great White personligen för några veckor sedan. Fiskrens, fiskleverblod, plask och lockande med halava tonfiskar på ett rep och vithajen var… beskedlig, lugn, och lite nyfiken. Detta fick jag uppleva utanför Kleinbai i Western Cape SA. I ett bur-dyk kom jag på en armlängds avstånd från detta underbara djur som är värt all respekt. Men inte för att hon käkar vindsurfare utan för att hon är utrotningshotad. Jag är inte rädd att bli uppäten längre, jag är rädd att vi förlorar ett fantastisk djur.

    Jag tänker dock fortsätta att ha lite hajnoja men bara för nöjes skull och för den extra krydda det ger surfet utomlands.

    /David Atheborough (Robert)

    Det är “sånna” som du som gör att dom söker sig närmare kuster.. Tack för det !! 🙂

    Men om du lämnar ditt mobilnummer så ringer jag nästa gång jag ligger med knäckt bräda och simmar in… Då är du välkommen ut och byta med mig och studera hajar utanför buren så får vi se om du känner lika dant .hahahaaha

  • robinthewater

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 21:15

    @frippe75 362461 wrote:

    Det är “sånna” som du som gör att dom söker sig närmare kuster.. Tack för det !! 🙂

    Men om du lämnar ditt mobilnummer så ringer jag nästa gång jag ligger med knäckt bräda och simmar in… Då är du välkommen ut och byta med mig och studera hajar utanför buren så får vi se om du känner lika dant .hahahaaha

    Fel. Vetenskapliga studier har visat att denna typ av eko-turism INTE påverkar vithajens beteende. Det är bara ytterligare ett uttryck för vår omotiverade rädsla. Bara några kilometer från stället där vi träffade hajen håller vågsurfare till helt obekymmrade över “hotet” från djupet. Är det någon man ska skylla hajatacker på så är det väl sälarna i området.

  • frippe75

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 22:39

    @robinthewater 362743 wrote:

    Fel. Vetenskapliga studier har visat

    Jag ser framför mig en gubbe i vit rock…. förmodligen någonstans i ett institut i Schweiz….. hahaha… vetenskapliga studier my ass!! 🙂

    Baserat på ett mätresultat….

    hmm hmmm mmmmm…. vänta jag gör en vetenskaplig studie…
    mmmmm steg 1.

    Jag åker ut med en båt och lägger mig i en bur på typ…. förmiddagen..

    Steg 2. Jag …. åker tillbaka och surfar på eftermiddagen… blir jag inte uppäten då påvisar min studie att risken inte är förhöjd…

    Japp så går det till…

  • bjornen

    Medlem
    31 januari, 2007 vid 10:05

    Utan att varken tycka det ena eller det andra så åkte jag ut till en ö som heter Dyer island och där ligger den så kallade “shark alley” ett område som det är mycket med vithaj. Jag kan bara säga att jag har alldrig sett så mycket med säl på en och samma plats dom formligen låg på varandra så jag kan tänka mig att det vid vissa tidpunkter är gott om mat. Sedan så vet man ju hur det har gått med grizzly björnarna i nordamerika, dessa kommer ju rätt nära inpå i nationalparkerna pga campingplatser där man slänger sopor/mat på ett felaktigt sätt… Det finns nog många faktorer som kan spela in. Imponerande djur är det onekligen bara hoppas att får finnas kvar.

  • bjornen

    Medlem
    9 februari, 2007 vid 18:11

    Kolla kanal 5 nu 19:00-20:00 handlar om folk som dyker med hajar

    //Björn

  • callep

    Medlem
    9 februari, 2007 vid 18:23

    gött att de fridyker me dem

  • frippe75

    Medlem
    9 februari, 2007 vid 19:00

    @callep 364389 wrote:

    gött att de fridyker me dem

    AHH.. Helt perfekt timing!!

    Tiger haj . jag misstänker att det var filmat runt Maui där tigerhajen verkar trivas ypperligt!

    Nu är min tigerhajsskräck BOTAD för gott…

    Men säg gärna till när det är ett liknande repotage ifrån sydafrika där dom fridyker med vithaj… mohahaha…

    Maui nästa…..

  • robinthewater

    Medlem
    9 februari, 2007 vid 19:55

    Ja, ni ser ju… Folk som bokstavligen ber om att bli hajmat klarar sig helskinnade ända upp i 40-årsåldern utan att mista ett enda finger.

    Vilken brud va! “- I wasn’t satisfied… I had to ride it…”
    Fyra meter Tigerhaj alltså.

    Jag undrar varför hon simmade omkring i en minimal bikini när hennes manilga haj-jagar-polare hade hel våtdräkt? Hur som helst så blev jag en lite förvirrad TV-tittare. Sexigt, läskigt, sexit, läskigt, sexigt…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.