Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hallands Nyheter ang Lagans mynning och fågel/kite

• svan

Medlem
    1 juli, 2004 vid 07:45

Låter som att det är dags för dialog…

• brickan

Medlem
    1 juli, 2004 vid 08:03

Jag är helt okunnig om fåglar men det känns som fågelskådarna hittar på mycket och vill få det att låta hemskt.
    Vilka fåglar flyttar nu? Varför förbjuda året om?
    Som sagt en sund debatt med kite vänliga fågelskådare om det finns så man kan ifrågasätta deras argument.

• jezaja

Medlem
    1 juli, 2004 vid 08:19

Fågelskådare är ett släkte som gillar att kritisera och klaga det är en sak som är säker!
    Dom får ofta politiker med sig kan jag tänka mig också, så det gäller nog att sätta emot (läs diskutera med berörda parter) innan det är försent.

• chris99

Medlem
    1 juli, 2004 vid 08:28

Någon begåvad skulle skriva en debattartikel i samma tidning och hävda att det är miljögifter som gör att just söta lilla pipstjärten (eller vad den nu hette..) flyttat och inte våra färgglada svalor..
    Skylla på storföretagen och regeringen.

Någon kitesurfandemiljöpartist som ställer upp?!

//Chrillo

• anonym-anvandare

Medlem
    1 juli, 2004 vid 08:29

gör ett bra jobb, med rätt fakta till hands, annars får vi ett helvete frown.gif

• niklas82

Medlem
    1 juli, 2004 vid 08:59

Ja det här måste vi styra upp.. helt ärligt så tror jag att dom kommer att förbjuda kite i mynningen. MEN det finns ingen anledning att förbjuda det året om.

Det jag tycker är konstigt är att man sällan ser fågelskådare vid mynningnen, desto fler i mellbystrand.

mårten med resten vi ska inte släppa mynningnen för än det är helt kört, här sitter vi på en av sveriges bästa spots och det är värt att kämpa för…

Föresten Ni som kommer o kitar i mynningen Så har ALLTID båtarna på väg ut och in företräde, känner han som har båtföreningen lite gran och han har hört klagomål på oss för båtägarna vågar inte köra ut eller in för dom vet inte om vi kan väjja eller inte så håll er en bit ifrån när det kommer en båt, har fixat en skykt som ska sättas upp.

skickar med samma artikel fast från LT (laholms tidning) lite roligare rubrik.

Niklas

• rambo_johnson

Medlem
    1 juli, 2004 vid 09:15

Fåglarna i Habo Ljung har ju vant sig rätt bra, körde 5 meter från ett gäng härom dan dom bryde sig inte ett skeit.

• pet

Medlem
    1 juli, 2004 vid 09:29

Om bara fåglarna visste hur svårt det är för oss med flygande drakar att hitta spots, skulle dom nog överlåta alla våra favvospots i ett nafs. Dom kan ju bara flyga lite till vänster o häcka ett par kilometer åt nått håll.
    Men nu kan fåglar inte prata, så då blir det att ta upp diskussionen med politiker och svårt inskränkta fågelskådare istället. Ja, då gäller det att ha tungan rätt i munn. Någon som kallar kitesurfing för “åka bräda kopplad till fallskärm” bör behandlas med yttersta försiktighet, då de redan har försvarstaggarna utåt. Och miljövänner och fågelskådare har redan allmänheten och politikerna bakom sig. Det betyder att vi inte bara har ett underläge från börja, utan också att deras beslut kan fattas snabbt och antagligen onödigt hårt. De som inte förstår att “fallskärmssurfning” är livsviktigt för oss kan nog totalförbjuda sporten när dom ändå är igång. En debatt som sagt är på sin plats, men HOLY CRAP va försiktiga vi får vara!
    Vi är en minoritet, som många stör sig på. Har någon en plan på hur ett smart mothugg kan gå till så släng ut det här. Jag vill fortsätta kita!
    Jag gillar fåglar.
    /Pet the pet.

• rambo_johnson

Medlem
    1 juli, 2004 vid 09:32

tror dom har försökt med förbud i Ljunghuisen o så, men inte lyckats va ja vet, har vatt ett ejvla liv, men vår gode Kung Göran, gillar inte fågelskådare eftersom dom jävlas med hans älskade golfbanor. so fuck em

• kalabra

Medlem
    1 juli, 2004 vid 09:40

Ett lysande tillfälle för WCL som förening att ta debatten. Förekom politikerna och ta kontakt med dem så snart som möjligt och ge er syn på saken. Kom med förslag och ideér på tänkbara lösningar. Det sämsta man kan göra är att bara vänta på en reaktion för jag kan sätta mina fotstroppar på att våra fågelvänner inte ligger på latsidan.
    Mynningen är ett av landets bästa spots och väl värt att kämpa för.
    I Apelviken kommer inom nån vecka upp skyltar med lite rekommendationer för kitesurfare, allt för att inte reta allmänheten och politikerna. Den kontakt VVK har med kommunen är mycket bra och de är positiva till både vindsurfing o kitesurfing.

/HCH, vice ordf Varberg Vindsufing Klubb

• rambo_johnson

Medlem
    1 juli, 2004 vid 09:47

kan inte alla maila den där killen som har skrivit dom där artiklarna o kalga ltie på att han borde kolal lite fakta först blaj blaj, fåglar vänjer sig osv…

• pet

Medlem
    1 juli, 2004 vid 09:52

Å fyfan va bra när politikerna har nått själva som hotas (läs snobb-golf). Då har man redan ett litet äss i bakfickan. Man bör kolla upp vad politiker i närheten av sin spot har för egna intressen i området och försöka vrida till det på dem.
    Och ja, det går fan att vänja fåglar. man kan ju gippa runt vissa fåglar utan att dom rör sig. Ge dom ett år till, så kommer dom häcka i kitebagarna.

• brickan

Medlem
    1 juli, 2004 vid 10:08

Jag förstår om man inte ska kita på vissa ställen under vissa tider när fåglarna häckar mm i många sjöar är det förbjudet att vistat med båt under vissa tider men inte året runt.
    Styr upp debatten och ta strid för sporten den kan inte förbjudas i hela landet det har dom redan försökt med vattenskotrar mm och det gick inte mest pga EU.

• pjoter

Medlem
    1 juli, 2004 vid 10:17

grejen är som ni sagt att man måste vara snabb. sedan måste man va ordentligt påläst. detta problemet måste ju finnas i resten av världen oxå. hur har dom gjort på andra håll? har det fungerat? ge förslag och visa helst upp resultat från andra platser. sån statistik älskar beslutsfattare!
    grejen är ju bara att vara påläst så dom inte kan trycka ner en.
    ornitologerna är garanterat pålästa och ganska välorganiserade och framförallt en väletablerad organisation till skillnad från oss kiteare.
    jag ska sätta mig å leta lite. kommer med svar här under sen.

• kitefredrik

Medlem
    1 juli, 2004 vid 11:05

Om man ska förbjuda all kitesurfing i havet utanför alla naturreservat måste man isf även förbjuda badning, windsurf och båtar. Känns som kitesurf stör minst av dom sakerna.
    Samt precisera exakt hur långt ut i havet förbudet gäller och exakta datum när förbuden gäller, för helårsförbud kan ju bara inte vara rimligt.

Jag blir så trött på ornitologer. Blir det förbud ska jag f-n säga att jag är bäver-skådare och att ornitologernas bilkörning till och från fågelskådarplatserna stör bävrarna så det måste förbjudas! Även att cykla är förbjudet för det stör ungefär lika mkt som kitesurf (iaf om man struntar i att tjoa av glädje när man satt ett hopp).

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hallands Nyheter ang Lagans mynning och fågel/kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.