Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing hälsena av!

  • hälsena av!

    Publicerad av henkish på 31 maj, 2010 vid 15:23

    Tja

    Sitter hemma med gips, inne på 5e veckan nu..suck..

    Funderat på olika lösningar-typ gladpack runt gipset, sopsäck, klippa av en torrdräkt o snurra silver tejp..

    Har ju bra vinkel på foten nu 90 grader..

    Någon som vet om kaiting sliter på hälsenan eller hur länge man måste vänta innan man är på igen?!

    Hur som helst, funderar på att köpa ett par skor/bindningar av typ Synergy till brädan.

    Någon som vet om man får ett vettigt stöd med dessa- efter man får av gipset,
    så man kan börja kaita snart!!!

    Mvh Henkish

    henkish svarade 13 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • farbrorfraz

    Medlem
    31 maj, 2010 vid 15:36

    knäck gipset, be om ett glasfibergips, sen e de bara å köra! dom e fan skottsäkra

  • henkish

    Medlem
    31 maj, 2010 vid 15:59

    Tack för svaret!

    =0)

    tror jag fick det nu när de bytte och vinklade foten till 90 grader.

    Men det sitter ju någon bomullslinda närmast benet…?

    Lär ju bli tungt som fasen..

    =0)

  • Kjello

    Gäst
    31 maj, 2010 vid 16:03
    Henkish;614746 wrote:
    Tja

    Sitter hemma med gips, inne på 5e veckan nu..suck..

    Funderat på olika lösningar-typ gladpack runt gipset, sopsäck, klippa av en torrdräkt o snurra silver tejp..

    Har ju bra vinkel på foten nu 90 grader..

    Någon som vet om kaiting sliter på hälsenan eller hur länge man måste vänta innan man är på igen?!

    Hur som helst, funderar på att köpa ett par skor/bindningar av typ Synergy till brädan.

    Någon som vet om man får ett vettigt stöd med dessa- efter man får av gipset,
    så man kan börja kaita snart!!!

    Mvh Henkish

    Är det så vanebildande !, rulla till avvänjningklinik och be om psychofarmaka.
    Ursäkta ironin, eller vad det heter”, tackar jag blir extra peppad (måste ut på kitebrädan snart) är det så väldigt mycket mera kul !, jämfört med hitills, vindsurf 34 år utan skada.

  • henkish

    Medlem
    31 maj, 2010 vid 16:06

    vanebildande-Svar :JA!

  • Kjello

    Gäst
    31 maj, 2010 vid 16:24

    Tänker på James Bond-film där någon sparkar med knivskor så hälsenan, som snappar upp (värsta gummisnodden) och sliter sönder buken (omeddelbar död) bara på film förstås,
    hur lyckades du, gick hälsenan verkligen helt av ?.
    Ursäkta igen, sjuk fråga, ingen sadist egentligen, bara lite full just nu.
    Måste tänka är det värt risken att börja med kitesurf.
    Men satsat för mycket pengar nu, och snart 61 bast, varför inte fortsaätta.

  • henkish

    Medlem
    31 maj, 2010 vid 19:15

    Helt av..badminton..

  • booman

    Medlem
    31 maj, 2010 vid 20:53

    Kan du inte få en ortos? Jag var gipsad i 2v för några år sedan (Tennis), sen fick jag ortosen.

    Den blåser man ju upp med luftkuddar för att fixera, borde i alla vara bättre än både gips o glasfiber. + att du kan ta av och på den som du vill…

  • henkish

    Medlem
    31 maj, 2010 vid 22:25

    får fråga..

  • nundy

    Medlem
    1 juni, 2010 vid 12:56

    Hej på dig Henkish!

    Efter en hälseneruptur kan du inte räkna med att vara tillbaka på vattnet förrän ca 3-4 månader efter skadan. Generett är det stor påfrestning på hälsenan när man kajtar och jag skulle inte rekomendera att testa tidigare än så. Om du slår upp det igen är det lika lång konvalescens och man måste i många fall göra en senplastik på samma ben vilket är mer avancerat än att bara sy ihop (som jag antar de gjort på dig).. Ta hellre ett par veckor extra rehab istället för att chansa!!!

  • henkish

    Medlem
    6 juni, 2010 vid 23:55
    nundy;614902 wrote:
    Hej på dig Henkish!

    Efter en hälseneruptur kan du inte räkna med att vara tillbaka på vattnet förrän ca 3-4 månader efter skadan. Generett är det stor påfrestning på hälsenan när man kajtar och jag skulle inte rekomendera att testa tidigare än så. Om du slår upp det igen är det lika lång konvalescens och man måste i många fall göra en senplastik på samma ben vilket är mer avancerat än att bara sy ihop (som jag antar de gjort på dig).. Ta hellre ett par veckor extra rehab istället för att chansa!!!

    Ok- ca 3 månader alltså..nu har jag ju gått snart 2 månader med gips.. då borde jag kunna vara på det rätt snart ändå =0)

  • nundy

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 07:50

    Hehe.. skönt med optimister! För att göra det enkelt, börja köra när du känner dig helt återställd. Samma styrka och när du stretchat ut den till samma längd som den andra sidan. Jag tog utgångspunkt i att du opererat den, om du bara gipsat tar det säkert lite längre tid..

  • acemattias

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 09:24

    Håll igång och täna övrig kropp så kommer skadan att läka snabbare.
    Återhämtningstiden baserar läkarna ofta på att man bara ligger på soffan och väntar.

  • skejtar_henke

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 11:17

    krya på dig…

  • tolvsbo

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 12:52

    är ingen ortoped, och förlåt om det bara e freestyle som gäller..

    ….men borde inte motsattsen av boots vara bättre när du skall börja igen?!?
    strapless på surfbräda, skim eller wakeskate?!?

    Om du inte sitterr fast borde skaderisken minska betydligt.

    Lycka till med tillfrisknandet

  • henkish

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 17:42
    Tolvsbo;615639 wrote:
    är ingen ortoped, och förlåt om det bara e freestyle som gäller..

    ….men borde inte motsattsen av boots vara bättre när du skall börja igen?!?
    strapless på surfbräda, skim eller wakeskate?!?

    Om du inte sitterr fast borde skaderisken minska betydligt.

    Lycka till med tillfrisknandet

    Kanske ligger lite i det..Men har både skim o surf o kite bräda..upplever dock när jag kör strapless att foten i samarbete med brädan röjer runt mer, alltså att man har fler lägen och vinklar som man i mitt fall riskerar att slita av senan igen..Någon med mer erfarenhet kanske!?

    Och nej-jag opererade mig inte..Blev rek att inte göra det av doktorerna..Men har läst på ett antal forum att det tydligen är att föredra-men doktorn sa att oskuret är bäst..

    Dock var jag oppe på sjukhuset idag, och de har utlovat fixa en lösning till mig.

    Det bygger på att de tar ett avtryck av mitt ben, och sedan skapa något waterproof så att jag får en stövel som med kardborreband ska fixera foten i 90 grader.
    Typ kirurgplast eller glasfiber. vilket ska vara hållfast.

    Frågade även om ortros-men passformen brukar tydligen inte vara hundra..

    Så jag tar av gipset nu den 16de, och då tar de det nya avtrycket och antar att jag får “stöveln” med mig bums..

    Jag tror verkligen på detta, då man oftast har benet, kanske inte i riktigt rät vinkel.. vilket innebär att man inte belastar hälsenan samt att “stöveln” håller the shit in place.

    Comments?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing hälsena av!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.