Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Händerna och kylan

  • Händerna och kylan

    Publicerad av carl-r på 30 september, 2009 vid 17:06

    Vantar har jag ett gäng så det är inte frågan, utan jag får lite ont i lederna av kylan, särskilt i långfingrarna. Det verkar som att när man har hållit ett tag å blivit kall så börjar det göra ont.
    Jag funderar på om det kan funka att smörja in utsidan på fingrarna med nåt, liniment eller nåt som ska öka blodgenomströmningen.
    Was sagen Sie?

    carl-r svarade 14 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • stefanlindmark

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 08:39

    Finns starka grejer att smörja in händerna med.
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showpost.php?p=568149&postcount=5″]www.Surfzone.se – Visa ett inlägg – Vad behövs för att klara vintern?[/ame]

    Eller läs på om Raynaud’s fenomen, där behovet är ungefär detsamma som för oss vindsurfare:
    http://www.google.com/search?q=raynaud's

  • macedu

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 09:54
    Carl R;579785 wrote:
    Vantar har jag ett gäng så det är inte frågan, utan jag får lite ont i lederna av kylan, särskilt i långfingrarna. Det verkar som att när man har hållit ett tag å blivit kall så börjar det göra ont.
    Jag funderar på om det kan funka att smörja in utsidan på fingrarna med nåt, liniment eller nåt som ska öka blodgenomströmningen.
    Was sagen Sie?

    Hellu Mr Oldschool!Har du ngn gång i ditt liv frusit till tassarna riktigt ordentligt så kan det vara en anledning. Det sägs att de flesta som halvt förfrusit sig får problem resten av livet…ja OM man utsätter sig för kyla igen. Går säkert att googla om detta :-). Ett beprövat jägartrick(K3 och andra elitförband 🙂 ) är att NÄR du börjar bli kall men övriga kroppen är oki så veva armarna snabbt som fan framåt. DU ökar då cirkulationen i fingrarna DIREKT. Men man lär ju se ut som en “gök” när du sitter påbrädan och kör väderkvarnen framåtriktad. Men som sagt detta funkar. Prova! Men gör det i tid!!!Over and out!/mac

  • stefanlindmark

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 13:08
    MacEdu;579988 wrote:
    NÄR du börjar bli kall men övriga kroppen är oki så veva armarna snabbt som fan framåt. DU ökar då cirkulationen i fingrarna DIREKT.

    …och passa dig för att veva armarna bakåt. Tänk på vad som kan hända då!

  • macedu

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 16:36
    stefanlindmark;580037 wrote:
    …och passa dig för att veva armarna bakåt. Tänk på vad som kan hända då!

    jaja…..

  • windmiller

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 17:23
    stefanlindmark;580037 wrote:
    …och passa dig för att veva armarna bakåt. Tänk på vad som kan hända då!

    Ja just precis.. man simmar bakåt då. 😛

  • carl-r

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 17:35

    Tack för tipsen, men hittils har jag några små invändningar.
    När det gäller vevandet så försöker man ju liksom hela tiden att vara seglandes, eller göra en snabb vattenstart. Helst vill man hålla tassarna varma utan att vara tvungen att ta pauser helt enkelt.
    När det gäller nitroglycerinsalva så verkar det som att kraftig huvudvärk är en vanlig biverkning bland de som använder det.

    Jaja, I värsta fall kanske det är dags att sätta på sig vantarna utan hål nu. 😉

  • macedu

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 17:53

    well…. själva så tar vi pauser mellan de olika sk “benen”…. på land och udner ivriga diskussioner så vevas det armar….samt att om man nu kör tills det blir kallt om tassarna så får du upp cirkulationen genom att sitta på brädan för att´sen dra iväg oavsett vattenstart eller tampdragning…för du tar väl inte minuter på dig för ett vatten start…. ÄVEN med en stor rigg :-)Det var mina invändningar…… hehe/mac

  • joachim_larsson

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 18:14
    Carl R;579785 wrote:
    Vantar har jag ett gäng så det är inte frågan, utan jag får lite ont i lederna av kylan, särskilt i långfingrarna. Det verkar som att när man har hållit ett tag å blivit kall så börjar det göra ont.
    Jag funderar på om det kan funka att smörja in utsidan på fingrarna med nåt, liniment eller nåt som ska öka blodgenomströmningen.
    Was sagen Sie?

    Konsten är att vara varm om armarna och de utsätts för kylan runtom, villket jag har tagit fasta på så vi kommer med ett helt nytt underställ som är utvecklat speciellt för att andas, vara slimmat och vara varmt, har varit ute och testat och det ser ut att vara riktigt bra.

    Återkommer med uppgifter senare.

  • carl-r

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 18:27

    Nja, alltså när man först blöter fingrarna och sen håller i bommen när det är kallt och blåsigt så gör det ont i långfingerlederna. Tror de är mest utsatta helt enkelt, samt att man inte rör så mycket på fingrarna kanske.

    Apropå andas förresten, min NP Short John som jag har under våtdräkten andas inte sådär jättemycket, men funkar bra ändå. 😉

  • macedu

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 19:34
    Carl R;580137 wrote:
    Nja, alltså när man först blöter fingrarna och sen håller i bommen när det är kallt och blåsigt så gör det ont i långfingerlederna. Tror de är mest utsatta helt enkelt, samt att man inte rör så mycket på fingrarna kanske.

    Apropå andas förresten, min NP Short John som jag har under våtdräkten andas inte sådär jättemycket, men funkar bra ändå. 😉

    åldern calle 🙂

  • carl-r

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 19:35

    Haha, fan inte helt orimligt du. 🙂
    Det knakar överallt.

  • mx-iggesund

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 19:49

    Som jag skrivit i tråden “hur ska man klara vinterna”, så tipsade jag om vitamin B3.
    Har skaffat sånna 500mg och jag blir varm/het ända ner till handlederna, men fingrarna är lika kalla.
    Andra som jag har lurat i tabletterna har blivit mycket varmare än mig.
    Frugan fick reaktionen en timme senare, men vart varm ända ner i vaderna.
    En kompis trodde att han hade blivit dödssjuk 🙂
    En arbetskompis som pikade mig för “du med dina vitaminer”, säger aldrig det nåt mer.
    Alltså han dog inte, såg bara ut som en kokt kräfta en timme 🙂 Rödlätt som han är.

  • carl-r

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 20:12

    Intressant. Men 500mg verkar rätt mycket eller? Rekommenderat dagligt intag är 18mg normalt läste jag.

  • nachoman

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 20:24

    Carl R – Som du beskriver det så verkar det inte direkt vara kylan i sig som stör dig, snarare smärtan i leder.
    Många reumatiker upplever värre smärta vid kyla. Kylan påverkar ju kroppens leder på så sätt att allt blir stelare och trögare. Detta kan i sin tur leda till att lederna inte löper lika bra som de bör varpå smärta uppstår. Själv får jag liknande smärta i kallare väder fast i axlarna. Min värk försvinner om jag regelbundet tränar det “onda” partiet vilket medför ökad blodgenomströmning.
    Men som sagt, det är inte helt simpelt att utstå den kylan som kommer med vindsurfing och vinter. Själv bävar jag lite för helgen på Torö som kommer att vara apkall!

  • carl-r

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 20:45

    Det ligger nog någonting i det där. Mamma är reumatiker så det ligger ju inte jättelångt bort. Det är nog en god ide att försöka träna lederna.
    Jag vet att min bättre hälft har ett sånt program från sjukgymnast. Tar tag i det på en gång. Tack!
    🙂

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Händerna och kylan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.