Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing handled, nyckelben

  • handled, nyckelben

    Publicerad av adloon på 14 juni, 2007 vid 16:49

    lagom till sommarlovet så bröt jag handleden och nyckelbenet 🙁
    undra hur länge det tar för att läka…….

    aronh svarade 16 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • fnassel

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 16:58

    Jag hoppas att du inte var ute och cyklade på lyset?!

    Annars en klassisk cykelskada!

    Handleden ca 4-6 veckor sedan rehab.
    Nyckelbenet ca 4-6 veckor men brukar vara hyggligt mjukt relativt snart då sådana skador sällan fixeras!

    Hoppas att du är ung och läker snabbt! så är du snart på brädan igen!

    /Gammelsmurfaren

  • goose

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 18:17

    Relaxa lite, det kommer inte blåsa förrän i höst och då är du redo igen…kanske…

    Bröt nyckelbenet när jag var 16 (typ 19 år sedan), tog mig 2 år innan det blev helt bra igen, men det gick att belasta axeln när jag surfade redan efter drygt 8 veckor. Jag hade dock oturen att knäcka den i augusti, betydligt sämre än i juni!

    För info: Jag knäckte nyckelbenet efter en vurpa på cykel….

  • johanc

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 18:56

    Svaret är – olika… Många faktorer påverkar läkningstid. Frakturtyp, din ålder mm. Var man tvungen att operera eller låg det rätt från början? Är du frisk annars eller har du några andra sjukdomar? Röker du? En massa som man inte tänker på…
    Du är ung så om det inte är alltför komplicerade brott lär du “skolläka” (Dvs funka smärtfritt i skolan) inom en månad.. “Lekläkt” (håller för ett kastfall) däremot tar längre tid.. Ha tålamod, bättre att rehabilitera sig bra än att chansa ut på vattnet och gå sönder igen.. Tar alltid mer tid att läka refrakturer…. Men som sagt, det är omöjligt att egentligen säga utan att ha sett hur dina frakturer ser ut.

    Krya på dig!

    JohanC

  • adloon

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 19:32

    tack! jag är 16 år…. frisk… och det behövdes inte opereras,

  • surfslusken

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 20:26

    @Adloon 390293 wrote:

    lagom till sommarlovet så bröt jag handleden och nyckelbenet 🙁
    undra hur länge det tar för att läka…….

    Jaha, o va vill du att vi ska göra åt saken? Tror du inte de e bättre du ställer den frågan till din läkare??? Han borde va mer kunnig i ämnet än dom stollar du hittar här?

    Va fan har de blivit av SURF konfen? Liknar mer en allmän “jag vill oxå ha lite uppmärksamhet” forum. Idioter som annonserar om allt från att dom fått ännu än unge, katten e sjuk, hur mkt dom har på jobbet osv osv. Vem fan tror ni bryr sej???

  • pure

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 20:33

    @surfslusken 390344 wrote:

    Jaha, o va vill du att vi ska göra åt saken? Tror du inte de e bättre du ställer den frågan till din läkare??? Han borde va mer kunnig i ämnet än dom stollar du hittar här?

    Va fan har de blivit av SURF konfen? Liknar mer en allmän “jag vill oxå ha lite uppmärksamhet” forum. Idioter som annonserar om allt från att dom fått ännu än unge, katten e sjuk, hur mkt dom har på jobbet osv osv. Vem fan tror ni bryr sej???

    Det är ju rätt relevant att ställa frågan här på grund av:

    1. Det finns kanske nån doktor här som vet hur vindsurfingen belastar
    kroppen och på så sätt kan ge tipps om när stackarn kan va på banan igen.

    2. Det finns andra som har haft liknande olyckor som vindsurfar som vet när det är dags att mounta den vita plankan.

    3. Vindsurfing är en drog och vi måste alla stödja varandra när vi har ångest för att inte kunna surfa.. jag blir grinig efter att varit utan surf i en vecka tänk då på stackarn här som kanske inte kan surfa på månader.. och det är svårt att få medlidane från (den icke surfande) omgivningen om att man har surfabstinens…

    Men håller med om att det dyker upp ett o annat ufo inlägg ibland men det är ju bara o ignorera dom..

  • tdk

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 20:34

    @surfslusken 390344 wrote:

    Jaha, o va vill du att vi ska göra åt saken? Tror du inte de e bättre du ställer den frågan till din läkare??? Han borde va mer kunnig i ämnet än dom stollar du hittar här?

    Va fan har de blivit av SURF konfen? Liknar mer en allmän “jag vill oxå ha lite uppmärksamhet” forum. Idioter som annonserar om allt från att dom fått ännu än unge, katten e sjuk, hur mkt dom har på jobbet osv osv. Vem fan tror ni bryr sej???

    Du reagerar ju uppenbarligen iaf.. Det är ju alltid något..

  • surfslusken

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 20:41

    @pure 390350 wrote:

    Det är ju rätt relevant att ställa frågan här på grund av:

    1. Det finns kanske nån doktor här som vet hur vindsurfingen belastar
    kroppen och på så sätt kan ge tipps om när stackarn kan va på banan igen.

    2. Det finns andra som har haft liknande olyckor som vindsurfar som vet när det är dags att mounta den vita plankan.

    3. Vindsurfing är en drog och vi måste alla stödja varandra när vi har ångest för att inte kunna surfa.. jag blir grinig efter att varit utan surf i en vecka tänk då på stackarn här som kanske inte kan surfa på månader.. och det är svårt att få medlidane från (den icke surfande) omgivningen om att man har surfabstinens…

    Men håller med om att det dyker upp ett o annat ufo inlägg ibland men det är ju bara o ignorera dom..

    Jo, när man tänker efter lite så är de ju faktiskt helt sant som du skriver. Tänkte inte på de, ska fundera lite innan ja skriver i fortsättningen.

  • pure

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 21:38

    @surfslusken 390353 wrote:

    Jo, när man tänker efter lite så är de ju faktiskt helt sant som du skriver. Tänkte inte på de, ska fundera lite innan ja skriver i fortsättningen.

    Ähh.. inte tänka för mycket.. det är ju spontana inlägg som gör konfen rolig och intressant blandat med seriösa inlägg. Tex som när jonaish var inne och härjade på många sätt störigt men ändå kul.. bara en sån grej som hans “guid” .. verkliga livet e inte perfekt och det är det som gör att det är spännande.. hur kul är det å snacka med folk som alltid är perfekta.. sen att man kan göra inlägg som kanske blir fel kan ju hända alla om man är spontan men det e ju bättre det än att sitta o inte skriva något för att man är osäker på hur andra ska reagera..

  • klang

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 22:11

    Hur smackad är din handled, är det bara ett liten ben så kan du surfa efter 6 veckor. Men har du varit riktigt radical och det är flera ben, och t.ex. “båtbenet” (eller vad det nu kallas), så kan det ta lite längre tid innan du tycker det är njutning att köra igen…

    dr. Kvacksalvation

  • Oregistrerad

    Gäst
    14 juni, 2007 vid 22:49

    Jag bröt nyckelbenet rejält den 12. juli förra sommaren (långt hopp över sykkelstyret), två veckor innan mitt windsurflov i californien/Oregon. Benet var helt av och hade lagt sig med hela bentjockleken i sidledsförskjutning. Den 10. Augusti var jag på vattnet i Pistol river med sideoff 20m/s och flög omkring som en vante. Lite kännde jag fortfarande av det, men moderata hopp och lite safe-surf var inga problem.
    Opplysningsvis var jag 24 år och hade relativt bra lekarkött.
    Jag ger dig 4 veckor tills du är på vatten igen, kanske snabbare om brottet är okomplicerat.

    mvh Mats

  • johanc

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 06:36

    @surfslusken 390344 wrote:

    Jaha, o va vill du att vi ska göra åt saken? Tror du inte de e bättre du ställer den frågan till din läkare??? Han borde va mer kunnig i ämnet än dom stollar du hittar här?

    Va fan har de blivit av SURF konfen? Liknar mer en allmän “jag vill oxå ha lite uppmärksamhet” forum. Idioter som annonserar om allt från att dom fått ännu än unge, katten e sjuk, hur mkt dom har på jobbet osv osv. Vem fan tror ni bryr sej???

    Men jag e ju bendoktor ju…..

    JOhanC

  • hellgren

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 06:37

    @Oregistrerad 390383 wrote:

    Jag bröt nyckelbenet rejält den 12. juli förra sommaren (långt hopp över sykkelstyret), två veckor innan mitt windsurflov i californien/Oregon. Benet var helt av och hade lagt sig med hela bentjockleken i sidledsförskjutning. Den 10. Augusti var jag på vattnet i Pistol river med sideoff 20m/s och flög omkring som en vante. Lite kännde jag fortfarande av det, men moderata hopp och lite safe-surf var inga problem.
    Opplysningsvis var jag 24 år och hade relativt bra lekarkött.
    Jag ger dig 4 veckor tills du är på vatten igen, kanske snabbare om brottet är okomplicerat.

    mvh Mats

    Kan köpa att han hade vart på vattnet om 4 om det inte hade vart för att han brutit handleden med. Jag har brutit min 2 ggr, och även efter att gipset tagits bort så är man ju sjukt klen och lite öm i den. Men som nån sa, du kommer va klar till höstvindarna.

    Krya på dig!

    PS. Köp en schysst kamera annars och bli allas bästa vän på stranden 😀

  • stewen

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 08:14
    surfslusken;390344 wrote:
    Jaha, o va vill du att vi ska göra åt saken? Tror du inte de e bättre du ställer den frågan till din läkare??? Han borde va mer kunnig i ämnet än dom stollar du hittar här?

    Va fan har de blivit av SURF konfen? Liknar mer en allmän “jag vill oxå ha lite uppmärksamhet” forum. Idioter som annonserar om allt från att dom fått ännu än unge, katten e sjuk, hur mkt dom har på jobbet osv osv. Vem fan tror ni bryr sej???

    Hehe… Märks att det inte blåst på länge nu=)

  • hakman

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 11:17

    Min handled är helt fuckad, och jag bröt den för 2 år sen… Hoppas på det bästa så löser det sig nog.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing handled, nyckelben

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.