• Publicerad av gnutten på 10 april, 2006 vid 10:48

    Vad har ni för handskar nu på våren? Vad funkar och vad funkar inte? Det hade varit intressant att höra era synpunkter om olika handskar.

    Jag har nu ett par handskar som är öppna inne i handen. Dom fungerar rätt smidigt men är ibland lite väl kalla. Frös rejält när jag var ute senast.

    Kan man ha hela handskar eller får man för mycket kramp i underarmarna? Borde ju finnas modeller som fungerar bättre.

    lars_k svarade 18 år, 1 månad sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • basse

    Medlem
    10 april, 2006 vid 11:05

    Jag körde vante med öppen “flata” i helgen. Lite kallt om man måste ligga i och vända segel å så. Många kommer nog rek DaKine Coldwater vante och den är grym…. har testat men har inga själv.

  • endy

    Medlem
    10 april, 2006 vid 11:09

    Vantar liknande Da Kine CWM finns nu i pro-limits sortiment, de har nyligen kommit in så jag har inte testat än, så jag vet inget om krampen
    Du hittar dem hos http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=16&pid=211
    Jag får återkomma när jag testat dem.

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 april, 2006 vid 14:14

    DaKine CWM är otroligt bra! Varma och goa och ingen kramp alls!

    Beställ direkt från USA: http://www.windance.com/default.asp?windance~shownewitem~DK_CWM

  • oscar

    Medlem
    10 april, 2006 vid 14:24

    Jag har köpt de sista DK mittens från windance. Kan ev. finnas XL kvar.

    Pro-limits liknar tyvärr bara Da Kines och har 4 mm neopren i handflatan vilket ju säger sig självt att det kommer ge mjölksyra.

    Enligt Windance så tror de inte på Da Kines nya handske för vindsurfing. För mkt neopren mellan fingrarna kommer även det ge syra.

    Föreslår ett allmänt upprop till Da Kine där vi kräver att de återupptar produktionen.

  • stang

    Medlem
    10 april, 2006 vid 14:47

    Jag är lite sugen på att prova dom här, någon som testat?
    ProLimit

  • the_novice

    Medlem
    10 april, 2006 vid 17:48
    Stang wrote:
    Jag är lite sugen på att prova dom här, någon som testat?
    ProLimit

    Låter ju bra: “Håller dina händer varma, men du slipper krampen i ärmarna.”
    Det är sällan jag hör min våtdräkt klaga…? 😉

    Jag tycker att jag har testat det mesta, förutom just DaKines mittens då…
    För mig är det i princip omöjligt att ha handskar som är slutna, och öppna fingervantar är det bästa eftersom fingrarna då är omslutna av neoprene även om handflatan är öppen.
    Biltemas handskar är inte så dumma som det kanske kan låta, dem är väldigt följsamma och behöver däför inte vara förböjda. Priset gör också att man kan ha flera par med lite olika uppklippning, lägger in en bild på min “vinterklippning”. I lördags var jag ute i ca 3.5 timmar på vattnet och gick in två gånger för att dricka och värma fingrarna lite, men hade ingen krampkänning alls.

  • lars_k

    Medlem
    10 april, 2006 vid 19:48

    Vad litet hål du har klippt! 😉
    Dessa körde jag 2 timmar med i lördags (4 plus och regn…). Rätt kallt men det funkade:

  • the_novice

    Medlem
    10 april, 2006 vid 20:01

    Japp, ett litet hål skall det vara så här års!
    Sedan när det blir varmare så kör jag med större…

  • stang

    Medlem
    10 april, 2006 vid 21:07

    Hehehe nä min brukar inte heller bråka pga kramp 🙂
    Då var det värre när jag kickade knät rakt på spetsen på min rakblads vassa slalom fena, det blev ett snyggt snitt i min splitter nya torrdräkt 😡

    The_Novice wrote:
    Jag tycker att jag har testat det mesta, förutom just DaKines mittens då…
    För mig är det i princip omöjligt att ha handskar som är slutna

    Mmm samma här! det enda som jag kunnat segla med som har haft täckt handflata var ett par “motorcyckel” handskar med ett mjukt och fint skin i handen. Inte så varmt om man håller på och badar men dom stoppar vinden fint så man slipper den kyl effekten.

  • fastforward

    Medlem
    10 april, 2006 vid 21:33

    Någon som har testat den här då? Förböjd 3mm fingerhandske från GUL.
    http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=38_43&products_id=871

  • drakglenn

    Medlem
    11 april, 2006 vid 06:46

    Finns ju hundra trådar om det här ämnet men jag svarar i gen….:wink:

    Krampen har inget med förböjda fingrar att göra, har testat olika varianter och dömt ut dem, det är som gossarna ovan visar tjockleken i handflatan som gör att man får kramp eller ej, tjockare handske gör att bommen kommer för långt ifrån handen (inte ligger i handflatan) utan fingrarna får ta lasten vilket gör att man får kramp.
    Jag kör med en kombination av biltema handskar samt ett par tunna gummihandskar över hålet som hindrar den snabba avkylningen som jag annars tycker det blir med med öppen handflata…..

    //Glenn

  • maki5836

    Medlem
    11 april, 2006 vid 06:58

    Pro-limits öppna är grymma. Kanske inte varmast men billiga och bra kännsla, tycker jag. Körde Dec. Jan. förra säsongen utan problem (ingen kramp), är helnöjd.

  • canoya

    Medlem
    20 april, 2006 vid 09:58

    Glenn,
    Har du de tunna handskarna utanpå biltemahandsken eller inuti?

    Jag har provat:
    Oklippta Biltema = kramp (funkar dock rätt bra till biltvätt vintertid)
    Öppna tumvantar= Bra så länge man inte badar. Behöver man simma lite så blir man iskall direkt.
    Öppna tumvantar med diskhandskar inuti = funkar men är riktigt jobbigt att få på och av.
    Enbart diskhandskar= blir rätt kallt men ingen kramp och betydligt bättre än inga handskar alls.
    DaKine CWM= Funkar bäst av de testade, Ingen kramp, men det kom in lite vatten och var lite kallt men helt OK.

    Jag har funderat på om man skulle kunna klipp upp ett par Biltema i handflatan och upp till jacken i fingrarna oc sedan limmaoch sy dit ett tunnare gummerat material (typ det som finns på CWM) och få ett par riktigt bra handskar. Jag har inte hitta nåt lämpligt gummerat tyg bara. Har någon nåt förslag?

    /Håkan

  • canoya

    Medlem
    20 april, 2006 vid 10:02

    Jag tror att en viktig egenskap är att handskarna inte halkar ner på handen. En rem precis på/nedanför handleden som finns på DaKine stoppar detta effektivt. Biltemas rem sitter lite för långt upp egentligen, så man borde nog sätta en längre ut mot handen.
    /Håkan

  • donpedro

    Medlem
    20 april, 2006 vid 10:36

    Jag tror definitivt att förböjda vantar ger mindre kramp än oförböjda. Oförböjda hanskar skapar ett veck i handflatan när man håller runt bommen vilket gör att kramp lätt uppkommer. Tror konceptet är stängda, förböjda tumvantar, fingervantar e aldrig lika varma som tumvantar. Jag kan varmt rekomedera DaKines CWM men de verkar ju slut så de blir väl till att köpa ett par liknande.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.