Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängsele farlig?

  • Hängsele farlig?

    Publicerad av gegga på 15 februari, 2001 vid 10:54

    Läste i mars nummret av Windsurfing Magazine att en snubbe drunknat under
    seglet i USA. Han har troligen fastnat i hängsele linorna under seglet enligt artikeln. Har själv aldrig hamnat i en så knivig situation är det någon som råkat ut förr något liknade men rett ut situtionen?

    anonym-anvandare svarade 23 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • watertouch

    Medlem
    15 februari, 2001 vid 12:18

    Tar man det bara lungt om man hamnar under seglet ikrokad så ska väl inte det vara nåra problem. Får man inte loss kroken från linan kan man ju försöka lossa selen. Eller linan från bommen kanske. Värre blir det kanske om armen fastnar i bommen, hur nu det skulle gå till 🙂

  • udoo

    Medlem
    15 februari, 2001 vid 12:43

    Eller om man fastar med huvudet i hängselelinorna =)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 februari, 2001 vid 13:01

    Det är väl i USA som de torkar husdjuren i mikrovågsugnarna också…
    mvh
    /”måttligt förvånad”

  • callevader

    Medlem
    15 februari, 2001 vid 13:21

    Har funderat lite på det själv,men det är högst osannolikt. Skulle vara om man roterar ett halvt varv och sitter kvar i linan så den vrider åt om kroken.
    Men däremot kan det vara jävligt farligt att hamna under seglet där det inte är så djupt alltså nära stranden och det går brytande vågor. Detta kan leda till att du ligger under seglet och pressas fast mot botten och du kommer inte loss p.g.a. att det kommer nya vågor hela tiden som hamnar på seglet. Försök pressa upp ett segel som det ligger 1000 l vatten på. En eller två sådana olyckor har redan inträffat och det med dödlig utgång.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 februari, 2001 vid 15:04

    Hur kan det inträffa att linan fastnar? Är inte krokarna konformade?
    Dessutom, om man inte klarar av att hantera en sån situation skall man kanske överväga en lugnare hobby som tex bowling?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 februari, 2001 vid 15:23

    Jag råkade ut för en sådan upplevelse för ett par år sedan under min
    våldsfreestyle period.

    Lyckades då som calleväder sade rotera ett halv varv ikrokad och skulle
    helt desorienterad “bara” snurra tillbaka.

    I det läget så snurrade jag åt fel håll och hade allvarliga problem en
    (vad vad jag tyckte)längre stund, lyckades till slut kränga av mig selen och
    inbillade mig att jag andades vatten.

    Väl uppe och efter ett par minuters kräkande så var det bara att fortsätta.

    Kör med rullkrok sedan dess och bromsar fortfarande inte.

    Ha det///J.S.

  • voodoo

    Medlem
    15 februari, 2001 vid 16:02

    Har en vidrig händelse från A-bay 99 Väntat på vind en hel dag och framåt 20-21:00 tiden fläktar det på ord. så att campingstolarna flyger..Jonas (grafittiambulansen)frågar mig om vi ska ut, och det var ju klart att vi skulle Kanonvågor och alldeles platt emellan efter regnet tidigare och nästan ren sideshore,efter en stund kommer Mackan ut och börjar peppa mig ord. laddar på en hög forward men masttoppen fastnat i baksidan på vågen så jag bara faller rakt ner och hamnar djupt under vattnet sitter fast i kroken och det är becksvart(vet inte vad som är ner eller upp)kommer iallafall loss och upp, flämtar ord. och fortsätter och gör efter en stund exakt samma sak en gång till då det är becksvart ute och man inte ens ser vågorna ..totalvidrigt.Bara att ge upp men värt allt besvär för det var dom bästa 3 timmarna jag någonsin haft i Varberg..

    vooodo wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 februari, 2001 vid 16:40

    Javadå, det räcker ju med att du följt med seglet, kroken hoppade aldrig ur och att du har sträckta linor. Har hänt mig ofta.

  • fishy

    Medlem
    15 februari, 2001 vid 16:56

    Var på Maui nu i november och hyrde grejor, då rekommenderade de mig att inte använda flytväst. Det var en kille som använt både hängsele och flytväst och fastnat under seglet ikrokat, och teorin gick ut på att han flöt så bra att han inte kunde komma loss. Om det ligger något i detta låter jag vara osagt…

  • callevader

    Medlem
    15 februari, 2001 vid 20:15

    Vad mycket enklare det vore om de som inte har något vettigt att tillföra diskussionen helt enkelt inte kommenterade saken. De lossas att de inte är rädda för att drunkna, men i själva verket är de t.o.m. rädda för att ge sig in in en seriös diskussion här på Konfen.

  • joce

    Medlem
    15 februari, 2001 vid 21:01

    Kommer ihåg första gången jag hamnade under seglet ikrokad. Det var i början av min surf karriär på en bic veloce328, tror det var 94-95 nångång. Hade precis lärt mig att få upp klossen i planing och som jag tyckte då gick det utav h-vete=)
    Kör in i baksidan på en liten våg samtidigt som en vindby behagar göra det hela ännu värre.
    Flyger över fronten och hamnar under seglet ikrokad och som om inte det vore nog så tappar jag luften samtidigt(Det var en redig smäll).
    Väl under ytan när jag försöker ta mig upp till ytan, märker jag att jag sitter fast. Snacka om panikkänslor.
    Lyckas dock ta mig loss till slut=). Efter denna lilla episod söker sig vänsterhanden automatiskt ner till krorken efter en katapult och kollar så att linan släppt.
    Som sagt första gången det händer jävligt läskigt, särskilt med tomma lungor.

    Men som någon skrev tidigare håller man sig lugn så är det inga problem, kan dock vara lättare sagt än gjort när det händer första gången(Om man inte är fridykare förståss=)).

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 februari, 2001 vid 23:02

    Jag minns en gång för ett par år sedan vi var ute ett gäng och seglade när vi sedan samlades för det obligatoriska eftersnacket så kommer en kille upp likblek i ansiktet och säger följande. Jag höll på att drunkna, det visade sig att han hade hamnat under seglet ikrokad och kom inte loss. Det var ju ingen som trodde honom då, men nu när den här debatten har dragit i gång så ligger det nog något bakom detta. Hu…
    /
    mike

  • callevader

    Medlem
    16 februari, 2001 vid 08:50

    Det finns ett par grejer man kan tänka på för att minska risken för att fastna i linorna under seglet. Ett kan ju vara att ha en snabbkoppling på krokens ena sida, så man lätt och snabbt kan koppla loss den om man fastnar. En annan sak är ju själva krokens utformning ju mer den böjer runt (d.v.s. längden på hullingen) desto större risk är det att linan inte halkar ur i vurpan. Det blir också svårare att tvinga av linan då-om den nu skulle ha fastnat. Med en kort hulling blir det också lättare att krok i och ur, vilket även också spar på krafterna. NP:s krokar är nog tyvärr inte idealiska ur en här synpunkten. Över till linorna korta styvare linor tror jag är bättre alltså långa sniklinor är inte att rekommendera. Sist men inte minst så är det ju smart att inte vara i krokad här tänker jag främst på våg segling. Kroka ur om det börjar bli risky business. affärer.

    Obs! Feghet är inte att känna rädsla, utan att inte våga känna den.

  • dr-masse

    Medlem
    16 februari, 2001 vid 09:22

    Själv har jag ju lite svårt att se hur det skulle kunna hända om man kör med korta och “helplastade” hängseltampar som de flesta gör idag. Tänker på den gamla goda tiden när man knöt klättertampar och diverse annat runt bommen och hängde ut på ett sätt som tillät lååååånga hängseletampar, då kunde det väl ha hänt att man lyckades vrida runt sig så att man fastnade.

    Det är ju alltid j-igt trist när någon skön vindsmurfare råkar illa ut, men i det här fallet (från USA) så misstänker jag starkt att vi inte talar om en alltför rutinerad kille. Läste notisen i Windsurf Mag och fick klart intryck av att det var en olycklig kombo av orutin, ålder (otränad?) och otur som ledde till värsta tänkbara utgång.

    Så, håll koll på prylarna (bra hängseltampar!), lär er hur selen snabbt kan kopplas ur innan ni kör och var i form. Då lär det aldrig bli något problem.

    Håller däremot med om att hamna under seglet på grunt vatten i brytande vågor. Själv har jag legat och sprattlat precis i shorebräjket på Gunicho med vatten och sand i seglet utan att komma loss på en stund. Det var inge kul… Till saken hör att tio meter från platsen står ett antal vindsurfande brödet och rör inte ett finger… “Låt pajasen ligga där och spolas lite, här står ju jag och ser cool ut. Hmm, undrar om jag behöver sola ryggen lite?”. Hå, hå, ja, ja… Nåja, lärde mig nå’t på kuppen, att vara försiktigare i shore-bräjket framöver.

    Surfa På!

  • rian

    Medlem
    16 februari, 2001 vid 09:47

    Bor på o´’ahu (hawaii) from august förra året. Och dum som man är drar man ut på Diamond Head det första man gör när man
    kommer hit, nog för att jag kunde segla, det har jag pysslat med i 13år men när man missar en bottom i 6 fot swell= mast! och ser
    grejerna försvinna mot stranden, mast=aaav. Och får börja en simtur i strömt vatten då ber man för mer en prylarna!!

    Håller med att andra windsurfare mest skiter i vad som händer. De tycker att det är nån jävla turist som är ute och då
    är det väl lika bra om de får sig en spolning??

    Det var ett par locals som hällde ut kött och blod i vattnet utanför Waikiki (turist-bad 500m från diamond)
    förra året, och ja det kom rätt mycket Tigerhaj.
    Som tur va råkade ingen illa ut.

    /En polare har skickat mail skall tydligen bli kuling å 10+ (grader) hemma i sverige i helgen/enjoy!
    /Rian

    Hardcore surf å rock ‘n roll

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängsele farlig?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.