Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängsele tips

  • Hängsele tips

    Publicerad av Oregistrerad på 11 september, 2006 vid 19:50

    Tjena wind lovers!

    Funderar på att inhandla en ny hängsele. Kör idag en 150l freeride bräda och funderar på en DaKine speedseat (sittsele). Vet att det diskuterats för/nackdelar mellan sitt och midje selar på detta forum….men några tips när man står i valet och kvalet skulle ju inte skada ;=). Mao är DaKine´s speedseat någonting att rekomendera?, eller är det bara midjeselar som gäller idag. Har lite problem med ryggen så spontant så känns en sittsele bättre.
    Jag är väl medveten om att man ser ut som en jättebebis i “blöjan” men va faan man är ju redan gift å vid ev manliga kommentarer så är dom säkert bara avundsjuka ;=)

    pure svarade 17 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    11 september, 2006 vid 22:49

    Kör du 150 liters freeride kan jag varmt rekomendera DaKine speedseat. Det är en klassiker som funkar mycket bra till det mesta. DaKines prylar är överlag bättre än andra tillverkares jag vet i alla fall ingen som gör bättre stroppar, selar, tampar eller bagar. Om du tycker prisnivån på DaKine ligger för högt kan det vara idé att kolla upp mycket prisvärda Prolimit.
    /Doffe

  • lex-luthor

    Medlem
    12 september, 2006 vid 06:44

    Kapar tråden lite. Vilken typ av sele är det som “gäller” egentligen, eller är de till för olika tillfällen? Vilken typ skall man satsa på som nybörjare och när skall man börja öva på att använda sele?

    /Lex

  • hstrom

    Medlem
    12 september, 2006 vid 07:11

    Midjesele brukar vara enklare att använda i början.
    Sen kör man med midje i vågor o freestyle. Och sittsele när man kör race och speed. För freeride funkar väl båda.

    O jag tycker man ska börja använda sele så fort man börjat få lite koll på hur seglet funkar. Det sparar armar och orken otroligt mkt med sele. Så börja träna med sele så tidigt som möjligt tycker jag!

    /Jonas

  • j_man

    Medlem
    12 september, 2006 vid 07:39

    Kör själv med sittsele (oxå gift) och tycker det funkar utmärkt för freeride, men kolla även tips från coachen; http://www.guycribb.com/userfiles/documents/downforce.pdf
    /Janne

  • charlieb

    Medlem
    12 september, 2006 vid 07:41

    Har du problem med ryggen så kör sittsele, den är mer skonsam än midjeselen som annars ger mer frihetskänsla. Sittselen är mer speed, storsegelorienterad än midjeselen som är mer våg/freestyle orienterad.

    Lycka till!
    C

  • lex-luthor

    Medlem
    12 september, 2006 vid 07:52

    Är iofs gift, så jag skulle ju kunna ha sittsele. Har kört det i andra seglingssammanhang.
    Men som n00b verkar det vara bättre med midjesele om jag tolkar er rätt.

  • oscar

    Medlem
    12 september, 2006 vid 07:56

    Enda problemet med midjesele för nybörjare som jag ser det är att många har en tendens att hänga neråt istället för utåt. Ser ut som när man åker vattenskidor första gången. Kroken hamnar ovanför magen och man seglar rätt kasst.

    Men man är betydligt rörligare med midjesele och det är lättare att vattenstarta då benen inte är så fastlåsta.

  • Knatte

    Gäst
    12 september, 2006 vid 08:29
    Lex Luthor wrote:
    Är iofs gift, så jag skulle ju kunna ha sittsele. Har kört det i andra seglingssammanhang.
    Men som n00b verkar det vara bättre med midjesele om jag tolkar er rätt.
    Vet inte om det är bättre med midjesele, men det är väl mer rörlighet i alla fall.
    Jag slutade med midjesele för många år sedan och kör bara sittsele nuförtiden. Men jag håller ju inte på med våg eller balettsegling, där midjesele är betydligt bättre.
    Skall du leka/hoppa och trixa, så är midjesele bäst. Skall du bränna runt och åka snabbt på slalom/stora brädor, så är sittsele att föredra.
  • Oregistrerad

    Gäst
    12 september, 2006 vid 08:42

    Det var jag som startade tråden och vill med detta tacka så väldans mkt för alla tips och “infallsvinklar”. Detta forum är ju som en våt dröm….bara surr om livets goda dvs windsurfing. Det får bli en “blöja” för mig (skrattar bäst som skrattar sist).

  • the_novice

    Medlem
    12 september, 2006 vid 08:43
    Oscar wrote:
    Enda problemet med midjesele för nybörjare som jag ser det är att många har en tendens att hänga neråt istället för utåt. Ser ut som när man åker vattenskidor första gången.

    Det här problemet har väl nybörjare lika mycket med en sittsele också, stansen blir ju lika fel även om selen håller sig på plats?
    Skillnaden är väl att det med en midjesele blir obekvämt i längden och kan hindra en dålig vana för att fasta? Som första sele tror jag nog att midjesele är att föredra eftersom det är smidigare och som jag ser det kan hjälpa till att ge en riktig stans.

    Har glömt lite vad frågan gällde…
    Oavsett vilken sorts sele (sitt/midje) man är ute efter så tycker jag att man bör “provhänga” innan man köper! Det är nog väldigt personligt vad man gillar och det är viktigt att passningen bli riktig.

  • Oregistrerad

    Gäst
    12 september, 2006 vid 09:57
    Oregistrerad wrote:
    Det var jag som startade tråden och vill med detta tacka så väldans mkt för alla tips och “infallsvinklar”. Detta forum är ju som en våt dröm….bara surr om livets goda dvs windsurfing. Det får bli en “blöja” för mig (skrattar bäst som skrattar sist).

    Det kan vara med blöja när man fått kläm på att segla med sele för det går nått så in i h..e fort ibland!

  • canoya

    Medlem
    12 september, 2006 vid 11:23

    Är det nån som byter sele efter vilken seglingsdisciplin som utövas?

    Jag har vant mig vid sittsele och kör den oavsett om jag seglar formula eller försöker segla vågor.

    Jag har i och för sig en midjesele också (av äldre datum, det kan kanske förklara varför jag inte trivs med den) men tycker att jag får mer effektiv stance med sittselen.

    /Håkan

  • drakglenn

    Medlem
    12 september, 2006 vid 12:43
    canoya wrote:
    Är det nån som byter sele efter vilken seglingsdisciplin som utövas?

    /Håkan

    Ett bra alternativ tror jag, var helt inne på detta tills jag köpte denna kombisele på bilden nedan, extremt nöjd hitintills måste jag säga.

    Annars är det STOR skillnad vad man har för sele, fick testa race, sitt och midje vid samma tillfälle sist och har man tänkt kajka om kring i viken var det inget snack, det var mycket mer tryck i prylarna om man körde med sitt eller då framförallt race än med midjeselen som hade lite att hämta för plattvatten race, midjeselens fördelar däremot är just att man är rörligare och att det är lättare att kroka i och ur, det mindre draget tycker jag passar bra i vågorna vilket jag tror majoriteten av freestyle och vågsurf snubbar håller med om……

    Sen var det ju det här med ont i ryggen efter surf (vilket var anledningen till kombiselen), där måste jag ge ronden till freerideselen som man kan segla med i timmar utan att ryggen protesterar.
    Lurigt det där med selar efter som alla har olika förutsättningar med längd, bredd, smal, fet, tättbräda eller basfiol ……..

    //Glenn

  • psn

    Medlem
    12 september, 2006 vid 15:24

    Det finns ingen bra flytväst+hängsele i ett? Jag har seglat båt större delen av livet och känner att även nu när jag gett mig in på vindsurfing att det är vettigt att ha lite flythjälp.

  • the_novice

    Medlem
    12 september, 2006 vid 15:50
    canoya wrote:
    Är det nån som byter sele efter vilken seglingsdisciplin som utövas?

    Jag har vant mig vid sittsele och kör den oavsett om jag seglar formula eller försöker segla vågor.

    Jag har i och för sig en midjesele också (av äldre datum, det kan kanske förklara varför jag inte trivs med den) men tycker att jag får mer effektiv stance med sittselen.

    /Håkan

    Jo, jag byter beroende på vad jag seglar… :blush:
    Tycker att midjesele helt klart är det bästa i vågor när man mest vill avlasta armarna mellan vågridningsförsöken. Till hobbyspeed och slalom kör jag också midjesele eftersom jag tycker att man (jag) får bättre stans då, men jag kör oftast en storlek, eller två, mindre segel än övriga. Jag har gjort 33.5 knop och det var inte selen som begränsade farten då utan choppen och min rädsla för att krasha…

    Till Formula är det en helt annan sak, visst går det att köra midjesele även med 11.5 men man får inte tillräckligt tryck på fena som jag upplever det. Tycker det funkar bäst med en riktigt låg krok (höftnivå) så att draget från seglet går direkt över till tryck på fenan. Då får inte heller korsryggen någon belastning och man slipper att få ont i ryggen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hängsele tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.