Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har North kikat på Ezzy?

• Har North kikat på Ezzy?

Publicerad av anders_hoffman på 4 september, 2004 vid 20:47

Var inne o slösurfade lite på North’s hemsida, kom fram till Voodoo -05 som jag tyckte såg väldigt likt ut Ezzy’s segel!

Saxat från North.
    KEY FEATURES
    Indestructible yet light
    The intelligent Triax/XPly/Xply725 – mix makes the Voodoo indestructable yet keeps the weights low.

Elastic and indestructible
    The small Vinyl window makes the Voodoo undestroyable plus makes for a smoother and more elastic feel.”

Saxat från Ezzy.

The 2004 Ezzy Sails are 100% monofilm free. (Även 2003orna var 100% monofilmsfria!)

Our Spectra® X-Film, with its super-tough Spectra® Yarns laminated between two layers of film, has 1,000 times stronger tear strength and better UV resistance than monofilm.

Vinyl windows
    Vinyl is a super durable material that is very hard to puncture or rip. Other sail companies a monofilm window that will fog up due to exposure to the sun. Monofilm is much easier to puncture or tear with your harness hook, knees or head. The Ezzy Special Edition Wave and Eagle series sails feature vinyl windows.”

Döm själva!
    Jag tycker iaf. de är lika med tanke på användandet av X-ply och det lilla Vinyl-fönstret, och det som North skriver har ju mer eller mindre stått på Ezzy’s hemsida ett par år tillbaka.
    Det här är absolut ingen kritik mot North, tycker bara det är bra att andra segelmärken börjar producera segel helt utan monofilm.
    NP har sitt Combat, North sitt Voodoo, alla från Ezzy (utom ”kidseglet”), Hot har sitt Superfreak (monofilmsfritt är det ju, men hur är hållbarheten på Dacron jämfört med X-Ply?). Så nu återstår bara för resten av segeltillverkarna att inse fördelarna med X-Ply framför monofilm..

herodude svarade 20 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • anders_hoffman

Medlem
    4 september, 2004 vid 20:50

Kan ju bifoga den här bilden också..
    Den talar väl för sig själv!
    Ezzy har kvalitet på sina grejor!!

• voodoo

Medlem
    4 september, 2004 vid 21:02

voodoo’t har ju alltid varit north’s bombsäkra monofilmsfria segel i x-ply och vinyl ruta!

• herodude

Medlem
    4 september, 2004 vid 21:29

kan bara lägga in ett om ni vill jämmnföra så är simmers x-flex precis samma sak x ply i hela seglet utom i en liten ruta som är pvc som ger en mjukare känsla…

• styret

Medlem
    4 september, 2004 vid 22:25

ja det är väl knappast bara ezzy som har kört med det konceptet?

• racso

Medlem
    5 september, 2004 vid 06:26

Dessutom vet vi alla att det är North som leder utvecklingen wink.gif , förutom bungeeloopen som dom snodde från Gaastra, hrm

• anders_hoffman

Medlem
    5 september, 2004 vid 08:31

Ja vad ska man säga? Ni har rätt allihoppa laugh.gif Jag som är värdelös på att scanna av marknaden.. Hur mycket mer väger ett ”bulletproof X-ply”-segel jämfört med ett vanligt skört monofilmssegel? Och hur står sig dacron i den fighten?`

Jag tycker dock fortfarande att det känns som Ezzy ligger steget före, jag skulle vilja se en liknande bild (som den ovan) när någon står o småhoppar på ett Simmer eller North. Tvivlar på att sömmarna håller i Simmer..

Rätta mig om jag har fel, som jag uppenbarligen oftast har smirk.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2004 vid 08:40

det är kässt med vinylfönster ur shape teknisk synvinkel, sträcker på sig och pajjar buken. ser du ju när han står på det om inte annat. dacron e skit, supertunn monofilm på ena sidan och en dacronfiber på andra som inte håller för nått, då är xply överlägset. som sagt – vinyl suger, på beggade vinylrute segel ser man tydligt hur rutan har sträckt på sig. skräp.

• manno

Medlem
    5 september, 2004 vid 09:24

Monofilm = Overheadpapper
    Xply = Förstärkt overheadpapper

Även Xply försvagas av UV-ljus fast det brister inte lika fort som monofilm. Dacron är så gott som opåverkat av solljus och är dessutom mycket lättare och starkare än båda. Med kevlar på dom rätta ställena blir inte seglet alldeles för mjukt heller.

• baywatch

Medlem
    5 september, 2004 vid 10:17

Varför skulle inte sömmarna hålla i simmer. Jag kör simmer och har aldrig haft några problem. Simmer är väl ett märke som utvecklats enormt de senaset åren. Visar sig ju bland annat genom att man ser fler som kör simmer bland rookisar och proffs.

• anders_hoffman

Medlem
    5 september, 2004 vid 10:27

Varför inte sömmarna skulle hålla?
    Av det jag sett har Simmer ganska dålig kvalitet på sina sömmar.
    I en polares Simmer sprack underlikssömmen upp efter endast 1 (EN!!!) gång på vattnet.. På mitt Ezzy har det inte spruckit en söm, trots frenetiskt användande sedan 2003..

• tabi

Medlem
    5 september, 2004 vid 10:29

Frenetiskt kanske var att ta i, du vet väl var vi bor..? crazy.gif

• anders_hoffman

Medlem
    5 september, 2004 vid 11:34

Haha.. Ja inte är det någon blåshåla. Men nästan hela säsongen 2003 körde jag bara 6,9 eftersom det var det enda jag hade då..
    Och ni vet ju vem jag är, Mr. Kastfall, så mina prylar tar stryk, dock märks det inte på mitt pansarEzzy!!

Hade jag haft pengarna hade jag bara kört på Ezzy!

• herodude

Medlem
    5 september, 2004 vid 11:43

hoffman poffman päron det stämmer verkligen inte det du säger om simmer troligtvis så fick din polare ett måndags ex eller så har ni stått å sprättat sömmarna, för jag har alltid kört seglel å inte en sömm har släppt någon gång.. !!!

• anders_hoffman

Medlem
    5 september, 2004 vid 12:33

Ja absolut! Mycket möjligt att det var ett måndagsex.
    Men jag har alltid tyckt att Simmer’s kvalitét har haft sina brister, och när hans sömmar sprack upp så stödde ju verkligen det mitt ”tycke”.
    Det är mycket möjligt att Simmer har förbättrat sig, men jag kommer nog aldirg köpa ett Simmer iaf. Jag ska försöka hålla mig till Ezzy!

• anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2004 vid 13:06

manno¸ dacron suger. det påverkas massor av solljuset, kolla bara på en gammal kite.., du drar lätt sönder dacronet med händerna om klipper lite i det, vilket du inte gör med xply. monofilm är lätt och har lite stretch, dacron i förhållande till vikt gentemot monofilm e skit, töjer sig mycket mer. det finns en andledning att man inte gör (typ..) segel i dacron längre.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har North kikat på Ezzy?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.