Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hård vind
-
hård vind
Publicerad av anonym-anvandare på 9 juni, 2003 vid 18:00kärringviken gick av idag, mån. tokriggad med 6.0 men höll ut i 3 timmar.
öppnade vid 13 tiden med c:a 10 sm och ökade till c:a 16 sm…yihaaa.
massa seglare och ingen sol.voff voff
nonne
memnoch svarade 21 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 24 Svar -
24 Svar
-
Kom precis hem från dagspass vid Kallbadhuset, Visby.. Kl 13:30 började jag. Först dåligt nedhal i min NP Combat 4.7 med stegrande bräda och apjobbigt att segla mot vågorna, efter 4-5 cm nedhal och 4 cm uthal gick det av som APAN !!! Cross av vildaste slaget och på invägen med vågorna var ingen vind förmycket även om det blåste uppåt 16-18 m/s i byarna. Resultatet blev tokfort!!! Skulle säga 30 knop, men jag har inget att mäta med, troligare är väl ca 25 knop. Hade ofta en högre nivå av fullplaning, vilket kändes i fallen där man fick vara försiktig, ville inte hamna medvetslös i vattnet
Det var sanneligen WINDS OF LOVE idag !!!
-
Karlskrona funkade fint idag oxå. Började med 5.7 vilket funkade en stund, sen blev det öppen dörr av det. 5.0 funkade fint efter det, tills även det blev för stort. Å då väger jag 90+
-
Hehe jag var ute idag med medelvind som låg och pendlade mellan 12-13 s/m och 16 i byarna. Gick som bara F*N med 5,1 segel. Grymt skoj.
Observera att jag var ute i drygt 3 timmar _utan_ hängsele! Fullplaning hela tiden! Hehe med järnvilja och sega muskler så funkade det fint! *hehe*
Vad allt gnäll om sillmjölkarna som får kramp. -
Nice!
Nere i Habo ljung vare 4.0-vindar med byar på 22 m/s. Snacka om att man blir mör efter en sådan dag, men på ett grymt skönt sätt. Vad är bättre än vindsurfing?
/fralle -
Seglade båt idag från Utö till Stockholm. Grym vind hela dagen, pendlade mellan 4.5 och 6.5. Passerade en surfare vid smådalarö som gick grymt fort, runt trettio knop var han lugnt uppe i. På baggensfjärden såg jag sex surfare, minst två på formulaprylar som såg lite överriggade ut, men det gick bra i alla fall, resten hade väl lite mindre prylar tror jag. Trots riktigt bra båtsegling så satt jag och längtade till lite mindre flytetyg då och då! Idag måste ha varit en av årets bästa dagar, speciellt mellan 11 och 14-15 när solen sken och det blåste apa!
-
Björkvik bjöd på chopigt vatten och en vind som vid halv tolvtiden låg på 3-4 m/s !!!, men som snabbt ökade. Riggade 6.7, sen 5.7 och avslutade med 4.7 som gav ett mkt fint drag
. Tyvärr så var jag efter 4.5 timmars riggande å surfade helt slut så att högerbenet skakade vilkt tvingade mig att ge upp för dagen. Sammanfattningsvis en dag med många seglare på vattnet och en mkt skön ”äkta” årspremiär!
-
Jag drog till islingeviken där jag körde sjukt överriggad med 6,4.
Dum som jag var så trodde jag inte att det skulle blåsa nåt, så det var bara 6,4an som kom med i bilen.När jag stack ut låg jag precis under planings tröskeln… Men sen sare bara PANG, på ett ögonblick bjöd värtan på 4,7vind istället för 7,0vind… Största omslag jag någonsin sett.
Fick sjuk tokplaning med min 6,4 o screamer, studsade fram på vågorna, hade ingen kontroll alls… Gick inte o svänga med tanke på att fenan mestadels var i luften. Tillslut kom endå den efterlängtade
spinouten, och jag fick kontroll på grejorna.
Efter en halvtimmes riggdragande o vattenstarts försk kom jag upp på bbrädan och seglade till land… Naturligtvis inte det ställe där jag startade ifrån… utan jag fick bära grejorna 400 m genom ett antal snobbiga sjötomter.
Kort o gått vindsurfade jag 10 min. Resten av den en timmes långa repen tillbringade jag i vattnet.
Men vafan det e sånt man får räkna me!
/Anders
-
A lovely day!!
vi hittade extremt bra plattvatten vid saxnäs camping på öland, grymt bra drag i 6.0an, det gick mastah-fort!!
-
Kom ner till apelviken kl 8 i morse riggad ned 4.2, 15 m/s och maxvind på 20 just då tydligen! När man är från inlandet och van vid plattvatten kändes det tungt när man knappt tog sig ut. Fick gå upp och ta en macka och ner igen men sen tvärdog det och man fick successivt rigga om upp till 5.8 och då blev det bra drag, hanterbart och svinkul! /Marcus
-
körde med 4.4 på haga park. var störtskönt fast rätt byigt. fick köra slalombräda men det visade sej itne göra nått eftersom 3 dagars frisk vind hade byggt vågor tillochmed på haga.
första gången jag testade vågor lite ordentligt och det gick över förväntan. fan vad skoj det var.
skulle precis gå upp på en våg, solen bryter igenom molnen, vattent blir grönt som i medelhavet och jag hör en bräda släppa från samma våg, en snabb titt över axeln, markus s-77 ligger med grejera som ett streck i linje med horisonten minst 3 meter (säkert mer) upp i luften och bara ett tiotal meter bort från mej, följt av en smooth landning, möter den ankommande vågen lägger en fin carv i den och vänder rakt mot mej som redan var på väg bort med vågen.fan det var sporrande.
satte nog dessutom mitt högsta hopp någonsin idag med. kring 2 meter över vågdalen skulle jag tippa på.
vilken dag säjer jag bara! -
Gick på nålar hela dan, regn och helt vindstilla, ångrade bittert att jag inte åkte ner till Torö som tanken från början var. Vid halvfemtiden började nordan äntligen dra igång. Mellan klockan fem och nio var Rullsand riktigt bra, side on, full makaron i 4,2:an och vågor på drygt 1,5 meter.
-
Hehe jag hade också svårt att hålla mig kvar i höjd idag, mest för att jag hade för liten fena och när jag tokplanade så blev det görna spinout ibland…
Men efter att ha sakterliga gått neråt i vind medans jag surfat (ner till andra sidan fjärden typ) så lyckades jag till slut ta mig tillbaka till utgångspunkten. Men shit vad skoj det var, iofs så höll jag mig på brädan mesta tiden iaf.
Lärde mig för övrigt att vattenstarta idag, jippi! -
Med fladder i seglets top och mer uthal och framflyttad puck så försvann alla problem: höjdtagning, nästintill okontrollerbar utgång mot vågor med ständiga spinnouts och stegrande bräda.. Så meinen gott vad det är viktigt med rätt trim!!!
En fråga, huru ska man göra för att flyga med brädan och landa utan att få spinnout, direkt jag gör ett hopp så går brädan upp i vind och jag landar i sidled, ska man skota hem och skjuta fram seglet innan man landar eller vad?
-
Helt klart en dag att minnas!
Kom fram till Torö kl 12 och kunde konstatera en sydvästlig vind runt 7-8 m/s. Perfekt tänkte jag och riggade 6.0:an (mitt minsta segel) för att sedan kunna gå i vid stenstranden. När jag var färdig att sticka ut visade det sig att vinden nu piskade på i 10-11 m/s. Äää va fan, lika bra å testa nu när man ändå riggat. Har nog aldrig varit så överriggad och hade stora problem att ta mig ut. Väl ute flög jag helt okontrollerat fram över 1,5-2 m stora vågor i ungefär 30 sekunder för att sen göra en fet krasch. Försökte efter det att vända om. Efter 14 misslyckade vattenstarter och 2 kastfall lät jag havet driva mig in till stranden. När jag burit upp utrustningen på stenstranden hade vinden säkert ökat till ca 15 m/s. Då gjorde jag dagens klokaste val: Jag gick över till baksidan. Här seglade jag med fullt ös resten av dagen. Som sagt helt klart en dag att minnas.
Logga in för att svara.