Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hastighetsrekord i vindsurfingen
-
Hastighetsrekord i vindsurfingen
Publicerad av pontuss på 15 augusti, 2003 vid 21:14Vad är världsrekordet i vindsurfing? Vad kan man komma upp i med de olika brädorna? Vad brukar ni ligga i för hastighet när det är 10/m sek?
ola_p svarade 21 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Knatte
Gäst15 augusti, 2003 vid 22:35Världsrekordet är 45.3 knop med special bräda (smal sak).
Världsrekordet med standard brädor/segel är 42.1 knop (F2 Sputik 270 och Arrows segel)Hastighet vid 10 m/s ?? Okänt, men uppåt 35-40 knop kan proffsen göra.
En vanlig bra ”dödlig” kanske når max 30-35 knop med rätt utrustning..Men normalt sätt, ligger det väl omkring 20-25 knop, ifall du bara planar ok och har skapligt tryck i riggen.
-
vet att dom med f2 bullit en
gammal 3 konkav bräda ala 295cm
gjorde kring 27knop kring 10m/s, kring 1990
så lite snabbare är dom nog nu.
Formula 4-10m/s gör kring 30 knop på slör
och 25 knop i halvvind. -
Att passera 30 knop med 10ms i ryggen är för oss icke proffs i princip omöjligt…………även om du har riktiga fortåkaprylar. En mer trolig siffra i 10ms är runt 26-28 knop på slören(då är det fortåka grejer, inte freeride eller freestyle).
Om du däremot lägger till en 4-5ms och kan gå ned på mindre prylar så sticker knopmätaren iväg ganska raskt. -
vet inte riktigt hur mycket
det ska blåsa för en
formula seglare för att de ska köra 25 knop,
pratade med en som sa
att 25knop är rätt så enkelt.
Men 30 knop som världs cupseglare ibland
momentant gör på slör är mycket svårare.
Fattar inte att
det går med 70cm fena. -
Jag kanske var lite för optimistisk där, när jag skrev 35-40 knop.
Men var inte Dunkerbeck uppe och snuddade på några likande siifror nu sist i 20-25 knops vind?? (10-13 m/s)/Knatte
-
Jo det tror jag, har för mig det stod så på worldspeedsailing.com fast sen har han väl hygglig teknik också…
Logga in för att svara.