Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hawaii, Maui spots?

  • Hawaii, Maui spots?

    Publicerad av hakman på 18 november, 2005 vid 09:53

    Vilka är de finaste spotsen man kan hitta på Hawaii? Är det ngån som har några bra länkar till sidor som beskriver dem? Nu när chansen för ett specialarbete i skolan dök upp, tänkte jag skriva lite om Hawaii’s kustlinjer, och vad som är karaktäristiskt för de bästa windsurfspotsen; havssbottnen uppbyggnad, vindförhållandena etc. Så om någon känner till någon länk som beskriver spotsens geografi, med betoning på det jag skrev ovan.
    hangloose så länge

    hakman svarade 18 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • hakman

    Medlem
    18 november, 2005 vid 12:23

    Ingen som har några bra länkar på Hookipa, Diamond head, Jaws, Lanes eller något annat Maui spot?

  • irieman

    Medlem
    18 november, 2005 vid 13:15

    Nu finns det många super-experter på Maui här på Konfen, jag är dock inte en av dom, men jag var där i våras så jag vet lite.
    Du har ju radat upp lite spots redan, Diamond Head ligger dock inte Maui utan på Oahu.

    Maui-spotsen som normalt funkar under vintern är Jaws (när Ho’okipa ‘stänger’ så kan det vara tillräckligt stort för att dra dit, experts only!), Ho’okipa, Lanes (som är bra när vinden kommer från andra hållet), Baby Beach, Secret, Camp One, Spreckelsville, Kanaha Beach Park (där de flesta normalduktiga håller till, kan bli väldigt stort här också dock) och Kihei (plattvatten). Dessa spots förutom Kihei ligger på North Shore och ligger väldigt nära varandra, coola byn Paia ligger centralt för alla spots t ex.
    Se’n finns det nå’ra andra ställen som kan vara grymt bra vid andra vindriktningar och de är t ex Maalea Bay, La Perouse och Kapalua.

    Här är en länk til en karta (klicka på kartan för att se större bild):

    http://bestofhawaii.com/map_maui.htm

    Borde finnas massa länkar om Maui, spotsen, havsbottens uppbyggnad m m. Det som primärt ger de fina vågorna är väl att det är extremt djupt runt omkring Hawaii-öarna och att det se’n grundar upp väldigt snabbt vid kusterna. Finns kartor som visar hur havsbotten ser ut.

    Irie Man

  • hakman

    Medlem
    18 november, 2005 vid 13:42

    Gott. Jo det verkar finns väldigt många bra spots runtomkring Maui, men det är väl inte så många av dem som kan producera så legendariska förhållanden som Jaws och Lanes (vid Konawinds). Om man vill åt vågor dvs.
    Vilka spots besökte du, vart bodde du?

    Till en början tänkte jag att vågförhållandena borde bero på topografin, men det var tydligen mer än så. Det har om jag har förstått det rätt, mycket att göra med olika strömmar, vindar som går i norra vändkretsen, och oroligheter i vattnet som har byggt upp långt ute till havs.

    Får se vad experterna har att säga om saken…

  • lars_k

    Medlem
    18 november, 2005 vid 13:51

    Lägg upp arbetet här på konfen sen! Jag behöver all input inför min planerade resa till Maui våren 07. =)

  • ian

    Medlem
    18 november, 2005 vid 13:51

    hahahaha, känns ju som att någon har studerat rip i alla fall

  • irieman

    Medlem
    18 november, 2005 vid 13:55

    Jag bodde i Haiku-området, 5-10 minuters bilfärd från Jaws faktiskt, dock bröt det inte när jag var där (veckan innan hade det gjort däremot). Jaws är ju dock ett ställe som det är få förunnat att segla på, man ska vara extremt duktig för att segla där! Mest Maui-locals och ett fåtal på touren som har det som krävs. Den ende svensk som har kört där är Anders Bringdal tror jag, kan vara nå’n till. Anders rippar ju stället å andra sidan.

    Kailua Bay ligger också på Oahu, det är där Robby Naish började att segla tror jag.

    Det är stormar runt omkring Sydamerika som skapar de swell som behövs var det någon som sa och se’n när dom når Maui så tornar dom upp sig som monster. Vinden är ju passadvind som oftast är jämn (4.7-5.3 typ) vilket inte gör saken sämre.

    Irie Man

  • hakman

    Medlem
    18 november, 2005 vid 14:00

    Svar till:


    hahahaha, känns ju som att någon har studerat rip i alla fall

    [/ QUOTE ]

    Noog mannen, RIP är min bibel nu…

  • hakman

    Medlem
    18 november, 2005 vid 17:05

    Wow, jag förmodar att du var nere och kollade på Jaws även om det inte bröt? Vilka spots seglade du?

    Nu får eperterna dyka upp snart.

  • frerok

    Medlem
    18 november, 2005 vid 18:32

    Här är en länk till några killar som har dokumeterat dom bästa spotsen i världen och själva bygger 1:a klassiga surf-rev på beställning! Kolla in ASR

  • bananen

    Medlem
    18 november, 2005 vid 19:08

    Fasen, varför nämnde dom inte att det fanns sådana yrken när man gick till studievägledaren i 9an?

  • irieman

    Medlem
    19 november, 2005 vid 08:35

    Var faktiskt inte där eftersom det hade regnat så mycket i den delen av Haiku så man hade behövt en jeep för att komma fram, vi hade bara hyrt en kombi. Jag seglade Kanaha, nästa gång tänkte jag tänkte jag testa lite andra spots som Kuau m fl.

    Irie Man

  • hakman

    Medlem
    19 november, 2005 vid 08:41

    Jee, och när blir nästa gång?

  • irieman

    Medlem
    19 november, 2005 vid 08:47

    Kanske i vår, annars nästa höst (November) eller våren 2007.
    Maui har allt för en vindsurfare, har man varit där vill man tillbaka! Perfekt ställe att lära sig vågsurfa på också.

    Irie Man

  • hakman

    Medlem
    19 november, 2005 vid 10:10

    Jaha, jag tänkte komma tillbaka in på ämnet en stund. Nu har jag till i alla fall luskat ut allt jag behövde veta om vågornas uppbyggnad, och det enda som återstår är just bra spotbeskrivningar. Det jag hade tänkt mig är att ta med alla de mest berömda spotsen, och sedan försöka göra någon sorts analys på varför de blir så bra och framförallt när. Jag behöver därför ganska utförliga beskrivningar av spotsen, eller så får jag helt enkelt utgå från RIP…

  • footloose

    Medlem
    19 november, 2005 vid 11:50

    Bästa för spot för halvmodiga vindsurfare är nedre Kanaha när swellen är hyffsat stor.
    Mycket långa rides, fina men ändå snälla vågor. Ingen risk att åka upp på stenar eftersom breaket är en bit ut.
    Kommer fortfarande ihåg en våg där jag, en japan och en tysk låg på samma våg, svängde synkront och jag pumpade på bottom-turns i en evighet. smile.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hawaii, Maui spots?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.