Senaste nytt Forums Övriga Off Topic hemsidehjälp som vanligt.

• hemsidehjälp som vanligt.

Publicerad av styret på 7 maj, 2007 vid 19:41

Fan nu kör det ihop sej.
    Jag tänkte att jag skulle göra en sketaenkel portfolio på min nya sida men det blev inte så jävla simpelt som jag trodde.

jorde en frameset med en meny och ett visningsfönster. så när man trycker på en miniatyr i menyn så ska den visas i det andra fönstret. grejen är att jag vill ha bilden centrerad men dom enda sätten jag kan komma på är att göra typ Huuundra hmtlsidor, en för varje bild, eller köra med en Iframe. varken eller känns jättelockande. nått annat förslag härifrån konfen?

http://www.slackerstyret.com/galleri.htm

ola_p svarade 17 år, 12 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • alexanderlindelof

Medlem
    7 maj, 2007 vid 19:56

Det finns en del smidiga bildhanteringsprogram som, förutom att hjälpa dig hålla ordning på dina bilder, även kan generera en hemsida, dvs ”med en knapptryckning” skapa hemsidan och sedan även ladda upp den till valfri plats på nätet. Då slipper du i stort sett allt manuellt webarbete och hemsidan upplevs som dynamisk även om den inte är det i strikt teknisk mening. Hemsidorna skapas så att bilderna är grupperade i olika kategorier på samma sätt som de är kategoriserade i programmet och det är lätt att uppdatera sidan fortlöpande med nya bilder.

På nedanstående länk hittar du en lista med olika digitala katalogprogram och lite info samt betyg från användare. Kanske något av dessa kan hjälpa dig?

http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=62

• ola_p

Medlem
    8 maj, 2007 vid 06:34

Det bästa vore om du kunde köra lite php på ditt webhotell, då kan du göra ett enkelt script som tar ett byter bild utifrån ett GET värde. Så att du kan länka varje bild till typ portfolio.php?src=minfinabild.jpg.

Sen går det ju att göra med lite enkel javascriptning också. Men du bör ju ha nått som funkar även med javascript inaktiverat.

• romo

Medlem
    8 maj, 2007 vid 08:47

Mitt tips är att ladda ner Simpleviewer.

http://www.airtightinteractive.com/simpleviewer/

Där har du ett färdigt galleri med snygga övergångar, det går att modifiera en del av det oxå.

Sen kan du om du vill köpa loss programet och då kan du modifiera mycket mer. Dock så är det ju en flashfil som inte alla vill ha på sin hemsida.
    Jag anser dock att har man inte flash så behöver man inte se mina bilder.
    Sitter just nu och bygger en hemsida med simpleviewer själv och är nöjd.

Ps. Styret, jag skrev lite om mina bildplaner i den där tråden på fotosidan häromdagen, den som handlade om vilket objektiv Philip skulle köpa.

• styret

Medlem
    8 maj, 2007 vid 09:52

Har kört simpleviewer innan men jag är trött på det. funkar så jävla olika i olika webläsare och sånt. Ska man försöka sej på lite frilans är det ju bra om nån potentiell kund kan se grejerna.
    måste bara uppdatera protfolion lite med så att nån vill ha bilder med…

olas förslag verkar grymt. mitt webbhotell stöder php men sånt kan jag fan inte. nått tips på vart jag hittar det.

• romo

Medlem
    8 maj, 2007 vid 13:58

Hmm, där ser man , jag har ännu inte testat Simplev i nått annat än IE7.
    Kanske är dags att göra det nu när jag snart är klar med min site, eller klar blir man ju aldrig känns det som men tillräckligt klar iallafall.

PHP är dessvärre över min kapacitet oxå för stunden iallfall, får slita tag i en random 15 åring ute på byn som kan fixa det åt en. 🙂

• ola_p

Medlem
    9 maj, 2007 vid 08:57

Skrik till på msn nån dag så kan jag peta dig i rätt riktning.

men typ såhär (extra simpel variant, mer funktionalitet kan man ju bygga på):

[PHP]
    ”http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd”>

<br /> portfolio » <?php echo($_GET); ?><br />

[/PHP]

Med reservation för att jag gjort lite dumheter som jag inte tänkt på…
    Att lägga till lite javascript till detta som gör att det inte behövs laddas om är inte heller så svårt.

• mr_johan

Medlem
    10 maj, 2007 vid 15:20

Hmm.. Den byggde ju inte på ett frameset ju. Jag lånar koden lite och ändra. hoppas det är ok.

spara detta som t.ex. ”view.php”

”http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD1/xhtml1-strict.dtd”>

<br /> portfolio »><br />

if (isset($_GET)) {
    if (file_exists($_GET)) {
    echo ”n”;
    } else {
    echo ”Felmmeddelande…”;
    }
    } else {
    echo ”Felmmeddelande…”;
    }
    ?>

Skriv sedan länkarna i ”menyn” något liknande detta:

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Ola_P: Hur lyckades du behålla alla tabbar och mellanrum när du postade koden här? Blir ju svårt att läsa den som det är nu.

• ola_p

Medlem
    10 maj, 2007 vid 18:18

Jag klistrade in från bbedit, borde funka samma från de flesta textredigerare?

Men… Framesets känns ju lite lagom 1990-tal…. Min variant gör ju att man klarar sig med att ändra i en fil, och slipper äckliga framesets. Dessutom så är det lätt gjort att haka på ett javascript som gör att man slipper ladda om sidan.

• mr_johan

Medlem
    10 maj, 2007 vid 20:20

@Ola_P 382336 wrote:

Jag klistrade in från bbedit, borde funka samma från de flesta textredigerare?

Men… Framesets känns ju lite lagom 1990-tal…. Min variant gör ju att man klarar sig med att ändra i en fil, och slipper äckliga framesets. Dessutom så är det lätt gjort att haka på ett javascript som gör att man slipper ladda om sidan.

Japp! Framesets är äckliga, men bra ibland. Dock ytterst sällan…

• ola_p

Medlem
    11 maj, 2007 vid 21:30

Till applikationer, typ administrationsgränssnitt kan det vara vettigt. Annars är det mest värdelöst och irriterande.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic hemsidehjälp som vanligt.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.