Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hjälp. Behöver tips på hur jag tar höjd
-
Hjälp. Behöver tips på hur jag tar höjd
Publicerad av anonym-anvandare på 26 september, 2003 vid 10:23Hoppas att det är någon vänlig själ som kan ge lite mer konkreta tips på hur jag ska ta höjd. Det går hyffsat så länge jag kan hålla farten utan att jobba kiten upp och ner men så fort jag måste köra 8:or med kiten så går det åt fan.
Det ser ju så jävla enkelt ut…
Självklart måste jag ju kanta men finns det några fler tips.
Kanske ska jag ha mer vikt på ena foten, vrida fötterna i åkriktiningen etc.
Vore grymt tacksam för några tipsTack på förhand
/andreasanonym-anvandare svarade 21 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Behöver hjälp med samma sak, vi får hoppas på någon vänlig själ
-
samma här….och snälla kom med tips och begrpp man begriper sig på!
tack -
Du behöver bra tryck i kiten och kantra brädan så mycket det går.. det hjälper mycket att vrida huvudet åt det hållet man ska åt i stället för att kolla på kiten.
Lycka till.
/Michael
Team Rövhål
-
”Never let go of that edge!”
Men en sak är klar har man inte bra tryck i kiten så kan man inte heller ta höjd. Trycket som kiten genererar när man måste köra den i åttor är för ojämt för att det skall fungera bra.
Men som sagt, kanta, kanta kanta, osv….. -
Försök att köra kiten i så flacka 8:or som möjligt med drag,kämpa för att behålla draget genom nedre vändnigen och kör kiten i en så flack bana det är mögligt uppåt gör en snabb vändning genom att släppa trycket i bommen o.s.v
Lycka till! Träna,träna,träna………. -
Kör större. Både bräda och Drake. Öva och öva igen…. många promenader på stranden blir det
-
När du kör kiten i 8:or så när den är påväg nedåt kantar du järnet och försöker ta höjd, medan när kiten är påväg uppåt tappar man lite höjd. På så vis kommer man åka i en så kallad sinuskurva, funkar för mig när det är lite för lite vind. Är det dock aldeles för lite vind är det omöjligt att ta höjd.
Det är även lättare att ta höjd om man planar, tycker jag iaf..
-
ett tips är att kroka i den andra öglan så det blir mer kraft i draken.. sen blir det lättare om man håller den lågt! draken alltså
-
Håller med zoolander, har man krokat i, trimmat bra, och sedan måste köra runt med draken över hela himlen för att hålla sig planande, ja då går det helt enkelt inte att ta höjd. Be om mer vind…
-
det absolut viktigaste är att hålla bra fart, och sedan hålla kant och styra upp mot vinden, inte för mycket och inte för lite… om ni kommit upp på brädan så kolla på en pungt lite längre upp i vind o försök hålla den kursen.
Ett annat hett tips är att köra så långt som möjligt innan ni vänder håll, själva vändningen förlorar ni massor på, spec i början. det ni tappar i vändningen får ni ta igen på längre åk innan.lycka till!
om ni har några frågor hjälper jag er newbies gärna
erikfernholm@surfworld.comE
-
Tack för alla tips, uppskattas verkligen!
/andreas
Logga in för att svara.