Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HJÄLP?!? Inköp av segel på G!!! Formula.

  • HJÄLP?!? Inköp av segel på G!!! Formula.

    Publicerad av mr-jibe på 13 mars, 2011 vid 21:52

    Tjena! Har funderingar angående segel, vad man ska ha för nåt. Hade tänkt mig någon trasa kring 10kvm men har hört att ett bra allroundsegel för de flesta förhållanden bör va 10.5-10.7. Planen är att till sommarn börja med formula vindsurfing. Jag väger 82kg (om det spelar roll??).

    Har fått besked om sommarkneg o kommer sammanlagt få ihop någonstans mellan 18-20000papp så detta blir budgeten, tror att jag även kan tänka mig vänta med bräda om man inte har tur o pricka in de 2-3brädor som säljs per säsong här på Surfzone då riggen antagligen kommer kosta en del 🙂

    Har kollat runt lite på segel; North Warp 10.0/ Ram 9.5 (som verkar va svåra att få tag på då ingen butik i närheten kränger sådana),
    Point-7 AC-K 3cam 9.4 (som är extremt estetiskt tilltalande o verkar schysta, har hört en del om en polares AC-1 11.7:a),
    Sailloft Traction 9.5 (detta segel ska tydligen enligt surfspot plana som ett segel med en yta på 1-1.5 kvm mer, låter lockande men är det generellt för alla segel med cambers eller är det bara just det seglet (att plana tidigare)???),
    Severne (E)Lement 9.5 (2008:a som ser stiligt ut o rätt schyst pris på),

    Sen finns det ju en massa fina segel på skidsport från gaastra typ GTX Race 9.0 (Från 2010 eller det nyaste från 2011 som är ruskigt snygga dom med) Sen skulle man även “kunna tänka sig” Neil Prydes RS:Racing EVOIII (som ej såldes förra året på skidsport, Pris???) eller RS:Slalom MKIV (som förra året ej såldes i storleken 9.5).

    Kanske lite för mycket tjat om modeller o märken men det är dom jag funderat kring, o dom storlekarna också. Någon som har några fördelar/nackdelar angående dessa segel??? Och något tips på hur man bör tänka vid val av storlek??? 😀

    Tack på förhand
    Kristofer

    mr-jibe svarade 13 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • bicless

    Medlem
    13 mars, 2011 vid 22:23

    Hej

    Traction är inget formulasegel, extremt bra bottenregister men fungerar inte alls som ett formulasegel i hårdare vind. Formula är just designade med mycket twist så de skall fungera ha stort segel även om det skulle blåsa upp lite. Så Traction är bra för passivplaning (dvs du behöver ej pumpa) och bottendrag men ofta seglar man formulabräda rätt annorlunda så tror du skall satsa på ett annat segel om du skall ha en formulabräda.

    Om du inte skall tävla tror jag du kan få ihop en hyfsad formularigg med formulasegel för 6000-8000. Finns säkert fler här som har, annars kan jag pussla ihop en åt dig, maila info@surfspot.se

    Många formulaseglarna byter ju segel titt som tätt så brukar drösa av beggade segel. Bommar och master är knepigare. Behöver du bara bom eller mast så har vi det också billigare för det som inte behöver tävlingsnivå.

    Vi säljer mauisails alubommar som funkar för mindre formula segel, inget du tävlar med men en fjärdedel av priset för en kolformulabom.

    Bicless

  • kinetic

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 07:19

    Point7 är snygga och billiga…Du kan få loss en 10m -09 ny för knappa 4500 inkl frakt…Har själv ett 11m AC1 -09 som jag kört ytterst lite med, o det jag kan säg är seglet är snyggt o verkar vara helt OK.

    http://www.point-7.com/store/product.php?productid=1&cat=17&page=1

    Passa även på att köpa till rätt mast från P7, kostar inte mer än 4.5″ vilket får anses vara billigt. Nya 100% kolbommar (Tekkno) hittar du även de för 5″ nya nu när Euron är svag (kronan stark!)

  • oscar

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 09:44

    Racing tråd va?

  • jester

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 12:08

    Frågan är vad du skall med en formula-rigg till om du inte har brädan ännu. Är väldigt få “vanliga brädor” som klarar av att hantera en formula-rigg. Dessutom kan det vara bra att veta att en 10 kvadrats formula räknas som ett hårdvindssegel, och är sytt lite efter det. Så om man tex jämför ett Warp 9.0 med ett 10.0 så använder man 9.0 i lättare vindar, och seglen är sydda därefter.

    Formula-brädor tar ganska mycket stryk, och brukar vara lagade lite här och var. Det gör att dom ligger bra till i pris, och är lagningarna ordentligt utförda så spelar dom ingen större roll, mer än kosmetiskt.

    För 18-20 papp bör du mao få en riktigt bra förfjols-utrustning, och just denna tidpunkt borde vara bra för just formula då dom flesta tävlingskillarna får hem sina nya prylar ungefär så här års.

    Här är en som säljer prylar, tex: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=31091&title=starboard-fw-hwr&cat=12

  • mr-jibe

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 12:11

    Tackar för bra svar men några frågor återstår… 🙂 Är det som ja trodde angående storleken?? typ ~10.7 eller bör man ha större, eller rentav ett mindre, typ 9.0??? Kanske bör säga att detta kommer bli mitt första stora segel, har 7.5 som största just nu. Har du/ni någon humm om ungefär hur man planar (hur lite vind som krävs för att plana) med en 9kvadrat resp. en ~10-10.7:a förutsatt att jag har en formulaplanka och väger drygt 80pannor??? Jaså?!? så du menar alltså att en alu-bom skulle funka till ett segel på max 10.7??? 😀 isåfall skulle det bli billigare, mycket billigare för jag hade nog räknat med en svindyr kolbom eller i bästa fall en hybridbom 🙂 Om man tänker på point-7s AC-K på 9.4 är det ett dugligt formulasegel eller är det mer slalomsegel???

    Kristofer

  • dr-masse

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 12:18

    Alltså, jag kan inte mycket om formula, men det här tror jag mig ha fattat genom åren:

    – Det är inte mycket idé att köra under 10 kvadrat på en formula
    – Hellre EN bra rigg (rätt mast, kolbom, segel i vettigt skick) än två halvbra. Man klarar sig tydligen oerhört långt med en bra 11-nolla. Såpass långt att när du fått in tekniken och har bra tryck med 11.0 och formula så kan du köra 7.5 på en freeride eller femsju på en större freestyle-bräda…
    – Du lär plana i 4 sekundmeter med 11.0 och Formula. Planingen påverkas av hur platt vattnet är och hur jämn vind du har (även av höjd och temperatur, men det lägger vi åt sidan här)
    – Rätt fena gör grym skillnad.

    Du borde kunna köpa en lätt beggad formula med fin rigg för 12-15 000 tycker jag. Kanske billigare, med lite flyt. Mycket viktigare att brädan är i bra skick än senaste modell, Formula-brädor är lättviktsbyggen och får ganska lätt ta lite smällar här och där.

  • mr-jibe

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 12:43
    Jester;649440 wrote:
    Frågan är vad du skall med en formula-rigg till om du inte har brädan ännu. Är väldigt få “vanliga brädor” som klarar av att hantera en formula-rigg. Dessutom kan det vara bra att veta att en 10 kvadrats formula räknas som ett hårdvindssegel, och är sytt lite efter det. Så om man tex jämför ett Warp 9.0 med ett 10.0 så använder man 9.0 i lättare vindar, och seglen är sydda därefter.

    Formula-brädor tar ganska mycket stryk, och brukar vara lagade lite här och var. Det gör att dom ligger bra till i pris, och är lagningarna ordentligt utförda så spelar dom ingen större roll, mer än kosmetiskt.

    För 18-20 papp bör du mao få en riktigt bra förfjols-utrustning, och just denna tidpunkt borde vara bra för just formula då dom flesta tävlingskillarna får hem sina nya prylar ungefär så här års.

    Här är en som säljer prylar, tex: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=31091&title=starboard-fw-hwr&cat=12

    Ja’a du…. det har jag faktiskt inte tänkt på, trodde alla sorters segel passade i stort sett alla brädor men tydligen inte då… 😛 Men då låter det som att det är bättre att vänta o se, leta efter ett beggat kit så slipper man tåren i ögat när någon skavank dyker upp på nya prylar 😀

  • jester

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 13:23

    Normalt brukar tillverkarna kalla segel upp till dryga 9 kvadrat som slalomsegel, och 10 och uppåt för formula. Vissa kallar dom tom för olika namn.

    Hade själv ett beggat formula-kit för några år sen, och pga dålig trim och teknik så var jag *vansinnigt* överriggad i 7-8 m/s. Så det kräver mycket träning för att bli bra på formula, men det är en fantastisk känsla att ha full planing i 4-5 m/s…

    dr Masse sammanfattar det hela bra (som vanligt)!

    Och glöm inte att spana in denna: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=79959″]Nybörjarens guide till Formula Windsurfing, del 1 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • mr-jibe

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 14:27

    Verkar som det är en 11:a man bör ha illafall, hoppades på att slippa bråka med sådana stora segel men är nog ofrånkomligt 🙂 Får väl innan köp prova polarns formula med hans 10a resp 11.7a o se vilken man borde börja med för jag har en känsla av att en 10a är bättre som första formulsegel 😀

    Tackar för svar
    Kristofer

  • tall-jonny

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 22:52

    Va kul att du tänker köra Formula – det blir många timmar på vattnet kan jag lova!
    Gör som jag och som andra innan mig skriver; Om du inte har ambition att tävla direkt tycker jag att du skall köpa beggade kompletta kit från exempelvis tävlingsseglare.
    Jag själv köpte Starboard+Maui Sails 11,3 rigg för ca 10 000 SEK av en dansk. Tycker inte att du skall köra mindre än 11 kvm – jag själv tänker nog köpa minst en 12a nästa gång jag byter segel. Starboard brädorna är väldigt sköna att köra på och det är lätt att nå höga farter både på kryss och slör. Lycka till!:cool2:

  • mr-jibe

    Medlem
    15 mars, 2011 vid 16:07
    Tall Jonny;649525 wrote:
    Va kul att du tänker köra Formula – det blir många timmar på vattnet kan jag lova!
    Gör som jag och som andra innan mig skriver; Om du inte har ambition att tävla direkt tycker jag att du skall köpa beggade kompletta kit från exempelvis tävlingsseglare.
    Jag själv köpte Starboard+Maui Sails 11,3 rigg för ca 10 000 SEK av en dansk. Tycker inte att du skall köra mindre än 11 kvm – jag själv tänker nog köpa minst en 12a nästa gång jag byter segel. Starboard brädorna är väldigt sköna att köra på och det är lätt att nå höga farter både på kryss och slör. Lycka till!:cool2:

    Ja jag hoppas på det, det va iallafall det som lockade! 🙂 Tycker det blir lite för få timmar med en vanlig planka o 7.5. Ja jag har funderat lite o insett mina begränsningar o 9 ska jag definitivt inte ha, 10.0 låter lite lagom, men för min del som ska ha ett förstasegel känns 10.7-11.0 rättså stort o vill nog inte ha större i början hanteringsmässigt 🙂 Jaså, köpte du av dom, här i sveariket eller åkte du över för o göra business???

  • tall-jonny

    Medlem
    17 mars, 2011 vid 16:39

    Hej,

    Du har rätt, det blir inte mycket åka av om du “bara” kör 7,5 och vanliga freerideplanka. Jag vill inte att du förköper dig men tänk verkligen till vad det gäller segelstorleken. Har du någorlunda koll kommer du absolut inte ha några problem att mästra ett 10,7 – 11,0, köp inte mindre än så. Det som är helt avgörande är istället hur bra masten harmoniserar med seglet.

    Jag fick kontakt med en dansk på riders.dk – lyckades få en av min pappas danska affärskollegor att ta sig en titt och sen köpte jag blåögt rätt av honom och blev väldigt nöjd!:santa:

    Good luck!

  • mr-jibe

    Medlem
    18 mars, 2011 vid 13:29
    Tall Jonny;649745 wrote:
    Hej,

    Du har rätt, det blir inte mycket åka av om du “bara” kör 7,5 och vanliga freerideplanka. Jag vill inte att du förköper dig men tänk verkligen till vad det gäller segelstorleken. Har du någorlunda koll kommer du absolut inte ha några problem att mästra ett 10,7 – 11,0, köp inte mindre än så. Det som är helt avgörande är istället hur bra masten harmoniserar med seglet.

    Jag fick kontakt med en dansk på riders.dk – lyckades få en av min pappas danska affärskollegor att ta sig en titt och sen köpte jag blåögt rätt av honom och blev väldigt nöjd!:santa:

    Good luck!

    Nej tyvärr blir det inte så… okej jag har nu faktiskt lagt ner planer om så pass små segel och lyssnar nu på dom som kan, er mao 🙂 bör nog köpa ett 10.7-11 men större än så känns gigantiskt och lite oroligt, när man är halvvägs ute på havet o inte får upp riggen igen :S men övning ger färdighet! Är det så stor skillnad mellan, eller jag har förstått att segeltillverkarens egna master passar bäst till deras segel, neilprydesegel med neilprydemast osv. Men är det så stor skillnad mellan master o master, för jag menar så länge det är samma rätt längd, styvhet (IMCS), SDM och böjkurva borde det bara va o tuta o köra??? För surfspot har en ganska schyst tabell på deras hemsida som jag (kanske blåögt) kollat o kontrollerat med 🙂 Tack för tipset om riders.dk!!! Kanon! vilka schysta segel dom säljer billigt, är segel o riggprylar billigare där??? För enligt begagnatsidan där så har jag o en polare smidit en plan om att sno farsans bil i höst, rulla ner till danmark o köpa segel o öl 😀

  • dr-masse

    Medlem
    18 mars, 2011 vid 13:47
    Mr.Jibe;649810 wrote:
    Är det så stor skillnad mellan, eller jag har förstått att segeltillverkarens egna master passar bäst till deras segel, neilprydesegel med neilprydemast osv.

    Ja, så är det. Visst, du kan välja mast av annat märke och träffa rätt, men inte f-n är det lätt, framförallt på racetrasor.

    Mr.Jibe;649810 wrote:
    Men är det så stor skillnad mellan master o master, för jag menar så länge det är samma rätt längd, styvhet (IMCS), SDM och böjkurva borde det bara va o tuta o köra???

    Nej, det är inte bara att tuta och köra. Inte nog med att den segeltyp som gäller för Formula, race-segel eller ett riktigt vasst freerace-segel, är väldigt, väldigt mastspecika, till råga på det så måste diamatern på masten stämma väl överens med cambers. Visst, man kan hålla på och fila cambers, peta med spacers, kapa lattor etc, etc, men jag tror nog att du vill undvika det. Vindsurfingbranschens “standard” för mått på mastböjkurvor är, dessvärre, en ganska risig och oprecis standard.

    Mr.Jibe;649810 wrote:
    Tack för tipset om riders.dk!!! Kanon! vilka schysta segel dom säljer billigt, är segel o riggprylar billigare där??? För enligt begagnatsidan där så har jag o en polare smidit en plan om att sno farsans bil i höst, rulla ner till danmark o köpa segel o öl 😀

    Ingen dum plan, men om ni köper rigg – se till att få med rätt mast på köpet. Klart enklast. Dessutom är det förvånansvärt ofta så, att en mast som har visat sig hålla någon säsong eller två fortsätter att hålla ett antal säsonger till. Race-master går oftast av direkt i början, eller så håller de rätt bra. Lycka till!

  • jester

    Medlem
    18 mars, 2011 vid 14:12

    En orsak till att det finns mer begagnade prylar i Danmark är nog pga att dom är fler som kör formula där.

    Och som sagt så skall man ha extrem tur om man kan köra race-segel med annat än tillverkarens egna.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HJÄLP?!? Inköp av segel på G!!! Formula.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.