Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp med en andra kite

  • acemattias

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 09:16

    Ja, och man blir pundare av att prova maja:smirk:

    Överbeskyddande storebrorfasoner hör inte hemma på ett allmänt forum
    Saklig information/rekomendationer skall det vara.

    Min 14m Caution Mayhem flyger bäst när andra är ute med 9or, men det kanske jag inte borde skriva:crazy:

  • dannep

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 09:35

    Låter som någon kanske vill köpa min Helix -08 5m… nyskick!

    0705586710

    🙂

  • mikael-beck

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 09:48

    Vilken diskussion det blev!
    Vissa säger att en nybörjare (som mig själv) inte ska gå ut i kraftigare vindar medans andra säger att det är lugnt men naturligtvis med mindre kites.
    Jag formulerar om min fråga lite.
    Säg att jag köper en 7a alternativt 8a. Vilka vindar kan jag gå ut i utan att få problem med att jag inte kan hantera kiten?

  • jakobb

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 10:12
    waimeadude;627531 wrote:
    …men jag va ute med en Naish Rebel 9:a

    det var något nytt 😉

  • lance

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 10:13

    Då jag inte vill bli kallad dum igen tar jag tillbaka allt och stannar hemma. Är det lösningen, jag menade som en saklig info att jag väger 95 kg och använder 9 kvm i 14 m/s. Då är jag inte helt grön men det ämnet berörde jag aldrig utan tänkte mer på bad han ville köpa i förhållande de till sin vikt. Ledsen om massa nybörjare är ute och skadat sig nu för mitt oerhört korkade inlägg 😉

  • pjoter

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 10:22

    Mikael, allt handlar om hur duktig du är på din kitekontroll.

    Har du full koll på kiten, dvs du vet typ alltid (inte när du blir spolad av en våg kanske) var din kite är och vad den hittar på? Du vet också hur du ska bete dig om den frontstallar, börjar falla ner, loftar dig osv? Vet du det och har en smula sunt förnuft så kan du säkert köpa en 7-8a och ge dig ut å leka. Känner du dig osäker på det och råkar göra något fel ibland, tappar den vid launch osv ska du INTE ut i starka vindar.

    dvs, om man är nybörjare handlar inte om man sätter feta trick eller inte utan hur grym man är på sin kitekontroll. Har sett folk som sätter massa feta tricks men som knappt kan launcha kiten och även tvärtom, folk som bara åker framåtillbaks med stenkoll.

    Helt enkelt, känner du dig så säker så du kan sätta ditt och andras liv och hälsa på att du vet vad du gör?

    När det gäller vinden, en 7-8 borde funka bortåt 15m/s. Det är supersvårt att säga exakta vindhastigheter då det alltid är mer eller mindre byigt, blåser olika på olika höjder, olika kites beter sig olika, vi upplever att vi tappar kontrollen vid olika tillfällen (vissa tycker det är helt ok att bli loftat några m ibland medans andra är skiträdda såfort man börjar kasa lite på sanden).

  • metallifredd

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 20:13

    Hej
    Tror mitt max med 5an var nära idag, byar på 19 m/s
    Kändes annars som helt rätt storlek idag.

    Naish Ar3,5 rules!

  • yfo

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 20:16

    Tack Pjoter. Så slapp jag skriva det.

    Börja med att gå ner till 9a… Sedan kan du ta steget längre ner.

  • hpatrik

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 22:48

    Var ute med min 12:a idag och det funkade ganska bra faktiskt. Överriggad? Javisst, men kul ändå:) körde i höllviken där det blåste sideshore så att man skulle slippa dras upp på vägen ifall något skulle hända. Skall dock kompletera med en 8 ganska snart. nybörjare sen början av sommaren.

  • yfo

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 09:31
    hpatrik;627771 wrote:
    Var ute med min 12:a idag och det funkade ganska bra faktiskt. Överriggad? Javisst, men kul ändå:) körde i höllviken där det blåste sideshore så att man skulle slippa dras upp på vägen ifall något skulle hända. Skall dock kompletera med en 8 ganska snart. nybörjare sen början av sommaren.

    Häftig du är.

  • hpatrik

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 11:38
    yfo;627840 wrote:
    Häftig du är.

    Eftersom det var en disskution om man kunde köra en 9:a igår eller 11:a så tänkte jag bara berätta att det gick som nybörjare med en 12:a, fast det är väl inte att rekommendera. Men jag väger också närmare 90 kg

  • yfo

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 12:45

    Vet inte vart du körde. Men medelvind på 18 – 20 m / s och byar uppemot 22 – 23 så kör man helt enkelt inte en 12a. Det går inte. Dina 90 kg spelar ingen roll 😛

    Ingen aning vart du körde dock, men eftersom det är kraftigare vindar vi diskuterar här så kändes det inlägget aningens orelevant.

  • organismen

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 13:48
    pjoter;627603 wrote:
    Mikael, allt handlar om hur duktig du är på din kitekontroll.

    Har du full koll på kiten, dvs du vet typ alltid (inte när du blir spolad av en våg kanske) var din kite är och vad den hittar på? Du vet också hur du ska bete dig om den frontstallar, börjar falla ner, loftar dig osv? Vet du det och har en smula sunt förnuft så kan du säkert köpa en 7-8a och ge dig ut å leka. Känner du dig osäker på det och råkar göra något fel ibland, tappar den vid launch osv ska du INTE ut i starka vindar.

    Vad ska man ska göra när kiten “front/back stallar”, börjar falla ner, och när den loftar en?

    Vid loftning, rejäl sådan, så har jag hört att man kan ta sig ur det mha att loopa kiten, någon som kan bekräfta det?

  • pjoter

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 13:59

    Jag körde kämpinge igår och hade helt klart kunnat hålla en 12a också, dock hade jag nog behövt lite mer än 1st 2cm fena på brädan.. 🙂 gärna en mindre bräda än 135*42 också.

    hade gott ladd i 9an men var ju inte svårt att hålla den på något sätt. Gick ju att stå å prata på stranden å grejer. Det är inte att rekommendera men går självklart att köra riktigt grymt riggad! På den gamla goda tiden när alla åkte c-kite så var det ju inte helt ovanligt att man var tvungen att få hjälp att komma ut i vattnet för man loftades/släpades på stranden. Å då började jag ändå först -04 när det var grym depower på kitesen. 🙂
    kolla in den gamla klassikern lastaloss å se Anna ha lite ladd i börjannär hon tar upp kiten.. 🙂
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=BgVND2mjh_Q”]YouTube- Lasta Loss[/ame]

    De e kul att vara sjukt riggad ibland men självklart inget man rekommenderar för nybörjare. Dock kan det vara bra att tänka på att du åker inte snabbare med vinden om något händer med en 12a än med en 6a som loopas. Gör man fel får man lika mkt smisk med en liten kite, därför ska man ge tusan i att gå ut i mkt vind som nybörjare.

  • pjoter

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 14:10

    som svar på frågorna:
    1 frontstall kl 12: de ska inte hända för man ska aldrig ha kiten kl 12 och också ha den känslan för vad kiten är påväg att göra och i god tid sträcka upp baklinorna så kiten backar istället. 🙂 skulle den ändå dyka, antingen låter du den landa framför dig snyggt upplagd med LE mot vinden å skriker högt som tusan åt alla att akta sig om den inte själv sträcker upp linorna först så du kan styra upp den släpandes efter.

    2 Frontstall i övrigt: Ska inte heller hända men… i mkt vind styr upp kiten igen när vinden kommer, i lite vind kan den behöva downloopas för att få tryck (extremt lite och obyig vind).

    3 Backstall: skjut ut bommen lite så kiten börjar flyga framåt, var dock snabb att dra in den igen så det inte leder till frontstall.

    4 Loftning, ska inte heller hända. ALDRIG kiten kl 12 om risken finns. har du kiten 45grader så kommer du börja släpas istället och kan få hjälp eller dra safetyn. Händer det ändå, njut av flygturen och behåll balansen i kroppen så du kan styra kiten, försök kom ut över mjukt gott vatten eller nåt…. Glöm inte ta kort på dina förvånade vänner.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp med en andra kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.