Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med lagning!?

  • hollister

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 14:19

    Jag fattar grejen med att använda 2-komponentsfärg men det känns bara lite overkill……..

  • swe-496

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 19:09

    Jag menar absolut inte 2-komponentslack. Utan helt vanlig sprayburk a´la graffiti……Menar absolut inte att man ska ut och spraya ner bussar m m nu..;)

  • bananen

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 21:22
    Svenne;447698 wrote:
    Om man bara slipar ytan och lägger på gelcoat filler, så kan han lika gärna laga med tejp. Så sluta tjata gelcoat nu, det ska undvikas på surfbrädor.
    Det är inget fel på Bananens lagningsmetod, det lär hålla bra så länge det inte är för mycket fiber som är av, vilket inte är problemet på småskador. Sen om det är snyggt eller inte spelar inte så stor för alla och då är det bättre att det håller än att det är hög finish. Det enda jag har att gnälla på är att epoxy heter epoxi. 😉

    Vafals Svenne, har du gått och blivit en mjukis på sistone? Du har ju alltid ratat mina inlägg om lagningar 😀 😀 😀 .

    Peace // Jonas

  • andgu

    Medlem
    26 mars, 2008 vid 20:19

    Så där, nu var området runt sprickan nedslipat.

    http://www.cyd.liu.se/~andgu650/skada_nedslipad1.JPG
    http://www.cyd.liu.se/~andgu650/skada_nedslipad2.JPG

    Väven var sprucken men divinylcellen, eller vad det nu heter, verkade inte skadad! Funkar det nu att bara lägga på ett par lager väv inkletat i lamineringsepoxy?? Är detta ok att använda:

    http://www.cyd.liu.se/~andgu650/lagningsmaterial.JPG

    Lägger man på ett “fetare lager” epoxy på lagren med väv och nöjer sig med det som spackel?? Och sen undrar jag hur stor bit väv som ska på…den skall väl inte överlappa och upp på greppytan (det sandpappriga röda materialet)?? Skall jag slipa ner greppytan och yttersta lagret spackel några cm utanför området som visas på bilden…?

    Tacksam för fortsatt hjälp!

    /Andreas

  • svenne

    Medlem
    26 mars, 2008 vid 20:37

    Lagom mycket slipat. Men slipa något större diameter (ca en cm till runtom), så att du frilägger lite mer av den hela väven.
    Biltemas grejer är inte något att hänga upp i julgran, men för en lagning så funkar det.

  • swe-496

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 05:53

    Är det inte polyesterbaserad härdare i Biltemas epoxy(i)? Det är väl inte direkt bra att ha när man har frilagt så pass mycket?

  • oscar

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 07:25

    Ju mindre epoxi desto bättre. Jag brukar klippa till lagom bitar glasfiber och pensla på tunt med epoxi på glasfibern , precis så den blir genomvätt och sen lägga dit biten på brädan. Sen får det torka innan (EDIT nej det ska inte torka) det är dags för nästa lager. 3- 5 lager glasfiber kan vara lagom. Tar tid men blir bra.

  • svenne

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 07:37
    SWE 496;454206 wrote:
    Är det inte polyesterbaserad härdare i Biltemas epoxy(i)? Det är väl inte direkt bra att ha när man har frilagt så pass mycket?

    Polyester har inget med epoxi att göra och det finns inga epoxityper med polyester inblandat. En del epoxilim kan ha lösningsmedel som exempelvis styren inblandat, men det är en helt annan femma.

    Men jag säger så här, om de inte ens kan stava epoxi rätt så ska man inte tro att det är något man använder för att bygga rymdraketer…

  • oscar

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 09:25

    Svenne: vad tror du om det här kitet

    West System Mini-Pack, ett perfekt startkit för dig som vill börja arbeta med epoxi, eller att ha med i båten! Innehåller 250g epoxi (200g 105Bas + 50g 205Härdare), fyllnadsmedel för limning och spackling, måttkoppar, rörpinnar, sprutor, handskar och bruksanvisning.
    Pris ca 259:- inkl moms.

  • svenne

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 09:28
    Oscar;454228 wrote:
    Svenne: vad tror du om det här kitet

    West System Mini-Pack, ett perfekt startkit för dig som vill börja arbeta med epoxi, eller att ha med i båten! Innehåller 250g epoxi (200g 105Bas + 50g 205Härdare), fyllnadsmedel för limning och spackling, måttkoppar, rörpinnar, sprutor, handskar och bruksanvisning.
    Pris ca 259:- inkl moms.

    Helt okej. Dyrt, men det beror mer på förpackningsättet. Det svåra är att få tag på små satser med bra epoxi, och då är det här helt klart ett alternativ. Du lär kunna laga måååånga dingar med 250 gram i alla fall.

  • jarp

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 11:38

    @Svenne 447698 wrote:

    Om man bara slipar ytan och lägger på gelcoat filler, så kan han lika gärna laga med tejp. Så sluta tjata gelcoat nu, det ska undvikas på surfbrädor.
    Det är inget fel på Bananens lagningsmetod, det lär hålla bra så länge det inte är för mycket fiber som är av, vilket inte är problemet på småskador. Sen om det är snyggt eller inte spelar inte så stor för alla och då är det bättre att det håller än att det är hög finish. Det enda jag har att gnälla på är att epoxy heter epoxi. 😉

    Svenne..lagar du brädor på best?
    har ett par plankor som skulle behöva ses över…
    Har problem med epoxi (allergi)

  • svenne

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 11:46

    Ja, det har ju liksom hänt. 🙂

  • tsss

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 12:02

    @Oscar 454213 wrote:

    Ju mindre epoxi desto bättre. Jag brukar klippa till lagom bitar glasfiber och pensla på tunt med epoxi på glasfibern , precis så den blir genomvätt och sen lägga dit biten på brädan. Sen får det torka innan det är dags för nästa lager. 3- 5 lager glasfiber kan vara lagom. Tar tid men blir bra.

    låter inte bra att låta det torka. Dels kan vidhäftningen bli sämre pga av en hinna som lägger sig överst, och måste tas bort. Dels kan det bli ojämnt. Går det för lång tid mellan lagren måste man slipa för att skapa bra betingelser för fäste. Nästan överallt rekommenderas jobb “vått i vått” där alla lager (i själva laminatet) läggs på en gång och således härdningen sker samtidigt.

    Såna här smådingar brukar jag laga med två lager väv, där den övre biten är större än den undre. pensla på epoxi, tryck dit väven, litet mer epoxi, mer väv. Pressa ut överskottet av epoxi åt sidorna- som jag maskat av med tape o papper så att överskott kan hamna där. Tejpa över det nya laminatet med brun kontorstape, somm lätt kan dras bort när epoxin härdat.

  • oscar

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 14:06

    Helt rätt när jag tänker efter, jag brukar nog lägga på lagren direkt.

  • janne_b

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 18:40

    Slipa så att ca. 2cm av väven är frilagd runt skadan för att få bra vidhäftning. Lägg 2 lager 170-200 grams väv med epoxy (blanda så lite du kan mäta någorlunda noggrant ca. 5-10 gram). Tejpa över lagningen med bred maskeringstejp, så blir den jämn och fin och överskottsepoxy pressas ur väven. När det härdat, slipa jämnt ytan lätt och spackla med PP finspackel och spraya med bilspraylack (grunda först).
    /J

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med lagning!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.