Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med nedhal!

  • Hjälp med nedhal!

    Publicerad av garage på 6 juni, 2003 vid 12:39

    Hej!

    Jag har ett problem, när jag riggar upp första gången och alla prylar är torra och fina är det hur lätt som helst att dra nedhal. När jag sen skall rigga om och nedhalstampen är blöt och ja, allt är blött. Går det knappt att dra nedhalet, det känns som tampen “nyper” och det är tvärstopp. Drog till och med av tampen igår utan att ha dragit speciellt mycket nedhal men fick ta i som en blå ändå.

    Finns det några knep mot detta eller? Jag har trätt tampen enligt konstens alla regler och när det är torrt är det som sagt enkelt att dra nedhal.

    Mvh Andreas

    zehlertz svarade 20 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 12:44

    Hej.
    prova med att byta nedhalstamp lite oftare och ha alltid en i reserv. Dom blir ju trögare om dom e slitna eftersom ytskicket skavs av( dom blir luddiga).

  • sunkan_

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 12:53

    Kan passa på och fråga om tampar då..

    Nedhalstampen som sitter på min NP förlängare är enligt mig suverän. Vad ska man köpa för att få samma eller bättre kvalitet när man köper en ny tamp?

    Fick lite tampar när jag köpte prylar på Beli, men dem tamparna känns inte lika sjyssta tycker jag.

    /Sunkan

  • eriksson

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 13:05

    Tycker oxå att den är suverän!

  • levieux

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 13:06

    Svar till:


    Finns det några knep mot detta eller?

    [/ QUOTE ]

    Jovisst finns det.
    Jag har fixat ett litet program åt dig.
    Du får se, det kommer att hjälpa grin.gif

    1- muscu10.gif
    2- muscu11.gif
    3- muscu16.gif
    4- muscu15.gif

    Lycka till grin.gif grin.gif grin.gif

  • garage

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 13:10

    Ok, så om jag styrketränar så går inte tampen av längre eller?

    /Lemiux

  • nordgren

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 13:39

    Hehe klockrent. grin.gif

  • maca

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 13:52

    Kanske kan ha att göra med att tampen suger vatten och sväller när den är blöt. En ren gissning, men har själv inget sådant problem så det är lite svårt att sätta sig in i situationen. Testa med en annan nedhalstamp är mitt förslag. Skidsports standardtamp funkar perfekt för mig, har dessutom hållt väldigt länge måste jag säga.

    Kör du igenom ringen i seglet eller?
    Då är det bättre med de tunna linorna, då de tjocka linorna bara kärvar mot varandra.

    /André

  • the_novice

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 17:15

    Skaffa en nedhalskrok med fyra block i, det är helt underbart. Snabb riggning, inga traslande linor och lätt att hala ned seglet. Enda problemet kan vara mått anvisningarna på förlängaren, blir fel med ca 2 cm om förlängaren inte är tänkt att användas med krok. Skaffar man däremot en förlängare med medföljande krok (Arrows tex) så slipper man även det problemet.

  • svidde

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 20:10

    Jag vet inte vad det kan vara som skapar detta problem. Jag vet i alla fall att det finns ett specielt sätt man ska trä tampen mellan seglet och förlängaren för att tampen ska glida friare. Jag tror att man kan se det på NP sida.. Annars tyckte jag att det där tränings programmet inte verkar så dumt.. smile.gif

  • garage

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 20:30

    Hej

    Tack för tipset, skall testa med en annan tamp. Vad menar du med “ringen i seglet”? Jag trär genom den vanliga ringen som de flesta segel jag har sett har. Och jag trär så som anvisat så att linorna aldrig ligger emot varandra. Det går som sagt hur fint som helst när grejerna är torra men sämre när linan är blöt, så det är säkert en kass lina!

    Mvh Andreas

  • getwet

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 20:37

    Osså kliver man in igen på konfen och fösöker förmedla ett budskap som byggts upp efter antal år (ironisk).
    Nedhalstampar ska enbart införskaffas av bästa kvalite (förundrad hur man kan tycka det är tungt i nedhal på ett freeride/style/freerace), kom igen då du riggar ett fullblodsrace………..utanför det så tycker jag ditt träningsprogram LeVieux är så outstanding på denna konf så jag fullständigt bleknar av hänförelse!!!!! Så snyggt och kul!
    Men åter till det viktiga. Spring in på närmsta riktiga båtshop och köp tamp med kevlar i……..då har du en tamp som håller ex antal riggningar. Fråga i shopen vad som gäller, tamparna är “märkta” med olika färger i trådarna beroende på ändamål. En sanning är ofta här att dyrt håller, billigt är skräp……..vanligtvis.

  • garage

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 21:11

    Härligt med folk som har lite koll! Tackar!

    Mer kevlar åt folket!

    /Andreas

  • zehlertz

    Medlem
    10 juni, 2003 vid 11:22

    i vissa bommar finns ju vaxadetampar…

    kanske det skulle funka även på nedhal?…om det inte blir för kletigt. dom borde ju hålla sig bättre mot väta…även när de blir lite slitna?

  • sunkan_

    Medlem
    10 juni, 2003 vid 11:28

    Du verkar ju ha koll på nedhal wink.gif

    Igår så försökte jag rigga mitt segel för så hård vind som möjligt, då drog jag i nedhalet tills lattorna började bete sig konstigt (s:a sig och ville inte stanna på ena sidan utan minsta lilla vind så böjde dem sig åt ena eller andra hållet) och sen släppte jag på nedhalet tills dem verkade uppföra sig normalt (släppte kanske 0.5-1 cm på tampen, man får då alltså tänka på att det är utväxling).

    Är det så jag borde göra för att veta att jag har max nedhal som funkar eller bör man börja skruva på lattorna och se ifall det går att få dem att bete sig lite bättre med så mycket nedhal?

    /Sunkan

  • garage

    Medlem
    10 juni, 2003 vid 11:34

    Hej!

    Tack för tipset om krog, vart har de såna här i Göteborg. Sätter man den i “standardöglan” på seglet eller hur funkar det? Finns det nån bild på hur det ser ut nån stans?

    Mvh Andreas

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med nedhal!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.