• HJÄLP MIG!

Publicerad av mickemoose på 1 augusti, 2004 vid 07:32

jag har en offroad5,4 kite med handtag. jag vill nu köpa det som krävs för bomkörning. qouickrelease,de-power å sånt. chicken loope behövs väl inte? styr man med draglinorna med en foil? på tube kites styr man ju med bromslinorna kan man säga.
    jag är lite förvirrade över alla saker! skulle vara mycket snällt om nån förklara vad jag behölver och tips! /micke

zebulon svarade 20 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2004 vid 09:40

En sele ska du ha om du ska köra med bom.
    Sen kopplar du de främre linorna på foilen till bommens mitt och de bakre, styrlinorna till bomens ändar.
    Bom med säkerhetssystem kan du säkert få tag på i alla kiteshopps.

/E

• anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2004 vid 09:43

Jo, själv köpte jag en Gaastra bom till mina foils.
    Där ingick allt nödvändigt. Bommen är väldigt justerbar också.

/E

• mickemoose

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 07:16

okej, men är det inte lättare att styra med styrlinorna på en foil? typ spider bar eller nåt? hur känns det att styra med bromslinorna på en foil??:D chicken loop…behövs det? räcker det inte med de-power? kan man ha selen till windsurfing också.? sittsele eller mije? sitt värkar bäst till mitt ändamål….hmm
    /micke laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 10:11

Du kan ha selen till vindsurfingen oxå.
    Själv kör jag med en Darkrider sittsele. Denna är en midje sele med en påsydd sitt del. Mycket bra.
    Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med de-power utan chickenloop och känner inte till spider bar.
    Är det någon böjd historia, eller?

/E

• anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 10:41

Prata med Jonas, om du ska byta till bom med offroad behöver du de små hjul & sånt annars vet jag inte hur det skulle funka.
    Ev

• kalabra

Medlem
    2 augusti, 2004 vid 11:59

Kolla med Jonas på Airborn så kan han säkert hjälpa dig, han brukar lösa det mesta. Länk nedan.

• mickemoose

Medlem
    4 augusti, 2004 vid 20:28

tack för alla svar. chickenloopen fungerar väl som de-power. att man kan minska/öka längd på linorna. eller?´jag vet ju inte så mkt om bom körning eftersom jag bara kört med handtag,,,ajuste såna där hjul kan behövas om man styr med draglinorna…hmmmm är förvirrad som fan 😛
    laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    4 augusti, 2004 vid 20:36

Om du har handtag på bommen nu och främre linorna sitter längst upp på handagen är det dom som ska sitta längst ut på bommen oxå!!! Detta gäller för foilar som normal körs med handtag

• anonym-anvandare

Medlem
    4 augusti, 2004 vid 20:39

och har inte kiten depower från början så får du inte det för att du sätter en bom på kiten, depowern blir en broms lina, dra i den så landar kiten, ligger kiten uppochner ska du oxå dra i den, då vänder kiten, sig rätt…

• putte

Medlem
    4 augusti, 2004 vid 21:08

Depower:
    Köper du en bom med chickenloop, som du nu nödvändigtvis vill använda för power/unpower på draken, måste du mackla med dina bridlar (små vita linor), dessa sitter i ordande i rader, A , B, C osv. A= raden närmast leading edge.

För att få en fungerande depower, skall A,B och C sättas ihop och sedan D & E alt.
    sätts A och B till mittlinorna och sedan C-E som styrlinor

Vill du få detta uppritat?

Styrlinor:

Eftersom e-setet med briddlar är bromslinoir på handtagskites skall du inte enbart använda dessa att svänga med, minsta bomrörelse kommer få kiten att total-depower:a wink.gif

Du tar alltså och knopar samman C-E och sätter på det knippet på styrlinorna…

Än en gång, vill du ha det hela uppritat?

• zebulon

Medlem
    5 augusti, 2004 vid 21:17

Micke!

Jag vet nu inte hur många ggr jag talat om för dig att till just Offroad finns det ett färdigt kit så att du kan köra kiten med bom och faktiskt få depower… Det består av en bom & prelines förstås, men sen två fästpunkter med lintrissor som gör att du styr kiten med både broms och frontlinor samt ger kiten mer buk när du skjuter bommen ifrån dig.

Efersom du köpt kiten begagnad blir ju en ny kolfiberbom + lintrissor nästan lika dyrt som kiten så jag har sagt att om du kan komma över en bom billigt ska jag hjälpa dig, och trissor mm kostar bara 250:-

SÅ, om du skaffar en bom (eller köper en ny av mig) så får du ju hjälp (och det pratade vi om redan för 6 månader sen confused.gif)…

Slutligen måste jag tillägga att kiten flygs med mest känsla med handtag faktiskt, och det är mest praktiska skäl som göra att folk kör med bom istället!

/Jonas
    http://www.airborn.se

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.