Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp val segel

  • Hjälp val segel

    Publicerad av junge på 29 december, 2010 vid 23:54

    Har:
    Futura 101
    North Duke 4.7 och 5.4
    Sdm 60% 400 och 430

    Väger 73kg

    Tänkte skaffa ett tredje segel. Tänker mig Duke 6.4 eller 6.9 alternativt north no CAM X-type 6.6.
    Till 6.9an behövs en 460mast vilket jag slipper med övriga. 6.9an kanske är tillräckligt stort för att slippa skaffa ytterligare ett större sedan, skulle då kunna bygga neråt med tex ett 4.2segel istället? Är hoppet från 6.9 till 5.4 för stort? Med ett segel runt 6.5 passar det bra att bygga på uppåt med tex 7.5 om man känner för det senare, eller? Ett fjärde segel, större eller mindre blir det ev nästa vinter.
    Seglen kostar 4000 förutom 6.9an som kostar drygt tre ink mast begagnat i nyskick, dock -08.

    Kommer antagligen köra en del i Bol på Brac, Kroatien. Sideshore 8-12m/s annars mest fiskebäck Gbg

    Vad säger ni!?

    jester svarade 13 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • andersbq

    Medlem
    30 december, 2010 vid 01:23

    icke cambers, så är det knappt värt att ha större än 6,5 oavsett kroppsvikt. Man planar exakt lika tidigt med ett 6,5 eller 7,0. Men man kan klara sig genom vindhål bättre med större segel.
    Bättre att sedan komplettera med ett cambersegel på 7,8.

  • junge

    Medlem
    30 december, 2010 vid 10:06
    andersbq;643184 wrote:
    icke cambers, så är det knappt värt att ha större än 6,5 oavsett kroppsvikt. Man planar exakt lika tidigt med ett 6,5 eller 7,0. Men man kan klara sig genom vindhål bättre med större segel.
    Bättre att sedan komplettera med ett cambersegel på 7,8.

    Är brädan lämplig för CAM 7.8? Kan vara kul att veta till nästa sesong. Bara surfat ett, inte redo för cambers än. Vet inte om jag blir en lättvind eller hårdvinds-“kille” så försöker på något sätt få till en linje segel nu som passar oavsett om det blir större segel eller mindre segel efter detta.

    Så vad är det du säger, Duke 6.4 eller x-type 6.6? Vad är för och nackdelarna om man jämför dem? Menar du att Duke 6.9 knappt ger mig tidigare planing än 6.4an och därför inte är att föredra?

    Micke

  • jester

    Medlem
    30 december, 2010 vid 10:13

    Futuran ser ut att vara en lite rejsigare variant av en freeride-planka (har inte ens sett en i verkligheten, dock), så ett rejssegel runt 7.-8.0 borde fungera fint. Antaglgien kan du behöva en lite mer kraftfull fena oxå.

    Så jag håller med Anders, mao… 🙂

    Faktiskt är det så att just 4.7 och 5.4 egentligen är för små för såpass stor bräda. Så en kombo av 6.5 och 7.8 låter perfekt för brädan.

  • andersbq

    Medlem
    30 december, 2010 vid 10:30

    ja satsa på ett 6,4 och köp sedan ett 7,8 med cambers.
    (när du sedan vant dig med ditt 7,8 så säljer du ditt 6,4 eftersom ett cambrat 7,8 täcker vindar upp till 12-15 m/s.)
    😉

  • hanlar

    Medlem
    30 december, 2010 vid 10:38

    Futuran är inte långt efter renodlade slalombrädor i prestanda. Jag kör själv futura 122 och 101. Iår kommer jag köra med Naish Grand Prix Ltd (3-cam) 6.4 och 7.8 till dessa. För att få futurorna att gå bra krävs dock en uppsättning nya fenor. Jag har inga värstingar men kör med SL7or och mfc sl vilket fungerar betydligt bättre. Originalfenorna kan du kasta(som vanligt eller?). Dom släpper så fort man lägger lite tryck på dom.
    Ta en kik på denna länk då Pritchard trimmar futura med olika fenor.

    http://www.continentseven.com/2010/09/22/19677/

    Jester förresten – kommer du ihåg din gamla HyperSonic som jag köpte av dig? (Hans – Stockholm) Jag är nere i Thailand och har tagit med den för att köra lite lättvind härnere. Vi har ett hus här så den kommer att bo kvar. Kan vara kul att veta att den fortarande kämpar på!

  • jester

    Medlem
    30 december, 2010 vid 12:25

    hanlar: Kul att den fortfarande lever! Har saknat brädan lite dom senaste åren, så i år (snart iaf) blir jag återigen med en stor slalombräda (JP Slalom 82)!

    Så mao så blir det inte bara TT kommande säsong. Blåser det 7.8-8.6 så blir det öppet hav för mig. Finns till och med risk att jag kommer synas i Fiskebäck…

  • tobhed

    Medlem
    30 december, 2010 vid 13:20

    har sett att SB har släppt en slalombräda som är 93 cm för bred (bredare än vad som är tillåtet i slalomtävlingar), men som delvis påminner om gamla Hypersonic. Den heter Ultrasonic – http://www.star-board.com/SpringSummer2011/products/board_ultrasonic.php

  • jester

    Medlem
    30 december, 2010 vid 13:41

    Coolt! Lite samma koncept som JP Super Lightwind. Kul att dom börjar inse att det är fler än formulafolk som vill ha roligt i lättvind!

  • lasso

    Medlem
    31 december, 2010 vid 07:58

    Jag är supernöjd med NeilPryde H2 (som i.o.f.s. bara har två Camber)!
    NeilPryde Hellcat är också superfint, och är i alla avseenden konstruerade som sina “Camber-storebröder”; inte heller ett dumt alternativ ett sådant 6.7 har ett ruggigt bottendrag, har själv hyrt/provat. Men vill du köra Speed-orienterad surfing så är nog 7.8 en fin idé, precis som Anders/Jesper skriver. Jag har själv gjort “precis den resan”som du beskriver. När man börjar uppskatta att vara lite överriggad på en lite “för liten” bräda och gillar stabiliteten som ett segel med 4-camber erbjuder, så är det superkul…..

  • lasso

    Medlem
    31 december, 2010 vid 07:58

    blir som att få tillgång till en V12-motor. för att prata bilspråk

  • junge

    Medlem
    31 december, 2010 vid 14:09

    Tack för hjälpen gubbar! Försöker starta en liknande tråd i wave/freestyle “kategorin”. ni förespråkar ett Duke 6.4 för att sedan om jag gillar speed och blivit lite mer skillad köpa ett stort cambersegel. Frågan är varför Duke 6.4 för 4000kr och använda min 430mast när jag får obetydligt använd Duke 6.9 med 75% 460mast för drygt 3000kr? 460 masten funkar ju till större segel senare. Frågan är om hoppet till 6.9 ifrån min nuvarande 5.4 är för stort. Vill ha så mkt planingstid som möjligt nu men samtidigt vill jag ha en bra linje segel, särskilt om jag nu får för mig att behålla det nya seglet skita i camber och satsa på hårdvindssegling.

  • andersbq

    Medlem
    1 januari, 2011 vid 11:32

    När jag svarade så var det inte i egenskap av speedseglare utan som vindsurfare i allmänhet. Under min Naish-tid så hade jag alla segellinjer i alla storlekar, i stort sett…

  • pgvirtual

    Medlem
    3 januari, 2011 vid 08:19

    En segelgarderob med (4.2) – 4.7 – 5.4 – 6.9 funkar nog alldeles utmärkt. Visst kunde kanske ett 6.4 vara bättre, men om du får ett segel i nästan nytt skick OCH en passande (? North?) 75% mast till bra pris är det bara att slå till.

    Du har sedan en bra 460 mast, och can använda den för ett litet större segel när andan faller på (och plånboken ger med sig).

    Jag tror att 6.9:an passar bra just nu. Om några år kommer du att sälja den och ersätta den med en 6.4 och en 7.8. Det är helt enkelt så det funkar. Och du kommer att ha mycket kul under tiden.

  • junge

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 14:49

    Har fastnat för två segel nu slutligen, bägge runt 6.5.
    Noth x-type 6.6, så nära camber de kommer utan camber.
    Sailloft traction 6.5, två minicamber, så nära camberfritt man kan komma med camber.
    Fördelen med detta är att det planar som en7.5a enligt vissa.

    Frågor:
    Kommer jag få bredare vindregister med detta?För och nackdelar!?
    Passar det på min northmast? Siffrorna stämmer men är det allt?
    Är det avsevärt svårare att segla med detta för mig som surfat ett år?
    Livslängd på detta segel jämfört med north?

  • john1

    Medlem
    10 januari, 2011 vid 09:55

    Ta en liten titt på Ezzy freeride 4 eller 5. Seglar själv med olika Ezzy-segel. Mkt bra bottendrag, kraften känns långt fram och aldrig bakhands-överbelastad. Mkt. bra top-end. Du kan hålla seglet längre än med dom flesta andra segel.
    JJ

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp val segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.