Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp välja volym på vågis?????

  • Hjälp välja volym på vågis?????

    Publicerad av local på 28 mars, 2002 vid 13:59

    Tjenis! ÄR en sthlmare som är sugen på att komplettera min brädsamling med en vågis. Har en Freeridebräda på 130 liter och en freestylebräda på 102 liter.

    Väger ca 70 kilo, hur många liter tycker ni jag ska ha under fötterna då jag kommer segla väldigt lite vågor de få gånger de blåser pung i sthlm eller så.

    Är inte ute efter någon totalextrem bräda utan en ganska snäll sak som går igång bra på 5.3-4.5!

    Tackar på förhand!

    /Matte

    ola-h svarade 22 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • oscar

    Medlem
    28 mars, 2002 vid 14:32

    Ca 75 skulle jag satsa på. Men det beror mycket på bottenkurva, t ex exocets brädor verkar vara mkt lämpade för svenska förhållande med lite rakare kurva.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 mars, 2002 vid 14:55

    Titta på hemsidan: http://www.star-board.com
    Starboard Acid Volume 77 liters. Weight (Wood) 6.3 kg
    Length 250 cm, Width 53.9 cm, Tail 32.8 cm, Weight (DRAM) 6.6 kg, Fin box US, Fin size Acid 22 cm, Sail size 3.5-5.5 sqm. Brädan är lämplig för svensk onshoresegling: Snabb vågbräda. Mindre tailkick än en radikal vågbräda.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 mars, 2002 vid 15:01

    Titta på hemsidan: http://www.star-board.com
    Starboard Acid. Volym 77 liter. vikt(DRAM) 6.6 kg. 250 cm lång, brädd 53.9 cm, Tail 32.8 cm, Fena:Acid 22 cm, segelstorlek 3.5-5.5 sqm. Brädan är lämplig för svensk onshoresegling: Snabb vågbräda. Mindre tailkick än en radikal vågbräda.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 mars, 2002 vid 16:33

    Om du vill ha en kanon bråda på 74 liter billigt har jag den!
    RRD MPE 254. 53,5 bredd. 74 liter från aug2000.
    Har använts en del men alltid lagats bra.
    Finns i stockholm
    pris: 4000kr med super sköna Dakine straps och Maui Fin Co fena.
    Sebastian
    0733116846

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 mars, 2002 vid 22:17

    Läs senaste vågbrädstestet i tidningen boards, där står en del om volym ( http://www.boards.co.uk ).

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 mars, 2002 vid 22:37

    Köp en beggad bräda på 70-75 liter, den blir nästan aldrig för stor. Det är gaska små skillnader på brädor från 99-02.
    Den största skilnnaden är bottenkurvan, men vad spelar den för roll när det blåser apa? Såg att det fanns en RRD MPR 254 billigt, det är faktiskt en höjdar bräda.

  • ola-h

    Medlem
    29 mars, 2002 vid 06:00

    Volymen är otroligt mycket en smaksak, även bland hyfsade vågseglare och till och man bland riktigt duktiga. Skall du ha en bräda just fär när det blåser pug kan du nog köra rätt lite volym. De tillfällen man behöver vågisar med mycket volym är snarare när man har tillgång till fina vågor men inte så mycket vind. I Sverigen gäller ofta det omvända, mycket vind men inte så bra vågor, och då gäller det snarare att ha en lite snabbare bräda. Vill du segla dåliga vågor riktigt bra skulle jag rekomendare en vågis med lite fylligare rails. Nackdelen med deta ka vara att det blir lite svårare att hålla bädan i svängen om man inte har bra teknik.

    En bräda med minsre volym blir i allmänhet mer livlig och så, men straffet är att man måste ha lite bättre teknik för att hantera dem. Även om det blåser mycket måste man vara mycket mer kvick för att klar brädan i gippar och manövrar och det krävs lite mer för att t.ex. komma ut genom vågorna, ta höjd mm.

    Starboard Acid 70 (och 77) tycker jag verkar vara bra Sverigevågisar. RRD MPE som nämnts är egentligen mycket mer extrem, men blir paradoxalt nog väldigt lättseglad i mycket vind för nybörjare i vågor. Acid och MPE är väldigt olika skolor, men båda funkar bra på sitt sätt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2002 vid 12:08

    hey! .. har kört på starboards surf 78 (förra årets) och mpe 254 tycker personligen starboarden svänger mycket bättre,som sagt en smaksak..båda brädorna funkar utmärkt i sverige i onshore…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2002 vid 15:13

    Jag har själv en Starboard surf 89 (2001) som är mycket lik
    årets Acid 88. Jag har lagt dom brevid varandra och det går ej att se skillnad på formen. Skillnaden derimot är att Acid 88 har lite mindre tailkick än surf 89. surf 89án är mycket lättseglat med segel ned till 4,5 och svänger otroligt mjukt och säkert även i hög sjö.
    Köp en starboard.
    JJ

  • s

    Medlem
    29 mars, 2002 vid 21:59

    Hej du

    Jag skulle nog säga att detta är en smaksak från seglare till seglare. Tyvärr försöker alla sälja sin bräda eller sälja in “sitt” märke så fort man frågar om ett sådant råd som du gjort nu….

    Om du skall ha brädan till 5.3 – 4.5 så behöver du ju inte satsa på så små brädor som 75 liter (som oftast har en bredd på ca 53,5 cm). Speciellt inte om det är första småbrädan du kör, oftast har du roligare om du har en lite snällare bräda med lite flyt i.
    Eftersom du har en ganska stor freestyle så skulle jag nog rekommendera att du inte tar ett för stort glapp ner till din vågbräda, från 102 (kanske 60cm bred?) till 75 liter (53,5 bred) är ett stort glapp. Det är bättre att vågbrädan känns lite för stor om det blåser 4.0 än att du känner att nya vågbrädan känns för liten då det blåser 5.3 eller freestylen är för stor för 5.3. Att täcka vindregistret runt 5.5 perfekt med segel och brädor är bra för vågsegling i Sverige och Danmark eftersom det ofta blåser dessa vindar då det börjar bygga vågor. Tänk på att matcha brädorna med varandra!
    Jag hade förr ett glapp mellan 95liter (58,5cm bred) till 75 liter(53,5) vilket jag tyckte var för stort. Segelstorleken runt 5.3 blev drabbad, 95 litern var lite för stor och 75 litern lite för liten. Nu väger jag 83kg så din gräns där du vill byta mellan brädorna ligger säkerligen annorlunda. Numera har jag storlekarna 87 liter (56,5) och 75 liter(53,5). Jag gillar mycket vind och inte freestyle.

    Som sagt, jag tycker hellre en storlek större än en för liten om det är den första vågisen du köper. Det är roligare att komma igång snabbt med vågseglingen än att stå och stångas med en för liten bräda. Och tänk efter när du vill ha den, om det är för 5.3 och 4.5 – satsa hellre på en bräda som passar för dessa vindar än den coolaste i butiken som oftast är för mindre segel! Jag skulle vilja säga något runt 54-55cm brett, vilket brukar betyda ca 80 liter. Det är oftast i dessa bredder och volymer som man hamnar om man vill ha en bräda för 5.3 och 4.5. Men kolla inte så mycket på volymen utan mer på bredden, det är bara vi tungviktare som tycker att några extra liter är bra… 😉

    Du har ju lite tur nu också, i denna storlek finns ett stort utbud och massa begagnat!

    (Och lite inte på Ola om han säger 70 liter… han väger 63 och flyter som en kork på sin nya Levi Siver 7’10” som är urtunn. Förresten skall du inte lita på mig heller, jag väger 83kg och sjunker som en sten på en 75 liters… 😉

    Lycka till!

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 mars, 2002 vid 08:56

    Om starboard Acid 77 är liten så titta på: Acid 88. Den har fått bättre resultat än samtliga andra. Jag har nyligen fått hem en själv.Titta på:
    http://www.star-board.com/testresults/test13.asp” class=”bbcode_url”>http://www.star-board.com/index2.htm
    och tryck på Wave Megatest 2002, och du ser också hur Windsurf UK (störta engelska tidningen) har kommit fram till resultaten. Egentligen skall man inte lite på subjektiva bedömningar av testare, men det är omöyligt att objektivt mäta sig fram till hur bra en bräda är om det inte enbart rör sig om hastighet eller andra mätbara parametrar.
    http://www.star-board.com/gallery/800/p0025.jpg Acid i en lagom våg som även finns här i sverige.
    mvh.JJ

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 mars, 2002 vid 16:03

    jag håller med om att exocet brädorna är mycket bra för svenska förhållande men de fungar även i mycket mer extrem. Läs amerikanska “windsurfing” och inser att alla 3 exocet orginal-wave brädor (75, 85, 95L) “vann” deras 150-brädor-test. Lätt seglat, planar tidig, “smooth ride pga V-botten med konkav sammt gel-pads”, håller farten i svängen etc. enligt tidningen, sammt att de håller länge pga dubbel PVC sandwich på deck och botten inkl laminat av trä-kol-kävlar med t-kol-stringer. De fick mycket bra betyg inom alla kriteria:

    kolla på http://www.exocet-original.com

    Lycka till med att söka och för dig rekommendar man så klart en bräda omkring 75L. Obs. dem flesta brädor har oftast lite mer volum än som står på brädan pga att allmänheten annars skulle tror att det är en långsam-båt-kanoot. För dig gäller att omkring 85L: du planar tidigt men har kontrol problem om det blåser >4.5, dock är kontrollen lätt och brädan mer lätt seglat i optimale förhållande. mindre än 70L: du planar senare men har mer kontrol i overpower. Brädan är livligare och kräver högre standard av teknik.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 mars, 2002 vid 16:13

    Om du nu vill ha en bräda som du kan använda då det blåser
    pung som du skrev, så välj en som har din vikt eller kanske något mindre.
    Du har ju ändå en bräda på 102 liter oxså.
    Jag skulle rekomendera en bräda på ca 70 liter, nog vill du väl
    även segla 4.0, VA.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 mars, 2002 vid 17:35

    Ska man ha en bräda som är bra att hoppa med i Sthlm (inga ramper) ska den vara liten. 56 bred är för söligt, 70-75 liter är lagom/ Benke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 mars, 2002 vid 17:38

    Ska man ha en bräda som är bra att hoppa med i Sthlm (inga ramper) ska den vara liten. 56 bred är för söligt, 70-75 liter är lagom./ Benke

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp välja volym på vågis?????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.