Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing HJÄLP! vattenstarter

• HJÄLP! vattenstarter

Publicerad av ric på 28 mars, 2005 vid 00:40

jag har letat på fel ställen hela kvällen.. vattenstarter: a-ö, tekniker, teorier, steg-för-steg.. allt är numera välkommet! (framför allt filmer och bildförsedda instruktioner)
    var ute en sväng i dag, lallade runt på stranden bodydraggade o hade trevligt då draken krachar för att efter lite dragande i (antagligen helt fel linor) rulla över, ett varv! vad göra??! stod stum med vatten till hakan.
    innan ja hoppar i drickat igen vill jag ha iaf läst lite mer om dessa vattenstarter.

tacksam för hjälp..

MVH Ric

mat svarade 20 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    28 mars, 2005 vid 07:06

Upp med hakan kiddo vi har alla varit där.
    Ta en kurs eller fortsätt att tröjla.

• ric

Medlem
    28 mars, 2005 vid 08:32

jag har absolut inte tänkt ge upp. men ett tips eller två skulle sitta sjukt bra!
    ser halvtaskigt ut med vind i dag frown.gif

• mjersen

Medlem
    28 mars, 2005 vid 08:50

om du fattar danska kanske denna kan hjälpa lite…

http://www.kitesurfers.dk/technique/index.html

• mrmille

Medlem
    28 mars, 2005 vid 11:08

5e lina är ett alternativ, även om vissa anser att det är farligt så kan det vara bra vid lättare vindar då det kan vara svårt att vända draken i vattnet.

Vid starkare vindar är det lite enklare!

Ett exempel
    http://www.ericherlitz.se/banzai/NaishARX_11.5_5th_line_mpeg1.mpg

(välj spara som)

• anonym-anvandare

Medlem
    28 mars, 2005 vid 15:57

Vattenstart=komma upp på brädan från att ligga i vatten (enligt gammalt vindsurf ordbruk)
    Water Launch = startar kiten från att ligga i vattnet, medan man är sjlälv i vattnet som är djup över huvudet.

Water Launch i djupvatten kräver övning som ingen vill göra. Med kiten i vattnet LE ner. Drar baren över huvudet och sträck ut dig, sedan slunga armarna, med baren, mot fötterna och simma mot kiten som en haj är efter dig. man kan släppa ena handen från baren och simma med ett armtag. Det brukar kräver flera försök pga man underskattar hur mycket man måste simma. När kiten är på ryggen sparkar man emot och i sidled. Ddrar i ena sidans linor och kiten glider mot vindögat, jämna ut lin sträckning när kiten närmar sig vindkanten.

Om det är för lite vind, det går inte att få kiten att glida i sidled. Då få man gör en self rescue. Good luck with that.

Själv gick jag en vecko kurs med UCPA, och vi fick FÖRST lära sig att göra en djup vatten water launch utan bräda, innan vi övade med bräda. Det var tufft men nu är jag glad för det.

Håll dig till grunt vatten om du kan. Efter ett tag kommer du inte tappa kiten alls. Öva svåra trick nära grunt vatten.

T

• ric

Medlem
    28 mars, 2005 vid 16:54

det är water launch jag försöker lära mig.. vattenstart med bräda har jag inte kommit till ännu.. snart ”but not yet”

låter ruggigt jobbigt men kan man inte komma undan det där simmandet med hjälp av 5:e linan?

• mrmille

Medlem
    28 mars, 2005 vid 16:58

Jo, en femte lina kan fungera på lite olika sätt. Sitter den i bakkanten (TE) så vänder du ju på vindflödet i draken och får den att lyfta som det illustreras i filmen.

Har du den i LE (framkanten) lägger sig draken på rygg och du kan enkelt börja ”veva” in ena sidans linor och ställer på så vis kiten på kant istället. Kanske att föredra då du snabbare kommer ut ur powerzone.

I annat fall är det bara att lära sig dra i rätt linor så brukar det funka ändå. Men det beror som sagt lite på förhållandena.

• ric

Medlem
    29 mars, 2005 vid 21:36

föresten har jag ett problem till…
    min X4 14kvm tappar väldigt mycket styrförmåga och viker gärna ihopsig när jag krokar ur. kan knappt launcha urkrokad utan lättast ikrokad och bommen på halv depower (eller va det heter där man putter o drar bommen fram o tebax)
    några linor är korta/långa antar jag.. köpte helny shiftbom och har bara häktat på den o kört som det e hur justerar jag det hela som det ska vara? själva 5:e linan är slack hela tiden än så länge den tänkte jag justerat i dag men kiten betedde sig som sagt lite knas..

• mat

Medlem
    29 mars, 2005 vid 21:48

Shiftsystemet behöver lite justeringar… Du behöver förkorta depower… skickar instruktionerna på ditt mail…
    /Mat

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA