Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp – vilken midjesele är bäst?

  • maglu

    Medlem
    6 november, 2014 vid 18:11

    Va skönt när dräkten börjar stäckas i grenen…:)

  • falcon

    Medlem
    6 november, 2014 vid 18:38

    Kan varmt rekommendera liberty XO dual carbon control.

    Lite lägre krok än midjesele , skön support för ryggen, rörlighet som midjesele för benen,
    Framförallt så sitter den kvar och vandrar inte uppåt som midjesele gör för vissa inklusive mig.

    http://www.libertywind.jp/english/products/harness/index.html

  • cosmosurfer

    Medlem
    6 november, 2014 vid 19:34

    Kolla en tråd på Boards.mpora.com, harness safety, Där står en del man kanske ska tänka på med Kiteselar.

  • spinl

    Medlem
    6 november, 2014 vid 20:21

    Jag har kört på en ganska löst sittande naish sele, tycker inte att det varit några problem (har iofs inte testat så många andra). Åker i princip bara upp när man inte har planing (svårt att få vinkelrätt drag då). Drar man in magen när man är urkrokad så hoppar den ner på höfterna igen. Men jag antar att det är väldigt olika från person till person, kroppstyp med mera…

  • robin

    Medlem
    6 november, 2014 vid 21:06

    Hur funkar libertyselen? Verkar inte vara band mellan benen?

  • falcon

    Medlem
    6 november, 2014 vid 22:16

    Den går ner över rumpan,
    man justerar hur hårt den ska sitta med spännband på båda sidorna.
    Inga band emellan benen så det är skönt med rörelsefriheten.
    väldigt smidig och enkel.
    Har kört med dakine t5 och diverse Mystic midjesele, sittselar men denna är den skönaste jag provat.

  • dr-masse

    Medlem
    6 november, 2014 vid 22:17

    @Maglu 728918 wrote:

    Va skönt när dräkten börjar stäckas i grenen…:)

    Japp! Men tror kanske inte det skulle ske, om vi talar tjockare dräkt?

  • robin

    Medlem
    7 november, 2014 vid 06:26

    Libertyselen verkar ju lovande. har själv funderat på om en sådan lösning skulle kunna funka. Finns de i Sverige?

  • spinl

    Medlem
    7 november, 2014 vid 15:45

    För någon som inte testat en sele med låg krok; Blir det inte svårt att segla ikrokad när man inte planar?

  • raggarn

    Medlem
    8 november, 2014 vid 10:39

    jo det tycker jag iaf…nu har jag inte kört annat än midjesele på ett tag …men vill minnas att det blev lite mer “segelpromenader” när man tappade balansen om man inte planade……dvs man föll ned i seglet för att man inte kunde kroka ur…..men på plussidan var det ju så skön ställning i “close the gap” läget i full speed…..
    har köpt en Pro-limit Rambler sittsele men inte testat ännu…känns lite stelt runt benen iaf,
    därför intresserad av Hot-varianten el kanske Liberty…men frågan är om det är skönt med kolfiber i rö-en…??

  • robin

    Medlem
    8 november, 2014 vid 11:52

    Det är ju inte lika enkelt, men med långa linor funkar det bra. Jag kör med 32-linor och funderar på ännu längre.

  • the_novice

    Medlem
    8 november, 2014 vid 20:20

    @spinL 728951 wrote:

    För någon som inte testat en sele med låg krok; Blir det inte svårt att segla ikrokad när man inte planar?

    Jovisst är det så, men man seglar helt enkelt inte inkrokad med en sittsele i icke planing. Sittselen är ju perfekt när man har fullt tryck i Slalom och Formula grejor, allt är intrimmat för det (linor och bomhöjd etc). Man krokar alltså inte i förrän man har full planing, normalt sett.

  • tall-jonny

    Medlem
    9 november, 2014 vid 22:16

    Tack för alla tips – man får testa lite olika och hålla ögonen öppna :cool2:

  • falcon

    Medlem
    10 november, 2014 vid 11:16

    Liberty får beställas från Liberty. Gick på 1800 kr med frakt/tull moms
    Matte

  • bicless

    Medlem
    10 november, 2014 vid 21:57

    Måste slå ett slag för Dakine T-6. Jag har nobbat T-4 för den va för hård och obekväm för mig. Men testade Dakine T-6 nu surfandes och den var grymm. Satt klippstabilt. För vindsurfing är den perfekt. Kunde till och med kitea med den och då är jag rätt kass kiteare som ofta har kiten högt i zenit när jag strular med straps och liknande = midjeselar åker ofta upp. Men inte T-6

    Sen om jag vindsurfar längre pass föredrar jag min Mystic Supporter sittsele. Ger grym avlastning för ryggen, Inte svår alls kroka i och ur och jag kan vara ikrokag utan att plana. Men klart midjeselen är enklare. Kommer kanske bli lite mer segling med midjesele nu när jag upptäckt att t-6 funkar så bra.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp – vilken midjesele är bäst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.