Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höjd och kontroll i luften

Taggad: ,

  • Höjd och kontroll i luften

    Publicerad av anonym-anvandare på 30 juli, 2002 vid 09:15

    I likhet med många andra som surfat ett tag är mitt mål att förr eller senare sätta en framåtloop. Jag känner mig dock inte redo att börja rotera ännu utan känner att jag först vill kunna få mer höjd och kontroll i hoppen.

    Skulle därför vara tacksam om jag kan få lite tips och råd vad man bör tänka på i uthoppet, i luften och hur man landar kontrollerat.

    Läste också i en annan tråd om att man kan spräcka trumhinnan om man missar en framåtloop. Är det vanligt att det händer eller?

    / Anders

    andreaso svarade 20 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • s

    Medlem
    6 augusti, 2002 vid 20:32

    Hej

    Om du vill få mer kontroll i luften tycker jag att du skall försöka segla i luften. Jag menar alltså inte bara hoppa upp och ramla ner av newtons krafter… De skall försöka segla med full fart och gör avstampet fullt inskotad och i luften skall du bara segla vidare med seglet som en vinge, sedan kan du sätta ner brädan antingen på nosen eller tailen något i lä. Försök att behålla farten genom hela hoppet – det skall inte märkas på farten att du varit i luften.
    Detta kan du öva på överallt, det spelar ingen roll om du har stora vågor eller små – grunden är densamma. Du kan gärna vara ikrokad hela tiden – det sparar armarna och det övar ännu mer. Då måste man också vara iskotad. Testa sedan med att hänga ut lite och släpp framhanden – enklare än man tror.

    När du sedan fått full koll på detta så kan du göra ett antal hopp som du faller av mer i luften och sätter ner väl i lä om där du hoppade upp. Har du gjort detta och har haft kraft i seglet hela hoppet så har du utfört ett upphopp som passar en framåtloop. Sedan är det bara att börja rotera… Det är ett annat kapitel.

    Det finns folk som knäckt trumhinnor på misslyckade framåtloopar (såsom kastfall, krascher & misslyckade hopp i allmänhet skördat en och annan trumhinna). För att undvika detta – använd hjälm. Om den har öppningar för öronen så kan du sätta en tejpbit för. Då skyddar du huvudet och trumhinnan.

    Lycka till!

    Staffan

  • gutegustav

    Medlem
    24 juni, 2003 vid 13:18

    luta dig något bakåt efter upphoppet så kommer seglet dra dig uppåt!

  • niklas_s

    Medlem
    24 juni, 2003 vid 19:10

    hej. ja e en väldigt oerfaren hoppare i större vågor men när ja ida körde i båstad i ganska branta vågor märkte jag att ja fick mycket mer kontroll och visste mycket mer var ja va i luften när ja tittade neråt på vattnet där ja skulle landa. funkar för mej. lycka till.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 juni, 2003 vid 12:08

    Införskaffa en hjälm om du ska prova sådant.
    Dessutom så hoppa ALDRIG högt i en forward i början.
    Öva istället på små vågor ca 50cm – 1meter, du behöver
    inte hoppa högt bara skota.
    Risken att slå sig är så mycket mindre, forwards är
    faliga om man överroterar eller fegar ur och
    landar på grejorna.
    Mitt råd även om jag inte direkt sätter dom
    så ofta är att peka med bomnocken upp i luften och skota, då
    är du alltid under eller på sidan om grejorna.
    Först kan du landa på ryggen, överrotera den inte bara.

    Delayade forwards gör dom för att inte överrotera
    i princip ett måste om man höppar på stor våg eller
    i mycket vind.

  • fnassel

    Medlem
    30 juni, 2003 vid 14:07

    Instämmer med S och sista annonym.
    Börja segla i luften dvs. skota hem ordentligt så att du får höjd längd och fart. Försök styra ner brädan något i lä och landa gärna på nosen. Där har du upphoppet för framåt.
    När du sedan väl drar Tveka inte! Sikta framåt med bommen och dra bakhanden mot örat då får du ett fantastiskt ryck framåt och det är bara att följa med. Titta efter landningen och skota ut så du inte överroterar! Börja Smått.
    Jag överroterade en på Grönhögen för 3 veckor sedan och det kostade ett benbrott. När du går på stort, börja rotationen sent för att undvika överrotation.
    Ja man kan spräcka trumhinnan! det har hänt mig två gånger då man lovar kraftigt i upphoppet och tappar rotationen. Då faller man bara rakt ner (på örat), Det är därför du skall öva att sätta ner brädan i lä på nosen.
    Hjälm är alltig bra men det kan kännas som den hämmar balansen och kontrollen på vågorna. (du hör dem sämre)
    Börja dra, Fega inte! det är en fantastisk känsla när de väl sitter.
    Hälsningar Mattias

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juli, 2003 vid 12:28

    Att säga till en som ska lära sig framåtar att skota ut i luften är väl ändå lite onödigt?
    Det svåra i början är att få rotation, och sen när den väl kommer så är det svåra att hänga kvar.
    Börja gärna med ett väldigt litet segel och lite halft underriggad, då brukar det gå bäst. Vågorna bör inte vara för stora, man för för hög höjd väldigt lätt och då kan det gå illa. Liten ramp, lätt slör, skota framåt och dra ihop dig till så liten som möjlig. Då kommer den att sitta. Gå inte upp mot vågen, då får du killer rotation. Lätt slör är nyckelordet..

  • zehlertz

    Medlem
    1 juli, 2003 vid 18:08

    …lite nyfiken, vad är en killer rotation?

    *har en förmåga att ofta gå för högt upp i vind i hoppen*

  • ola_p

    Medlem
    1 juli, 2003 vid 19:20

    Samma som end-over, dvs, en helt vertikal rotation. grymt snyggt, men kräver kanske en redig smula kunskap, timing å allt sånt… inte riktigt att rekomendera. Satsa på spinloop, dvs. en så horisontel rotation som möjligt…
    Jaja… någon gång måste man ju våga satsa, kan inte vara så svårt…

  • fnassel

    Medlem
    2 juli, 2003 vid 07:05

    Vadå onödigt? Skotar inte du ut (eller in) i de flesta landningarna på en framåt? Det är ju där du styr landningen då du väl börjat rotera och om du håller i för länge roterar du över. (beroende på höjden förstås)
    Nu var det här ju förstås överkurs men om jag känner en som ju uppenbarligen vill göra framåt rätt så kommer han börja dra ganska snart.
    I slutändan är det i alla fall en sak som gäller. ÖVA. med rutinen kommer säkerheten, med säkerheten kommer modet att våga nya saker. Och du! vänta inte för länge! man blir gammal fortare än Ni tror!!
    Hälsningar Mattias

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juli, 2003 vid 07:51

    själv skulle jag nog inte våga prova framåtloopar i
    med min nuvarande veka nackmuskulatur,
    faktiskt har jag känt endel påfrestningar där vid
    rotation speciellt då jag haft blöt hjälm.
    Så bra fysik är nästan ett krav.
    Men allt är ju på egen risk.
    Själv började jag öva på plattvattenchop till enmetersvågor,
    en killerloop skulle jag nog inte göra, ganska hård landning, skota istället mer i början och rotera mer horisontellt.
    Så tänker jag i allafall.

  • the_g

    Medlem
    2 juli, 2003 vid 12:53

    Måste säga att hjälm är ingen bra ide tycker jag. Du tar bort hela känslan med surfingen då ju. Använd en öronpropp istället! Ett tips för att inte slå sig är att bara skota in hela vägen (håll så långt bak på bommen som du bara kan)och att aldrig släppa bommen. Överrotera kan jag garantear dig att du inte kommer göra dem första 50 försöken iallafall. Du kommer bara att landa på ryggen i vattenstart.

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    2 juli, 2003 vid 14:59

    Måste säga att hjälm är en bra ide, tycker jag.
    Du kan tappa hela känslan i kroppen om du har otur.
    Använd hjälm!!! wink.gif

  • zehlertz

    Medlem
    2 juli, 2003 vid 15:09

    ja d e helt rätt…
    vet fan bryr sig om känsla när det kan bli så att du blir ett lallande kolli istället…

    hjälm e grymt bra, kör själv med hockeyhjälm med galler.

    apropå framåten;

    jag har förberett mitt ett tag o har gjort två väldigt tafatta försök *innan jag började köra med hjälm*

    vissa av er här som skriver verkar vara rätt duktiga surfare (= sätter en hel del andra trick)… har börjat fundera på om jag verkligen tagit mig vatten över huvudet genom att sätta upp framåten som ett mål….*innan jag kan något av willy, vulkan eller liknande.

    Du till ex Ola_P du verkar ju vara en duktig seglare…men även du tvekar i framåten… borde man kanske vänta o sickta in sig på andra trick i första hand?

  • ola_p

    Medlem
    2 juli, 2003 vid 18:57

    Nehehehe… Jag kan inte sätta framåt.. Jag satsar på vulcan mest just nu (eftersom det bara är plattvatten här hemma, å det känns ganska avlägset att sätta den men…). Fick nyss lite koll på bodydrags, satte nåra st sist, så jag har koll på hur jag ska göra iaf… Stall trick står näst på listan, testat i lättvind, känns väldigt enkelt. Hoppas på att sätta det snart…
    Jag skrev bara om den kunskap jag samlat på mig för att nån gång så småningom våga… crazy.gif Nu e det danmark som gäller nästa vecka, så vem vet…

  • fnassel

    Medlem
    3 juli, 2003 vid 07:02

    Själv tillhör jag gamla skolan!
    Jag tycker framåt är ett relativt lätt trick! det är mera “guts” det handlar om! Hoppa upp, börja dra och inte släppa!
    För mig är Willy skipper, Vulcan, Spock etc nyheter som inte sitter lika bra eller alls ännu. Men som jag sagt tidigare det är bara att ÖVA.
    För mig är framåt en kick! att göra en på plattvatten kan vara nästan en lika stor kick som i vågor. Man får en sån grym rotation och det är en härlig känsla. Sen ser det ju lite häftigt ut också!
    Hälsningar en bruten surfare

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höjd och kontroll i luften

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.