Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Höjdtagning med Kite
-
Höjdtagning med Kite
Publicerad av swe-16 på 7 februari, 2002 vid 07:01Aloha!
En kompis till mig kunde svära på att man tar bättre höjd med en kite än med en Formula…för mig låter detta helt otroligt, men som Gunde säger…”ingenting är omöjligt”.
Ni som håller på med denna sport…har ni några synpunkter kring detta?
mvh
Pergetwet svarade 23 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Hej Per!
En teoretisk gissning bara………Möjligen om du monterar på roder, centerbord, kryss ställ och har en båt som drar upp dig i lovart….kanske det skulle gå då….
Satt och studerade kitearna i Tarifa i höstas, samt att Robert ”Bräck” och jag körde bredvid ett antal kitear, men dom kunde inte ens komma upp så pass högt som vi gjorde med 75l downwind brädor. Bedömningen jag gjorde var att killarna vi körde tilsammans med var duktiga, t.o.m mycket duktiga och trots det inte kom upp speciellt i höjd. Att jämföra med en Formula anser jag helt uteslutet.
Men dom hade kul…..dj… kul, så jag tänker pröva nu under våren, ska du med Per???? -
I wish…den minimala tid jag får på vattnet i år bör jag nog lägga på Formula om jag skall ha någon som helst chans att undvika looserplatsen i årets cup.
Tack för erbjudandet! DVD:n ligger i receptionen.
mvh
Per -
Många duktiga kitare kör inte med brädor som är optimerade för höjdtagning utan snarare brädor som skall gå åt båda hållen och snurra som en wakeboard, dvs utan fenor. Kör en formula utan fena så får ni se hur mycket höjd den tar! ;). Om du däremot kör med en directionalbräda med sjyssta fenor så kan du ta lika bra höjd som en vindsurfingbräda, kanske inte som en formula dock. Men så är de å andra sidan svåra att snurra runt och segla baklänges med 🙂
-
Jag förmodar att en kite (directional) kan ta lika bra höjd som en windsurfing bräda, jämför då med en våg eller freeride/style. Men jag tror knappast att en kite tar lika mycket höjd som en slalom, och definitivt inte en formula.
Sen är det väl bara att acceptera att en kite resp surf har olika användningsområden, formulan är ett tävlingsredskap för att vara snabbast på en bana innehållande kryss mm. Det tävlingsformen finns inte i kite och därför kanske inte heller kryss egenskaperna är prioriterade.
Men utvecklingen går framåt, snart kanske även en kite kan gå lika högt som en slalom/formula, det skulle underlätta för oss som vill segla i den vackraste av skärgårdar, Stockholm……
Logga in för att svara.