Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Höllviken-Ljunghusen….

  • Höllviken-Ljunghusen….

    Publicerad av mechanixx på 29 juli, 2008 vid 19:49

    Undrar om det är ngn som kan svara på om det lämpar sig för en nybörjare att köra kite i Höllviken-Ljunghusen i morgon, prognosen säger ostliga vindar 8 m/sek…..vet inte hur tillförlitlig den infon är….

    Vart exakt är spotarna? Har fått höra att man får köra på höger sida innan kanalen, innan turistbyrån! Stämmer detta?

    Tacksam för tips….

    tha_nerd svarade 15 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • skotten

    Medlem
    29 juli, 2008 vid 20:08

    here ya go mate

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51109

    if you are a noobie, its best you wait until its from the west.. the reason being that the water gets deep pretty quick, which then means when you crash the kite, it will end up on the beach among tourists and hot chicks sunbathing… it wont look cool..

    Let us know when you are going up to habo ljung and we look after ya..

    Surferlove from the Habo locals.

  • mechanixx

    Medlem
    29 juli, 2008 vid 20:24

    Okej okej…..tackar för infon….. Lovar att höra av mig…..Tackar för visat intresse….

  • skotten

    Medlem
    29 juli, 2008 vid 22:31

    Anytime man, plenty of surferlove for everyone 🙂

  • call3

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 10:09

    Parkvägen funkar fint på O – SO om du är nybörjare. cross-shore.

    kolla på eniro var parkvägen ligger.

    Det stämmer det är tillåtet att köra längs med hela Ljunghusen till höger om kanalen men det är mycket folk där så håll dig längst ut mot ljungen.

    Gå en bit upp (väst) på stranden så brukar man kunna slippa folk och andra kiteare så man inte behöver trängas, gå inte för långt bara för förbudet börjar där nånstanns.

    Lycka till 🙂

  • skotten

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 11:23

    you honestly think its a good idea to go learn how to kite in parkvägen just now?… really?

  • gadget

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 11:29

    Som nybörjare ska man nog hålla sig ifrån parkvägen!
    Det är mycket badare och gubbar med åsikter och de bli nog inte gladare
    över att en nybörjare wobblar runt med sin kite och krashar den till höger och vänster!

    Jag ringde Vellinge kommun för att få ett svar på vad som gäller och de skulle återkomma!
    Tänkte att det var bättre att ringa till dem direkt för det verkar råda delade meningar om var vi får köra och inte, dessutom är det bra att ha ett namn på kommunen att referera till om det blir en konflikt!
    Med konflikt menar jag då en “verbal” och inte en kite som krashar in i en badare för då kan vi glömma att få köra där mer!

  • call3

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 11:47

    Självklart ska man inte kite bland badande det va därför jag sa att man skulle hålla sig längre bort på stranden för där är inte badare (oftast).

    Om det e helt crowded så hoppas jag att dem flesta förstår att man inte ska launcha..

    Men fortfarande är O – SO en bra vindriktning så om det inte är massa människor där funkar det helt okej.

  • skotten

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 12:18

    yeah there are big stones out there though – nick nearly died after being dragged through them : (… and a shipwreck like 20m out from the beach… 🙁

    I get where you are coming from though man.. no one is trying to bum you out.

  • mjersen

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 14:41

    @skotten 485827 wrote:

    yeah there are big stones out there though – nick nearly died after being dragged through them : (… and a shipwreck like 20m out from the beach… 🙁

    I get where you are coming from though man.. no one is trying to bum you out.

    not a regular shipwreck, its a sunken piratship with a big tressure of the black gold. Ive been down there and utforskat it

  • beamon

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 15:08

    @Gadget 485811 wrote:

    Som nybörjare ska man nog hålla sig ifrån parkvägen!
    Det är mycket badare och gubbar med åsikter och de bli nog inte gladare
    över att en nybörjare wobblar runt med sin kite och krashar den till höger och vänster!

    Jag ringde Vellinge kommun för att få ett svar på vad som gäller och de skulle återkomma!
    Tänkte att det var bättre att ringa till dem direkt för det verkar råda delade meningar om var vi får köra och inte, dessutom är det bra att ha ett namn på kommunen att referera till om det blir en konflikt!
    Med konflikt menar jag då en “verbal” och inte en kite som krashar in i en badare för då kan vi glömma att få köra där mer!

    Bra att du tagit kontakt med kommunen Gadget men jag är rädd att det är fler som gjort det efter gårdagen på Parkvägen och då med ett helt annat syfte än för att klargöra nuvarande regler…

    Ärligt talat, det är mycket snack om att inte åka bland badande men det räckte ju att vara på plats i fem minuter för att se att det inte fungerade.
    Vad alla kunde se var en mix av badare och kitare i vattnet, starter nära land för att sedan, om man hade förmågan, kryssa ut till djupare vatten. Man såg också kitare som vid möten med andra kitare var tvugna att gå downwind och helt plötsligt hade badare på bägge sidor om sig. Visst, vi tar hänsyn och har säkert(?) koll men hur uppfattar badarna det? Inte alltid på samma sätt tyvärr.

    Jag har varit på den stranden många gånger både som kitare och badare och har nog aldrig sett så många upprörda badgäster samtidigt. Ett skäl till ilskan var att många körde nära stranden och längs med den vilket är naturligt då det är pålandsvind men som några badare uttryckte det ser det som att vi ockuperat stället.

    Om det inte införs restriktioner efter de senaste dagarnas kitande på Parkvägen kommer det aldrig att ske men räkna kallt med att ett antal vägföreningar därnere just nu sitter och snickrar på skrivelser till kommunen.

  • skotten

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 19:58

    meh…

    they will never listen… let them get banned.

  • mcdplb

    Medlem
    30 juli, 2008 vid 21:09

    Jag var också nere vid parkvägen igår. Det såg inte bra ut (då med tanke på det spända läget med arga badgäster) Jag tyckte först att det var en grymt skön känsla att se säkerligen 20 kites på vattnet samtidigt och säkert lika många på beachen…..men sedan såg jag en upprörd man som gjorde vad han kunde för att “elda upp de badgäster som inte redan var arga”… Jag insåg att det var nog ingen bra idé att börja pumpa upp kiten.

  • gadget

    Medlem
    31 juli, 2008 vid 05:34

    Kvinnan på kommunen nämnde att det var många som ringt men det gör ju inte saken sämre att jag som kitare ringt för att visa att vi har för avsikt att respektera de regler och restriktioner som eventuellt finns!

    Jag vet ärligt talat inte vad man ska göra, i tisdags när vi var där var det en salig röra av kites och badare och det ser ju inte bra ut!

    Hur som helst så skulle hon återkomma idag hoppas jag och hoppas då på att få svart på vitt vad som gäller och gärna ett namn på kommunen att referera till om någon badgäst har annan uppfattning!
    Vi får nog ta det VÄLDIGT försiktigt på sådana dagar för tyvärr är det väl bara en tidsfråga innan något händer (vilken typ av olycka spelar nog ingen roll i detta fallet) som gör att badarna går i taket.

  • skotten

    Medlem
    31 juli, 2008 vid 06:07

    its never been like this before… I think its the habolocals riding along the shoreline trying to look cool doing their tricks…

  • patrikol

    Medlem
    31 juli, 2008 vid 06:54

    @skotten 485954 wrote:

    its never been like this before… I think its the habolocals riding along the shoreline trying to look cool doing their tricks…

    Har aldrig varit problem tidigare!

    Är det så lite vind att det finns badare i vattnet så surfa inte det handlar ändå om en väldigt begränsad period av året. Då det oftast inte blåser så bra i allafall. Juni-Augusti kan vi kitea när det blåser så mycket att det inte finns några badande på stranden. Övriga året när vi vill om vinden vill.

    Det allra bästa hade varit om man fixade en mindre del av stranden som vi kan få ha för oss själva att ta oss ut 100 m från stranden och sedan köra så mycket vi vill där ute.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Höllviken-Ljunghusen….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.