Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hööööga Hopp ????

  • Hööööga Hopp ????

    Publicerad av j-g på 25 augusti, 2007 vid 16:53

    Hej!

    Har en 9kvm och en 11kvm kite av samma märke och modell. Höga hopp som jag tränar på är bland det bästa jag vet.
    Under ett par tillfälle (senast idag) då jag skiftar kitestorlek så märkte jag att
    jag hoppar oftast högre med en 9-a än med en 11-a.
    Hur kommer det sig?? Eller är det bara att man vågar ladda mer in för ett hopp med en mindre kite eller för att den är kanske snabbare :confused2: ??

    Kom gärna med tips ni som hoppar högt.

    johanw svarade 16 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • dabban

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 17:02

    Det nog mycket som kan spela in där . Den går ju snabbare mot kl 12 när du drar den för att hoppa eftersom den är mindre.

    Fasst den största anledningen kan ju vara att du har hoppat mycket mer med din 9:kvm kite och har därmed bättre tajming

    Lycka till !

  • j-g

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 17:19

    Det kan nog ligga något i det du säger om tajming, för det känns mer exakt med 9-an.
    Jag studerar en del hur andra hoppar men det ser ut som att många laddar på olika sätt.
    Jag laddar ibland från kl 1-2 (beror på hur hårt det blåser) och ibland från kl 2-3 nåt där imellan. Vad brukar vara det ultimata?

  • dabban

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 17:21

    Det kan jag inte riktigt svara på vad det ultimata är . Det nog mycket som spelar in där vad det är för sorts kite och hur mycket kraft man har.

    Blåser det riktigt bra så behöver man knappt ladda över huvudtaget 🙂

    Du är välkommen på Big jump session i rågelund när du vill =)

    Lycka till

  • j-g

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 17:30

    Tack för inbjudan :cool2:

    Har aldrig kitat i rågelund, var ligger det??

  • simoneburgess

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 17:32

    Verkar som om man generellt sett hoppar högre när man kör med sina mindre kites.

  • dabban

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 17:38
    J.G;408546 wrote:
    Tack för inbjudan :cool2:

    Har aldrig kitat i rågelund, var ligger det??

    Det ligger mellan åsa och frillesås som i sin tur ligger mellan varberg och göteborg 🙂

    fråga någon polare om dom vet 😀

  • j-g

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 17:40

    @SimonEBurgess 408547 wrote:

    Verkar som om man generellt sett hoppar högre när man kör med sina mindre kites.

    Ja det känns så.

  • johanw

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 17:40

    blåser mer när du kör liten….

  • j-g

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 17:42

    @dabban 408551 wrote:

    Det ligger mellan åsa och frillesås som i sin tur ligger mellan varberg och göteborg 🙂

    fråga någon polare om dom vet 😀

    Yes …. ska nog ta mig ditt en dag.

  • kamikazekiteren

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 17:43

    Det är lettere å time “poppen” med mindre kite, då man har bettre grepp i vannet med bredan. Jag pröver at hoppe/ poppe kl. 12. (for då har jag inte ätit middag, jag är lettere då) kl. 12 är kiten högst och det är dit man vil.

  • j-g

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 17:45

    @JohanW 408554 wrote:

    blåser mer när du kör liten….

    De sant men om det blåser lite mindre då väljer jag en lite större kite.
    Borde det inte kompensera och bli det samma?

  • simoneburgess

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 17:53

    Ja, fast nej. Du kompenserar och hoppar inte lika högt. Synd, ibland förlorar men.

    Fresten, är du nöjd med din nya Link? För det är väl en sån på bilden?

  • j-g

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 18:03

    @SimonEBurgess 408561 wrote:

    Ja, fast nej. Du kompenserar och hoppar inte lika högt. Synd, ibland förlorar men.

    Fresten, är du nöjd med din nya Link? För det är väl en sån på bilden?

    Det är en TD2-a och jag är nöjd, än så länge har jag inte fått den till att invertera (eller hur man nu säger det) som jag fick på den första TD.

    Min son är 13 år och har precis börjat kita, efter 4 timmars övning va han uppe på brädan med den. Mycket lätt att vatenstarta. Problemet är att det är faktiskt roligare att köra med den 9-an än vad det är med 11-an.
    Vi får slås om den 🙂

  • nic

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 18:23

    @J.G 408538 wrote:

    Det kan nog ligga något i det du säger om tajming, för det känns mer exakt med 9-an.
    Jag studerar en del hur andra hoppar men det ser ut som att många laddar på olika sätt.
    Jag laddar ibland från kl 1-2 (beror på hur hårt det blåser) och ibland från kl 2-3 nåt där imellan. Vad brukar vara det ultimata?

    Det ultimata beror på vad/vart du vill.
    Laddar du lågt (med kiten längre ner) så hoppar du långt, laddar du högt så kommer du högre men inte så långt.
    En TD2a är (väl) en mellan-AR-kite (motsvarande Ozone Sport). Vill du hoppa riktigt högt ska du prova en hög-AR-kite, typ Ozone Edge m.fl. Man får planera hoppen lite tidigare men de flyger magiskt.

    nic

  • j-g

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 18:50

    @nic 408584 wrote:

    Det ultimata beror på vad/vart du vill.

    Jag vill hoppa så högt jag bara kan:smirk:
    Högt så in i h……. 😀

    Har inte provat så många andra kites.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hööööga Hopp ????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.