Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hopp+Spinout= Varför
-
Hopp+Spinout= Varför
Publicerad av anonym-anvandare på 24 juni, 2002 vid 21:34Jag har precis kommit till stadiet då man börjar försöka sig på att hoppa lite grand.
det har väll gått lite sisådär men största problemet är att jag får spinout i stort sett varje gång jag landar efter hoppet. Varför? Måste jag falla av mer innan hoppet eller beror det på nåt annat.anonym-anvandare svarade 23 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Man får ofta spinout efter ett hopp pga att fenan fångar upp luft under tiden brädan är i luften….när man sen landar så orsakar denna luft spinout därför den trycker bort vatten o brädan glider således i sidled eftersom man inte får fäste i vattnet.
Det viktiga när man hoppar är att försöka dra åt sig brädan i luften o försöka landa i en så bra vinkel som möjligt mot vinden att man inte orsakar detta tryck på fenan….försök alltså att dra åt dig brädan o vinkla ner den från vinden sett typ slörbog så att man orsakar så lite tryck som möjligt när man får kontakt med vattnet.”There´s no vestige of a begining, there´s no prospect of an end”
-
Så om jag hoppar längre fångar fenan upp mer luft, eller? Kanske flera kubikmeter? Haha..
Nej, snarare är det så att när du landar, så landar du med fenan mycket eller lite snett mot färdriktningen. När då fenan skär ner i vattnet (snett) sugs luft ner längs fenan och du får spinout. Det du måste göra för att motverka detta är att dra åt dig brädan under häcken och försöka landa med fenan i färdriktningen så att luften inte kan sugas ner.
-
Va söt du e Oscar…rolig som fan….
Va fan du fattar ju principen din qwerty…..sluta gör dig rolig på andras bekostnad jävla tönt…..men de känns ju jättebra att du skriver i princip samma sak….bara för att förtydliga…..tack tack -
Klanka inte på Oscar. En av forumets mest kompententa windsurfare med informativa och vettiga inlägg. (till skillnad från ditt).
Surf´s up
Johan -
Oj va sött….ska du hem o petta honom i stjärten nu då?
Bara för att han e kompetent o jättevacker på alla sätt o vis så har inte jag rätt o kritisera honom för att han gör sig lustig över en förklaring som inte formulerades korrekt??
Men va fan puss på Oscar han e ju gud…. -
Tack vad snällt sagt! Visst är det kul med lite sarkasm då och då..
Logga in för att svara.