Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Höst/vintersegling våt eller torrdräkt ?

  • Höst/vintersegling våt eller torrdräkt ?

    Publicerad av bjornen på 16 augusti, 2012 vid 16:07

    Ska inhandla ny och nu funderar jag vad man ska ha. Jag har ju provat en del olika varma våtdräkter som fungerat bra men funderar nu på att testa torrdräkt för att det verkar lite smidigare när man seglar och skönare att byta om. Det enda som jag funderar över är säkerheten och hållbarheten. Med våtdräkt är det ju inte direkt livshotande med en liten reva (typ sparka i fenan vid vattenstart mm) men med torrdräkt kan det kanske kännas värre? Jag är förmodligen helt ute och cycklar så därför tar jag tacksamt emot råd och synpunkter. Vad tycker ni som provat båda typerna?

    mcrill svarade 11 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • klang

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 18:33

    Har kört torrdräkt några säsonger, Mystic Force Dry Suit. När det är riktigt kallt är det såklart en stor skillnad, helt underbart att slippa frysa. Har även kört torrdräkt under Speed SM i TT.

    Mystic Force Dry Suit är en skaldräkt och du behöver varma kläder under, främst på benen om man behöver ligga i vattnet en lång tid, det kan bli väldigt kallt. Om du använder vanliga träningsställ så behöver du mer än ett lager, och då kan faktiskt torrdräkten bli klumpigare än vinter våtdräkten, viktigt att välja rätt kläder… Det är såklart svårt för torrdräkten att vädra ut all fukt man genererar när man surfar, därför kan det bildas kondens på insidan av dräkten som främst blöter ner benen. Brukar därför ha tunna regnställsbyxor som sista plagg. Tänkte testa neopren sommardräkt som underställ nu i vinter… kan nog fungera…

    En rejäl flytväst är ett måste eftersom en skaldräkt inte har något flytkraft.

  • mackee

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 19:03

    Simmers vinterdräkt är fantastisk

  • klang

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 08:04
    mackee;695681 wrote:
    Simmers vinterdräkt är fantastisk

    Hahaha… måhända Marcus… men är man frusen så är man…

  • mick

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 08:16

    Under min torrdräkt körde jag med merinoull-underställ närmast kroppen och över det en onepiece i fleece. Jag svettas som en gris men ullen håller mig ändå varm. Största fördelen med torrdräkt tycker jag är att man slipper ha tight våtdräkt på underarmarna, det ger bättre blodflöde, varmare händer och mindre syra(kramp). Även fötterna får bättre blodtillförsel och håller sig varmare.

    När jag kör på öppet vatten så brukar jag av säkerhetsskäl ha polypropylen närmast kroppen. (om torrdräkten skulle gå sönder.)

  • mackee

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 08:47

    Grabbar det är för mycket luftmotstånd i era plufsiga dräkter
    Simmer dräkt och atan vinter dojor funkar perfekt i snöstorm även om man är en fryskyckling fråga Richardson om ni inte litar på mig!!!!!!

  • klang

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 08:51
    mackee;695709 wrote:
    Grabbar det är för mycket luftmotstånd i era plufsiga dräkter
    Simmer dräkt och atan vinter dojor funkar perfekt i snöstorm även om man är en fryskyckling fråga Richardson om ni inte litar på mig!!!!!!

    Sant!

    Ska man fixa PB:s eller tävla så skulle jag också plocka fram våtdräkten

  • jester

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 11:18

    Men samtidigt så är luftmotståndet nästan försumbart på en djup slör… Men Simmers dräkter är fantastiska. Har 5.4.3 och 3.2 kortarm.

  • mackee

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 17:51

    Beror på om man kör i pb fart eller är ute och glider lite……
    Det är klart det inte spelar så stor roll
    Ser bara lite klumpigt ut att köra i regn ställ

  • bicless

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 19:58

    Jag kör torris på kallare halvan av året. behöver man vila kan man sätta sig som en kork i vattnet och bara flyta runt. :). Grymt vid ombyte, man är helt torr. Det enda jag ångrar är att jag inte testade en med torris tidigare. Grym pryl, en av de bästa jag har.

    Visst, man fryser inte i de varmare våtdräkterna heller. Men när man tappar energi, pausar och står stilla en stund kommer kylan eftersom man är blöt och det krävs värme för att värma upp vattnet. Med torris kan man vara på stranden en hel dag utan att frysa ett jota. Alla instruktörer mm borde ha en torris.

    Men jag ålar fortfarande i min 6mm våtis när jag skall segla svåra förhållanden, man får för sig att den är robustare vid hårdare tag och man vet hur man flyter i den. Lite krångligare vattenstarta med torris.

  • jfr007

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 21:06

    Vill ni byta till Iphone istället för NMT luren?

    Köp Zhik Superwarm.

  • jester

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 22:06
    JFR007;695770 wrote:
    Vill ni byta till Iphone istället för NMT luren?

    Köp Zhik Superwarm.

    Du menar 2-3 generationer gammal hårdvara, med ett flashigt skal? 😀

    Men allvarligt talat, funkar det där för vindsurfing, alltså? Var ju ett tag sen Long John var populärt inom surfing…

  • jfr007

    Medlem
    18 augusti, 2012 vid 20:52

    Jag har kört med det hela säsongen. Varmaste våtdräkten utan motstycke. Fyra lager i dräkten som ändå är lika smidig som min 2mm sommardräkt. Kostar ..

    Du komplementerar med en Zhik Superwarm Top och sen är du hemma.

    Rätt skönt att köra slalom med bara hybridöverdelen – ingen neopren på armarna gör det lättare att pumpa o jobba med riggen tycker jag. Har aldrig någonsin frusit med det kittet.

  • bjornen

    Medlem
    19 augusti, 2012 vid 07:20

    Någon som testat torrisen ion fuse? Ser ganska behaglig ut med det neoprenet. Finns det någon torris med dragkedja så att man kan tömma blåsan utan att klä av sig? En hel dag i dammen borde kunna göra en galen…Jag har sneglat på simmer generator och rip curl flash bomb också.

    Edit: såg att ion faktiskt har något dom kallar “- P_Zip: the ultimate answer to a full bladder in a drysuit when it’s f***** freezing outside … NEW!”

  • bicless

    Medlem
    19 augusti, 2012 vid 18:51

    både ion fuse och dryfashion black preformance finnsmed gylf så man kan pinka utan att draav sig dräkten.

  • faster

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 07:42

    Björnen på vintern lägger man brädan på hyllan och då behövs ingen torrdräkt.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Höst/vintersegling våt eller torrdräkt ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.