Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hot Superspeed testat

• Hot Superspeed testat

Publicerad av ola-h på 20 september, 2006 vid 17:03

Nu har jag fått mina första repor på Hot Superspeed. Jag han köra ca en timma i Bomstad, Karlstad. Det var rätt mycket vind, skulle nog valt 5.0 om jag ”friseglat” och resten av utrustningen bestod av iS101 och 34cm Drake slalom pro. För mig som vågseglare var detta en lätt skräckartad upplevelse, första repan ut var ren överlevnad, brädan villa flyga upp ur vattnet hela tiden. Så småningom fick jag lite bättre koll och kunde, om inte gasa på för fullt, så i alla fall gasa lite.

Jag har inget att jämföra med, men segelt kändes helt otroligt stabilt och acclerationen var verkligen en upplevelse. Riggningen var dessutom en barnlek och seglet är tom enklare och snabbare att rigga än ett vågsegel. Detsamma gäller gipparna. Supermjukt och fint hela vägen. Det blir lite paradoxala kombinationer av karakteristik, men segelt är ju också lite ovanligt med sin breda mastficka och 9 lattor men avsaknad av cambers.

Gick det fort då? Ja och nej. När jag seglare iS101;an första gången fick jag ett displayväder på 29.4 med 7.5 i taskig vind. Det kändes ”lätt”. Nu var det som sagt ren kamp och det kändes som jag körde superfort, ändå blev displayvärdet ”bara” 29.3. Första repen fick jag ca 26 och ökade sedan ca 0.5 per repa, så kanske kunde 30 rykt om jag hållt på lite längre…men det får vänta alltså. Det var dock rejält med jobbigt chop den här gången (körde på ”öppna vattnet med halva vänern som vågbyggsträcka).

Jag blev nu riktigt sugen på en iS50…

Tyvärr hann jag inte fota seglet, skall försöka ta en bild nästa gång jag riggar det.

ola-h svarade 19 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • Knatte

Gäst
    20 september, 2006 vid 17:16
    Ola H. wrote:
    Nu har jag fått mina första repor på Hot Superspeed. Jag han köra ca en timma i Bomstad, Karlstad. Det var rätt mycket vind, skulle nog valt 5.0 om jag ”friseglat” och resten av utrustningen bestod av iS101 och 34cm Drake slalom pro. För mig som vågseglare var detta en lätt skräckartad upplevelse, första repan ut var ren överlevnad, brädan villa flyga upp ur vattnet hela tiden. Så småningom fick jag lite bättre koll och kunde, om inte gasa på för fullt, så i alla fall gasa lite.

Jag har inget att jämföra med, men segelt kändes helt otroligt stabilt och acclerationen var verkligen en upplevelse. Riggningen var dessutom en barnlek och seglet är tom enklare och snabbare att rigga än ett vågsegel. Detsamma gäller gipparna. Supermjukt och fint hela vägen. Det blir lite paradoxala kombinationer av karakteristik, men segelt är ju också lite ovanligt med sin breda mastficka och 9 lattor men avsaknad av cambers.

Gick det fort då? Ja och nej. När jag seglare iS101;an första gången fick jag ett displayväder på 29.4 med 7.5 i taskig vind. Det kändes ”lätt”. Nu var det som sagt ren kamp och det kändes som jag körde superfort, ändå blev displayvärdet ”bara” 29.3. Första repen fick jag ca 26 och ökade sedan ca 0.5 per repa, så kanske kunde 30 rykt om jag hållt på lite längre…men det får vänta alltså. Det var dock rejält med jobbigt chop den här gången (körde på ”öppna vattnet med halva vänern som vågbyggsträcka).

Jag blev nu riktigt sugen på en iS50…

Tyvärr hann jag inte fota seglet, skall försöka ta en bild nästa gång jag riggar det.

Kul att läsa om en vågseglare som börjar fundera på speedsegling och dess stundtals skrämmande upplevelser…:tongue:

• jester

Medlem
    20 september, 2006 vid 17:57

Bra permiär, tycker jag! Är ju inte bara o ställa sig på prylarna o gasa iväg över 30 knop. Krävs rutin, och förmågan att lita på att prylarna verkligen kan köra läskigt fort i rejält stökigt vatten.
    Nästa gång du kör med lite lättare förutsättningar kommer det garanterat att gå 30+!

• ola-h

Medlem
    23 september, 2006 vid 09:41

Det är rätt intressant att jämföra känslan med 7.5:a med onsdagens crossbaneförhållanden med 6.6. Med 7.5:an ver det snarast en lite underriggad känsla, men därför gick det att ligga och verkligen försöka trimma brädan med fätterna och få den att ”gå fritt”. Med 6.6:a i superchoppet var jag glad om jag lyckades kroka i selen och få någorlunda tryck på fenan utan att brädan flög ur vattnet. Med 7.5:am kunde jag alvända lite ”allmänn seglingsrutin” från mina vågdagar och hitta bra spår och ”känna på” brädan. Med 6.6:an var det helt uppenbart att jag saknade den kompenes som behövdes för att hålla tillräckligt bra koll på brädan och fena (som nog var lite stora också).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA