-
Hot Superspeed testat
Nu har jag fått mina första repor på Hot Superspeed. Jag han köra ca en timma i Bomstad, Karlstad. Det var rätt mycket vind, skulle nog valt 5.0 om jag ”friseglat” och resten av utrustningen bestod av iS101 och 34cm Drake slalom pro. För mig som vågseglare var detta en lätt skräckartad upplevelse, första repan ut var ren överlevnad, brädan villa flyga upp ur vattnet hela tiden. Så småningom fick jag lite bättre koll och kunde, om inte gasa på för fullt, så i alla fall gasa lite.
Jag har inget att jämföra med, men segelt kändes helt otroligt stabilt och acclerationen var verkligen en upplevelse. Riggningen var dessutom en barnlek och seglet är tom enklare och snabbare att rigga än ett vågsegel. Detsamma gäller gipparna. Supermjukt och fint hela vägen. Det blir lite paradoxala kombinationer av karakteristik, men segelt är ju också lite ovanligt med sin breda mastficka och 9 lattor men avsaknad av cambers.
Gick det fort då? Ja och nej. När jag seglare iS101;an första gången fick jag ett displayväder på 29.4 med 7.5 i taskig vind. Det kändes ”lätt”. Nu var det som sagt ren kamp och det kändes som jag körde superfort, ändå blev displayvärdet ”bara” 29.3. Första repen fick jag ca 26 och ökade sedan ca 0.5 per repa, så kanske kunde 30 rykt om jag hållt på lite längre…men det får vänta alltså. Det var dock rejält med jobbigt chop den här gången (körde på ”öppna vattnet med halva vänern som vågbyggsträcka).
Jag blev nu riktigt sugen på en iS50…
Tyvärr hann jag inte fota seglet, skall försöka ta en bild nästa gång jag riggar det.
Logga in för att svara.