• Publicerad av mangs på 25 juni, 2009 vid 20:04

    Var nere och badade i Hovås idag, när det slog mig att det kanske skulle vara bra för lite surf. Brukar vanligtvis köra i askim på sv, men funderar på om det inte t.om. borde vara bättre och köra Hovås istället, ligger ju längre ut och ser lite öppnare ut för annat än ren sydväst? Stämmer det? Aldrig sett nån köra där så det kanske är kass av nån anledning? Någon som vet? Vilka vindar funkar det på? Var riggar man? Värt att testa?

    Magnus

    jofogel svarade 11 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • mahi

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 21:31

    Hovåsbadet är betydligt bättre än Askimsviken tycker jag, större ytor samt mindre byigt.
    Körde där för 10-15 år sedan. Startade där badbodarna står, tror att det är svårare att komma ner nu för tiden…

  • callep

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 05:41

    det är jätte choppigt där ute, men jämnare vind och så är det ganska jobbigt att ta sig ut till kallbadhusen. Men vill man bara bränna fram och till baka är det faktiskt bättre där ute.

  • mangs

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 10:15

    Ok, tack för svaren. Är det kallbadet som är bäst att ta sig i alltså? Hur funkar det med vinden då? Askim är ju rätt känsligt för vinkeln, har man lite större marginal vid hovås kanske? Funkar det på syd t.ex? Eller vsv?

  • swe227

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 13:53

    Försökte där för några år sedan , men hitta inget bra ställe att parkera på. Mycket bommar & staket mm… Borde väl även funka helt OK på NO

  • algen

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 15:42

    Har kört flera gånger ute från Smithska udden på Syd. Ofta mycket bättre än inne i askimsviken om vinden inte ligger helt rätt. Om man orkar så kan man ta sig ut och köra väst om St Amundön, brukar bli hyffsat dyning, pressas liksom ihop där innan “inloppet” och om vinden är s – so så är det väldigt öppet och bra tycker jag. Enda problemet är att man får bära skiten en bit från parkeringen.

  • mjons

    Medlem
    27 juni, 2009 vid 05:27

    En liten surfanekdot

    Körde ut m jeepen på “cykelbanan” och ställde mig vid den lilla stranden precis innan Järkholmen sent en kväll i oktober i fjor.
    Det blåste på rätt bra (fr väst-sydväst vill jag minnas..), men var sent, så jag orkade inte trixa mig ut fr Askimsviken (som vanligt..) utan ville ut och köra (och bränna!;) direkt. Har ofta gått och cyklat där förbi och tänkt att “HÄR! skulle man ju köra!”

    Men så är det ju det här med de j-a satans privata vägarna.. Och mycket riktigt, det tog väl ungefär två millisekunder, så kom det ut en kärring (i stormen), på ca 199 år, med rullator, och började skrika och vifta åt mig..
    Va!? Jag hör inte! skrek jag tillbaka och fortsatte rigga. Tanten gav sig inte. Till slut var jag tvungen att gå upp och hämta något i bilen och då stod hon ju där, på vakt. Jaha, får man inte stå här? Och inte köra heller? Det visste jag inte, ljög jag..
    Nej hon skulle minsann ringa polisen mm mm om det upprepades..
    Men jag ska bara stå här en liten stund försökte jag.. Det var för övrigt bara hon och jag som var där.. Jag hade parkerat snyggt och prydligt på en liten ficka, så jag stod absolut inte ivägen på något sätt. Jag ledsnade på tanten och föreslog att hon skulle gå in igen.. Jag skulle surfa!

    Svärandes lyckades jag sedan trassla in mig i några stenar, allt medan mörkret föll..
    MEN SEN!! Vilka åk jag fick! (Tack, NP Expression 6.1!;) De tveklöst bästa på hela säsongen! Blev även de sista tyvärr..
    Så trots den ilskna hovåstanten – och att familjen efterlyst mig som försvunnen – skrattade jag hela vägen hem.. särskilt på den privata vägsnutten.. hehe.. 😉

    /MJ

  • jofogel

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 17:27

    Smithska udden / Smitten m fl ställen på Näset: var ute och tittade där elladeles nyss, vinden låg på fint men jag drar mig för att köra helt själv. Ser ju här på konfen att Ni är några som har kört/kör där ibland. Själv har jag en hyfast praktisk cykelkärra som jag lastar mina grejer på, då kommer jag ända fram (då är det heller inget gnäll om parkering).

    Finns det någon i närheten som vill köra därute på Smitten en repa ikväll? Ring så slår vi följe!

    /Johan 070-536 84 30

  • jofogel

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 20:12

    Idag såg det mäktigt ut utanför Smithska Udden / Smitten. Tittade förbi pappaledig med barnvagn, alltså med barn och inte surfgrejor i. Och även om jag hade haft det kan man inte bara parkera ungen och surfa. Det gör man bara inte. Stora dyningar och stadiga minst 12 m/s såg det ut som, SSV vind, inte tilräckligt SV för Askimsviken misstänker jag. En bit ut på vattnet gick det dock ordentliga dyningar som såg ganska brötiga / spännande ut:
    – Var någon där och körde?
    – Någon som brukar köra där? (OBS! I modern tid. Jag tog upp en gammal tråd.) Vore trevligt med kontakt.

  • clocknose

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 20:39

    För många år sedan parkerade man vid nakenbadet och gick ner en trappa till en liten strand. Detta var perfekt då detcibland var bökigt att ta sig ut vid campingen med stöngda grindar med mera. Mycket har dock ändrats och protektionismen blir allt värre bland de rika som bor där. Trist för man kan inte nyttja de bästa ställena och detta verkar bara bli värre i större städer

  • jofogel

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 20:49

    Nakenbadet på Smitten? Eller är du i Hovås nu Clocknose? Smitten är det ju lätt att ta sig till, man får gå från den stora parkeringen med vagn/kärra ett par 100 m bara. Det såg riktigt stort ut i morse.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.