Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur använder man Bladder Lagningskit ?

  • Hur använder man Bladder Lagningskit ?

    Publicerad av heerbie på 28 juli, 2011 vid 08:21

    Hej,

    Har en Naish Bolt 2011 som jag häromdagen lyckades spräcka en sömm i, inget allvarligt som tur är.

    Hörde mig för bl a hos Fahlens nere i Varberg och de tyckte att jag kunde laga det själv med Bladder lagningskit. Eftersom jag inte tidigare själv limmat en kite, och inte heller med denna produkt, undrar jag om någon av lite mer erfarenhet skulle kunna hjälpa mig med några goda råd för hur jag bäst bör göra.

    Sömmen som spruckit är egentligen en bit duk som överlappar en annan, dessa ska enbart fästas ihop igen.

    Ha de gott o tack på förhand folks !

    sourra svarade 12 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • regfellow

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 08:39

    Bladder lagningskittet är ju för den uppblåsbara bladdern som finns inuti leding edge och strutarna. Kanske finns ett lim där i för lagning av duk. Sök här på forumet så finns det massor av tips redan hur man lagar. Det finns allt ifrån tejp till liqui sole som man kan använda. Kanske ta ett foto och posta så kanske du får bättre tips med.

  • gadget

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 19:41
    Regfellow;663725 wrote:
    … allt ifrån tejp till liqui sole som man kan använda…

    Är det någon som lagat med liquisole.
    Känns rent spontant som helt fel produkt.
    Jag har använt det när ventilen har gått sönder men skulle nog aldrig använda det till själva bladdern!?

  • regfellow

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 19:59

    Nja, tanken är väl om man skall laga förstärkningspunkter på kiten med det. Men som sagt, beroende på var skadan är så kan man väl köra lite olika trix.

    Bladdern verkar inte vara skadad…

  • andersr

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 20:44

    Om det är sömmen som gått sönder så kan det vara värt att gå till en segelmakare med kiten så hjälper de dig.

  • debkausf

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 09:58
    heerbie;663724 wrote:
    Hej,

    Har en Naish Bolt 2011 som jag häromdagen lyckades spräcka en sömm i, inget allvarligt som tur är.

    Hörde mig för bl a hos Fahlens nere i Varberg och de tyckte att jag kunde laga det själv med Bladder lagningskit. Eftersom jag inte tidigare själv limmat en kite, och inte heller med denna produkt, undrar jag om någon av lite mer erfarenhet skulle kunna hjälpa mig med några goda råd för hur jag bäst bör göra.

    Sömmen som spruckit är egentligen en bit duk som överlappar en annan, dessa ska enbart fästas ihop igen.

    Ha de gott o tack på förhand folks !

    Skitsnack!!! En sprucken söm måste sys om. 2011 borde vara reklamation om draken inte utsatts för yttre åverkan.

  • sourra

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 03:05

    Det är nog bäst att ta med kiten in till butiken så de får kolla på det.

  • heerbie

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 07:01

    Okej, tack för hjälpen alla 🙂
    Må gott !!

  • solomin

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 19:58

    Är Kiten ny så skall ju inte sömmar gå upp (det är så jag fattar det), då är det bara att reklamera.

    Sedan så verkar det korkat att limma om det är en söm som är trasig, mycket enkelt att bara knö undan bladern och sedan sy dit sömmen för hand. Det är trots allt det som segelmakarn kommer göra om skadan är liten.

    Har North Rebel 2010 och där är den svaga punkten mitt på centerstrutten som sömmen går sönder på, enkelt att fixa om man ser det innan det blir en stor skada. Reklamerade den ena kiten och sydde om sömen redan när ett stygn gått på den andra. (Hade en kompis där där strutten och bladern sprack, så jag viste var jag skulle kolla).

  • sourra

    Medlem
    31 juli, 2011 vid 05:47

    Naish är riktigt bra och snabba på att hantera reklamationer så jag är övertygad om att det där kommer lösa sig på bästa sätt. Kan för övrigt bara instämma i att duk bör i första hand sys. Är man utomlands och det är kris kan man såklart överväga andra alternativ men så verkar ju inte vara fallet här.

  • ulriken

    Medlem
    31 juli, 2011 vid 17:41

    Hej, fick samma fel på min Cult 2008, sömmen sprack på en av struttarna.
    Detta hände 2009 och Fahlens tog in den och skickade den på lagning.
    Inga problem alls.
    Kiten är dock köpt hos Fahlens!
    Fick dessa instruktioner innan inlämning: Ta ut bladdern, kiten ska vara torr och ren från sand.

  • sourra

    Medlem
    31 juli, 2011 vid 18:07

    Hola, jag har varit i kontakt med frågeställaren (Heerbie) och här är en sammanfattning för den vetgirige: I det här fallet var det några stygn som fäster ett av nötningsskydden som farit lite illa efter en smula asfaltkontakt. Nötningsskydden sitter på utsatta ställen för att se till så att inte duken far illa om kiten drösar ned på land men de har inte någon funktion för kitens uppförande i luften. En marginell skada kan tyckas men eftersom det är oerhört bökigt att lägga nya sådana stygn fick han rekommendationen av en av stadens duktiga kitereparatörer att limma fast nötningsskyddet istället för att lämna in för sömnad. Slutet gott, allting gott.

  • pontusande

    Medlem
    1 augusti, 2011 vid 11:24

    Känns ju lite sådär när en återförsäljare ger så pass dålig service att kunderna vänder sig till internetforum istället för butiken för att få hjälp.

    Jag har själv en Naish Cult från 2010, linorna som blocken glider på som i sin tur är kopplade till bom-linorna på kiten har slitits ut onaturligt snabbt och till och med gått av efter ca 1 säsongs relativt sparsamt användande. Jag vände mig till fahlens för att få hjälp och dom lovade mig att skicka nya.

    Nu har jag väntat i ungefär en månad så jag börjar ge upp och har istället klippt till egna linor och knutit fast på draken provisoriskt för att inte missa hela sommarens surf.

  • sourra

    Medlem
    1 augusti, 2011 vid 11:38

    Lugn och fin nu. Heerbie har varit i kontakt med butiken och fått hjälp. Sen blev det kanske lite språkförbistringar pga. att han talade med en skotte =)

    Man brukar alltid få snabb och bra hjälp men de är ju bara människor. Har du kontakta de igen och kollat ifall de glömt skicka? Finns det i lager kan jag ta med upp imorgon eller på onsdag.

  • heerbie

    Medlem
    1 augusti, 2011 vid 12:34

    Det skadar aldrig att få flera olika personers input när man själv inte är säker på vad som är bäst, vilket var anledningen till att jag hörde mig för här på Surfzone. Själv är jag super nöjd med Fahlens och tycker de är ett gäng riktigt goa gubbar ! Hoppas de löser sig för dig med linorna 🙂

  • pontusande

    Medlem
    1 augusti, 2011 vid 12:38

    Jo det verkade som om någon åkt på semester och det föll i glömska…

    Det är absolut bra människor att ha att göra med på fahlens och var väl mest dumt av mig att inte ringa och kolla om dom glömt det.

    Nu verkar det som att allt löser sig… 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur använder man Bladder Lagningskit ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.