Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur bemöts kunder…?

  • oaxen

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 13:10

    Jag vet, men…

    … my lips are sealed!

    Marginalerna är inte särskilt katiga, det gäller det mesta inom sporthårdvara.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 13:30

    Jag brukar ringa och kolla om “liten snorkig man” jobbar för dagen.
    -Nej, tyvärr!
    -Bra då kommer jag ner. grin.gif

    H-J

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 13:33

    Med lite erfarenhet av brachen kan jag säga att det inte är brädor och segel man tjänar på (se inlägg ovan). Jag tror att om butiksägaren skulle få bestämma, så skulle han/hon inte sälja brädor och segel överhuvud taget. Det är taskiga avanser, binder upp mycket kapital och tar oerhört mycket lagerplats och butiksyta. Det är antagligen en chansning varje år att försöka gissa vilken bräda som “gäller”. Köper man fel – ja då står några kubikmeter osäljbart på lagret…

    Så man kan nog säga att det är som i bilbranchen – det är vinterdäck, businesspaket och service man tjänar på. Själva bilen är bara en ursäkt för att få något att serva regelbundet. I detta fall är brädan och seglet ursäkten för att få sälja våtdräkter, mastförlängare och coola t-shirts, saker som har lite bättre avans och tar MYCKET mindre plats.

    I SPs fall så är ju säsongen egentligen bara ett halvår. Så rika blir dom nog inte, och jag vill i alla fall att det ska finnas en välsorterad butik. Garagebutiker i all ära, de är bra för oss som redan håller på. Ska det bli någon återväxt, måste det finnas stora stabila butiker som folk känner till, även om man inte surfar.

    Så å ena sidan vill jag gärna stödja våra butiker. Å andra sidan har ju dom ett än större ansvar att hålla oss nöjda. Så klaga gärna – men fortsätt att handla när problemet är utrett.

  • dr-masse

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 14:07

    Ah, känns det här typen av tråd igen ellerrrrrr (med skönt göteborgs-rrrrr på slutet)!

    Trist att bli risig bemött, men även en butik kan ha en dålig dag. Håller med om att det är ju bra att kolla innan, men vi är ju inte alltid så rationella vi människor. Kanske i synnerhet vi surfare. Kanske i synnerhet jag.

    Det bästa tycker även jag är att ta upp det med butiken. Särskilt om man är kund sedan tidigare. Ibland blir det fel, men jag kan nog lova dig att ingen butik vill tappa kunder i onödan pga fel bemötande.

    Jo, butikerna är ju såklart lite petiga med vad man tar in i inbyte. Även jag har blivit nekad i mina dagar. Men det är ju, som nämnts här, klart bättre att kränga själv. Enkelt oxå, för det mesta.. (hej Basse!).

    Att det rör sig om påslag på 100% på vissa artiklar är väl knappast “tabu”. Dock tror jag att just segel i normalfallet ligger något lägre. Men det har ju med många faktorer att göra, mest vad surfhandlaren tror att sådana som vi är beredda att betala för eländet, ah! Det finns ju en lååååång tråd om detta på konfen sedan tidigare.

    Den STORA pristråden

    Surfa På!

  • apelbapel

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 14:25

    ang: Marginaler!

    Helt säkert sämre än kläder! OBS klädrea brukar ju vara upp till 50% så hur fan funkar det!

    Säg att en butik köper 10 coola tshirts för 100.-/st (ex moms) = 1000.- (+250.- moms) i en modell/färg.

    Han räknar upp priset med 2.5, så utpriset blir 250.- (ink moms 50.- ).

    Nu måste han alltså sälja 5 st för att få igen sina pengar, först på den 6e har han nån förtjänst, och om 4-5 st skulle bli kvar till rean och säljas för halva priset har han i princip inte tjänat många spänn på just den artikeln.

    Och som sagt, han ska pröjsa hyra/löner/varor/skatter/annonser och all möjlig annan skit.

    Nej, att driva butik är ingen guldgruva, inte ens inom windsurf. (inte konstigt att det blir färre egenägda butiker hela tiden, utan mest kedjor överallt).

    En dålig säsong kan knäcka vilken affär som helst.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 15:07

    Är egenföretagare själv och har dessutom jobbat som säljare under några år. I aktuellt fall så förlorade S.P naturligtvis på att inte sälja ett segel till den trogne kunden då de:

    1: Hade gjort vinst trots en rabatt på 300 – 400 SEK.
    2: Förlorade en trogen kund.
    3: Negativ publicitet (se bara på denna tråd)…

    Marginalerna när det gäller windsurfingsegel vet jag inget om. Bräder ligger på 40 -70 %. När det gäller kite–prylar vet jag definitivt mer än de flesta. Man lägger på 50 – 100 % på slutkund i Sverige (nu pratar vi om en relativt stor onlinebutik, notera dock att en relativt låg omsättning kräver högre marginaler, notera även att ”felinköp” inte inkluderas i marginalerna).

    En bra/erfararen säljare (ingen snutig/fel sida sängen försäljare) hade naturligtvis känt av situationen, erbjudit någon form av rabatt och snärjt kunden på det vistet (alla parter nöjda)…

    Som säljare finns det några absoluta regler som man alltid MÅSTE följa; kunden ska alltid känna att han/hon har övertaget och rätt, samt att kunden ska alltid känna att han/hon vinner på affären, inget av detta uppnås med snutighet.

    Kan ju nämna att jag bara har handlat på S.P en gång, kanske bara hade otur med försäljaren, men det räckte för att jag inte kommer att handla där mer…

    Sen undrar jag varför man ska handla i Sverige när man kan få det MYCKET billigare i Tyskland?! Råd och tips om vilka prylar man kan/ska köpa får man ju i detta forum…

  • mjunken

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 15:52

    Jag är egenföretagare, driver en butik säljer mest kläder och skor men har även inne lite, lite surfprylar och kan säga att marginalerna på surfprylarna är riktigt “dåliga”. Och som apelbapel sa det är inte som folk tror att man tex säljer en bräda och sen är månadslönen hemma. Vilket man ibland får känslan av att folk tror.

    Har tidigare jobbat i en stor sportkedja och en av butikerna omsatte ca 40 miljoner men det va ändå röda siffror längst ner på bokslutet.

    Självklart ska man vara bra mot kunden det är ju dom vi lever av, och om han nu va så otrevlig så är det helfel en bra säljare ska kunna hantera alla situationer.

    Det är inte bara en gång man hört något i stil med: “ä du tjänar säkert 2000:- på detta segel, tänk på stackars mig som bara har en vanlig lön/fattig student, du har ju hela butiken full med prylar, jag kan väl åtminstånde få 30% det drabbar ju ingen, va lite juste nu mm mm mm”

    //Micke

  • nordgren

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 16:42

    Det här med “mycket billigare” i Tyskland stämmer ju bara på fjolårsgrejer. Brädor osv av årets modell är inte speciellt billigare där.

  • jester

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 20:00

    Häpp!

    Ville egentligen bara säga att jag alltid blivit trevligt bemött av killarna (och tjejen) på SP. Trots att jag inte är där SÅ ofta, tycker jag det är trevligt att killarna vet vad jag heter, vad jag köpt av dom osv. Inte många affärer som det är på det sättet.

    Yeye, så tycker jag iaf. (om nån nu var intresserad… tongue.gif)

  • smurff

    Medlem
    3 juni, 2005 vid 00:24

    Inte alltid på bästa sätt…..
    Ja tyvärr kan man bli bemött med nonchalans här å där även på SP. Tycker dock att SP kan få godkänt som betyg i stort. Men…Det finns ju olika sätt att förklara för kunden varför man inte är intresserad av ett inbyte.

    I detta fallet hade det smartaste kanske varit att tipsa kunden om att sälja seglet själv istället utan att vara nedlåtande ang inbytet. Man kan ju lungt förklara att tex inbyten som är äldre än 2 år inte e så intressanta pga den ena eller andra anledningen detta förstår kunden om man säger det på rätt sätt.(oftast inte alltid)

    Har de senaste 2 åren handlat i 6 olika surfbutiker med olika resultat. 75% bra 25% dåligt. Till det dåliga hör: Ding i ny bräda vid lev. + oförmåga att sköta reklamationen snyggt. Varan slut eller inte rätt vara/skick utifrån vad som angetts i anonns/webshop. felleverans, skickat annan vara än vad som beställdes. Inget av detta kladd har SP stått för.
    Bra saker har varit: snabba leveranser, bra service i butik, bra service per telefon (viktigt om man bor 15 mil från SP tex) Dessa bra saker har bla SP, Surfshoppen i H-stad och surfbutiken.nu stått för.

    Har dock själv varit med om att en viss person kan vara lite säljgalen på SP och även lite nonchig.
    Var vid det tillfället där med intention att köpa en ny bom och en 5.3:a och kom av någon anledning ut ur butiken med en 6.9:a efter att ha blivit övertygad om att nya segel inte e som gamla bla… bla..bla vilket stämmer men säljaren hävdade att den 6.9:an kunde man minsann hålla upp till 12m/s utan problem, nja… det var ju lite si så med den saken. Riggar nog hellre ett 5.7-5.3 i de vindarna. Men denna säljare hade nog bestämmt sig för att sälja ett 6.9 av just det märket den dagen och styrde mig dit. Idag accepterar jag inte den typen av beteende men eftersom jag var rookie på nya grejjer då så var man ju ett lätt “offer”.

    En månad senare dök jag ju upp för att köpa en 5.7:a oxå (rätt luttrad) eftersom jag ganska snart upptäckte att köra i 10-12 m/s med ett camberfritt (6.9) freeride segel funkade lite sådär. Denna gång snackade jag med en “bättre” säljare som hjälpte mig att välja rätt segel vid detta tillfälle.

    Sen det där med snacket med 100% pålägg på varorna mm kan man ju släppa direkt. Surfprylar kostar så e det bara. Och det är i jämförelse med andra utrustningssporter inte det dyraste att hålla på med. (ps. man måste inte ha allt på en gång grin.gif men man vill ju tongue.gif) Har själv räknat på det där med att sälja surfprylar. Och 100% marginal är ju nästan ett minimum på nya varor i butik om det skall gå ihop sig med kostnader etc. givetvis beroende på vilka volymer man säljer men nu snackar vi surfprylar inte jeans och köttfärssås på ICA dvs rätt begränsad målgrupp i Svergie.
    Tänk sedan på att långt ifrån alla nya varor säljs under samma år utan en del säljs som fjorårsrea/kampanj prylar och då krymper ju marginalerna trots ev avskrivningar på varulager pga varan även “kostar” att ha i lager. Tror inte att en butik väljer att ta ut högre marginal än nödvändigt på de flesta prylar för mot detta står ju risken att man inte får prylarna sålda vilket är värre än att “förlora” några % extra i marginal.

    Så summan av detta:
    1. Noncha och kaxa mot sina kunder, sälja på kunder fel vara, inte sköta sina reklamationer snyggt = SUGER FETT och straffar sig, SLUTA MED DET!

    2. Ta betalt för sina varor och sin service + behandla kunder väl= Jättebra för då finns kanske butiken kvar nästa år oxå. Trist att behöva importera alla prylar själv till Svea.

  • tdk

    Medlem
    3 juni, 2005 vid 06:09

    Tänk, nu är tyskbutiken på tråden igen.. alvarligt.. Värna om våra svenska butiker! Jag är fan inte intresserad att behöva beställa typ en joint av en fet tysk när det blåser kuling! “bara 5 dagars leveranstid med UPS…” Sen försvarar jag inte våra butikers priser. Och absolut inte om någon är spydig. Men MIN uppfattning av SP och andra butiker också för den delen, är mycket god. Har aldrig blivigt illa bemött! Jag är vindsurfare, de som jobbar i butikerna är vindsurfare = samma nivå! wink.gif Nä, sluta med dessa griniga trådarna! Alla har vi våra dagar..

  • mattap

    Medlem
    3 juni, 2005 vid 06:26

    Svar till:


    Värna om våra svenska butiker!

    [/ QUOTE ]

    Inga problem, så länge de värnar om våra svenska kunder smirk.gif

    Allvarligt, vad är det som får mig att betala ett överpris i en vanlig butik jämfört med att köpa på nätet, oavsett produkt??? Jo att man har en bra relation med säljaren, att man känner att man kan lita på denne och att man får nåt extra som man inte får på nätet, tex kunnande!!

    Over and Out!

  • styret

    Medlem
    3 juni, 2005 vid 06:35

    det säjs om och om igen. det är fjolårspryttlar man får rabatt på på nätbutikerna i främmande länder. årets prylar är samma pris iband tillomed billigare.

  • twingo

    Medlem
    3 juni, 2005 vid 07:37

    Oojojojo…Man satte tydligen igång en lavin med detta inlägg. Som någon pepåkade så har ämnet varit uppe förut och kanske är det något uttjatat. Jag håller med om att vi givetvis skall värna om våra shoppar så att man, som någon skrev, slipper vänta i fem dagar på en typ en joint. För att moderera det hela lite så vi inte tappar perspektivet helt, jag är missnöjd med hur en (1) säljare bemötte mig. Jag har oxå haft bra erfarenheter av SP under åren och detta oftast av don Marco själv. Någon sade att ibland är dagsformen avgörande och nu när den värsta ilskan lagt sig kanske jag är mer benägen att hålla med om detta. Kanske är det person kemin mellan den icke namngivne säljaren och mig som inte funkar. Men min inställning är fortfarande den att om man dyker med “gods” som man handlat i denna butik så är det nästan deras skyldighet att ta emot detta och, visst, ge ett skamlöst bud för detta. Typ, du får ett par hundra för detta gods i inbyte och så köper du ett nytt för ett par tre tusen kronor. Alla nöjda. Jag har fått bli av med mitt gamla, jag har fått mina hundralappar i bonusprut och han (SP) har fått sålt ett segel för 2-3000kr…Men i sanningens namn så har jag aldrig stått ut med säljaren ifråga innan heller. Vad jag vill ha sagt är att det är bra att SP finns, säljaren borde gå på kurs och att man borde ringa innan man åker 10 mil. Eller ge fan i att åka 10 mil och ta den lokala shoppen istället. Det verkar dock som att detta ämne engagerade oss alla. Om ingen har något revolutionerade att komma med kanske vi skall avsluta det hela här. Men SP har givetvis sålt sin sista grej till mig.
    Nu skall det blåsa till helgen och då skiter man i snorkiga ynglingar som inte skall jobba i surfbutik.
    Ha de´t.

  • adde

    Medlem
    3 juni, 2005 vid 07:54

    Jag förstår nog inte riktigt hur du/man kan tycka att man kan förvänta sig sig 3-400 spänn rabatt på ett segel för 2-3000. Varesig det är ren rabatt eller att de köper ditt segel som de sedan knappt kan sälja. Det är inte självklart så att de är bättre att sälja ett segel för 2600 än att inte sälja det för 3000…

    Att du blivit dåligt bemött är en annan sak och DET har man inte råd med som handlare.

    /adde

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur bemöts kunder…?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.