Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur billig ska det var…???

  • hur billig ska det var…???

    Publicerad av aerial-arnie på 5 januari, 2002 vid 12:06

    Jag läste precis en inlägg från VOODOO på “vindsurfing säljes” som undrar varför en northsails Volcano 5.9 ’01 model för 2500:- är såååå svårt såld. Han undrar om några vet hur bra pris/kvalitet det är. Jag håller med honom för 10000% Själv har jag lagt ut flera annonser med mina YES-segel, alla 2001 model, alla i mycket bra skick. Ingen rep, ingen skada, ingenting! Visa segel har jag använd högst 10-20 gånger och jag frågar BARA 1500:- styck pga av ny 2002 modeler som jag har köpt. Det är ju INGENTING!!!! Men, får man ett svar får man vara glad. Tittar man på nån som försöker sälja sina ’99 segel för 2000:- styck och som får 30 svar då börja man undrar…

    Är det jag, segel-märke eller potentiale “kunder” som är inte kloka. Jag kan inte går ännu mer ner i priset och YES är ett mycket bra märke. Deras segel fick bäste betyg i världsledande tidning American Windsurfer, och mycket höga betyg i tyska Surfers. Då måste det vara nåt annat. Kanske är pengarna slut efter jul, ny år etc. Det kan man förstår men det går ju alltid att fixa genom att betala 500:- i förväg och sen bateal resten.

    Jag vill gärna höra från er andra vad ni tycker är en bra pris/kvalitet quote för “begagnat” (läs 01 model!!)

    aloha

    surferboy svarade 22 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 13:38

    jaha, bite the dust. folket vet vad dom vill ha. man kan inte klaga för att andra värdet inte blir som man tänkt sig, bara för att man har räknat ut en speciell mellanskillnad mellan gammalt och nytt så håller det inte alltid. man kan inte räkna med att alla vill ha just dina segel bara för att du har räknat ut att dom ska det.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 15:08

    Jag tror och vet att när det börjar närma sig mars april och folk börja tänka vindsurfing igen så får ni nog vad ni begär.
    Vi är väl bara ett fåtal som håller igång just nu.
    Utan skit i att försöka kränga det nu utan vänta.
    Ett nytt segel kostar 2002 ca, 5000kr av NP och North.
    Så när alla börjar få vårkänslor igen då djäklar.
    Kenneth.
    (Snyft det är is i Kalmarsund)

  • surferboy

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 16:17

    Jaha!! kan du då rabbla upp något som folket vill ha i dagsläget? Jag har samma erfarenheter som Ariel och jag har försökt sälja fräscha Northsegel och AHD-brädor. Grejor som är mellan 1-2 år gamla och jag har också testat att dumpa priserna men inte fått några seriösa svar för det.

    Det finns inga som seriöst letar efter nya grejor på den här sajten helt enkelt. Det verkar snarare som om alla hellre går till butikerna och blir rånade istället för att få klämma på grejorna lite innan de köper.

  • oscar

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 16:50

    Vem vill köpa prylar mitt i vintern egentligen?
    Det är bara entusiaster i längs syd o västkusten som seglar nu helt enkelt. Som någon sa innan, vänta till mars april!
    En som också vill sälja men väntar lite til……

    Men vill ni köpa så finns min annons under JULPRIS!

  • par

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 17:23

    varför köper du nya prylar själv?
    Vindsurfinggenerationen har kanske växt upp och börjat tjäna pengar. Folk har väl råd att köpa nya prylar. Det är skönt att ha garanti. Speciellt om man drar iväg på en längre resa och använder prylarna mycket. Segel tycker jag är OK att köpa begagnat om dom är fräscha. Folk som säljer brädor från förra året har ofta seglat mycket och hårt på dom. Trist att stå med en tvådelad bräda en vecka efter köpet utan garanti.
    Jag tror att grejerna blir sålda när isen gått……

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 17:24

    Så här är det! Det är vinter o denna sajt får då bara en bråkdel av träffar jämfört med under sommaren m a o chansen att hitta rätt köpare är minimal. Inget nytt under solen!

    Själv skulle jag dock köpa även så här års om rätt grejor dyker upp men det finns även mycket få säljesannonser under vintern.

  • aerial-arnie

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 17:50

    varför man köper nya pryler själv?? Så klart, byter man inte varje år då blir sporten kanska dyrt (om man vill satsa på att tävla, förståss). Priset av 2 eller 3 år gamla grejer är ju bara en bråkdel av nypriset och kvaliten av materialet är ju inte lika bra som knappt 1 år gamla grejer. Även om materialet ny för tiden är så pass bra att det håller mycket längre än 1 säsång, så klart. Brädor som går sönder efter 1 vecka efter köpet finns knappast längre. Att det inte finns garanti är inte sant heller. Om du köper en bräda som är bara 1/2 år gammel har du fortfarende 1/2 år fabriks garantien till, likadan för segel, mast etc.

    Så klart är säsången off, även här i söder med minus grader dygnet rund, men då ska man ju köpa. Börja säsången ska man plötslig betala mer, det låter inte klokt tycker jag. Konfen ligger så klart också lite stille men om man kollar hur mycket nya annonser som kommer varje vecka kan det inte vara så svårt att hita nåt billigt och bra. För den som surfar mindre hardcore är det just nu man kan göra bra deals. Då spelar det ju inte så stor roll om man har märka A,B eller C, tycker jag, alla tester nu förtiden visar ju att alla märken är nästan lika bra. Snart går priserna upp igen och får man betala mer för det samma!

    Att man inte får priset som tänkt är sant, men 1500:- för ett ’01 segel som är ny 3500:- värd är ju löjligt billigt!!

    Jag tycker att diskusionen är interressant, fortsätt med flera synnpunkter!! Discusion keeps creative minds alive!!

  • surferboy

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 18:05

    Varför jag köper nytt??? För att jag har pengar och gillar nya fräscha prylar!! Gör inte alla det? Prioritering i hushållskassan är min lösning på pengaproblematiken!

    Jag har mest freeride-prylar som är normalt använda. Typ 5-15 ggr beroende på storlek osv. Detta har tydligt framgått i mina annonser men faktum kvarstår att jag inte får några seriösa svar. Dock skall tilläggas att jag nyligen sålde en bräda via konfen men för ett riktigt low-price. En kanon freeridebräda AHD 267 Conv. -99 för 3500:- inkl. fena, stroppar och boardbag. En sådan får man inte under 5000:- normalt. Den kostade mig 13000:- ny. Och skicket är helt klanderfritt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 22:44

    Har själv handlat mycket begangnat under hela 90-talet och att sälja och köpa här på Konfen är skit. Det är synd men så är det bara. Det kan nog tänkas beropå många saker. Vi har en helt ny marknad över lag med kräsnare kunder. Det ska vara nytt eller nästan gratis. Och så handlar det ju om vilka besökare denna hemsida har. Om alla visste vad de ville ha, eller tog reda på detta, och sedan såg till att skaffa prylarna snarast och sedan stack ut och planade så skulle vi nog slippa detta dö läge.
    Men jag skulle inte hoppas för myckat om jag var du.
    Min nya filosofi är att köpa kanongrejer nya eller beg och sedan sköra slut på dem och det tar tid. Dagens grejer är det ju mycket bra kvalite på. Och om du har kvar dina grejerna en längre tid så kan du öva och bli bättre på dem i stället för att bli förbanad när du inte får ett skit för dina gammla grejer, och hela tiden hålla på att sköra in dig på nya. Det tar ju en hel del gånger innan man får stil på prylarna och kan börja njuta.

    God fortsättning!

  • dr-masse

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 10:12

    Dina segel var så billiga så att jag själv funderade på att handla… 😉

    Näe, du behöver nog inte gå ner i pris. Men det är vinter. Och konfen kanske inte alltid är det bästa stället att kränga på, även om jag fått grejer sålda här och varit nöjd med det. Jämför förresten antalet träffar på säljesprylar nu och under säsongen, viss skillnad.

    Men som många säger här – vänta till april när folk skall handla nytt och märker att de får tre 2001or från dig till priset av ett 2002… knappt… Och snacka med lokala surfare oxå! Det är på stranden det krängs bäst, är i alla fall min erfarenhet! Men att kränga på stranden nu är lite småknepigt, skulle vara om någon skridskoåkare eller pimpelfiskare vill ha ett freestylesegel 😉

    Å glöm aldrig att vindsurfingprylar (och andra sportpryttlar, kolla in MTB tex) inte har någe vidare andrahandsvärde, vi är för många som gillar att handla nytt!

    Surfa På!

  • johan

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 11:50

    Jag håller med dig.
    Jag handlar allt nytt nuförtiden, och har bitit i det sura äpplet många gånger. Tex 4500:- för en 12000 kronors bräda som var använd 4ggr.
    Jag tycker det är “forum stuket” på köp/sälj som gör att en del folk verkar föväxla surfkonfens köp/sälj med QXL.
    Om man har en annons ute för säj 2000:- och så får man skambud blandat med info om vad priset på samma vara i Humfufu land är.
    Dom som då försöker skaffa sig en pris uppfattning får då en sne bild av vad varan är värd.

    Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 12:15

    Jag förstår inte vad Du menar med “sne bild av vad varan är värd” Varan är inte värd mer än vad köparen är beredd att betala. Försöker själv sälja utrustning till ett pris som ingen är beredd att betala (på vintern i alla fall) och tycker att det är surt men det är ändå utbud och efterfrågan som styr priset och inte vad jag tycker brädan är värd.
    /Mats

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 10:10

    Att folk inte har lite framförhållnig och handlar nu? och att man betalar så mycket för att få de nyaste grejorna, verkar som vi alla har blivit marknadsföringsoffer som går på alla nya knep och ser inte hur mycket mer vi får om vi bara köper ett år gamla grejor.

  • adde

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 10:17

    Jo men pa 2002 ars segel har man ju akat twisten och akat botten draget ytterligare for att plana tidigare…

    same procedure as last year? same procedure as every year…

  • fjant

    Medlem
    14 januari, 2002 vid 18:39

    Men varför säljer du dom om dom nu e så bra…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur billig ska det var…???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.