Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur få isär mast

  • hur få isär mast

    Publicerad av wilund på 21 april, 2008 vid 20:23

    Snälla kom med lite tips på hur man får isär masten .
    Har testat med “två bommar tricket”, “fyra personer trixet”, “böja och knacka trixet”samt några till, snart får det bli sågen:mad:

    tomasn svarade 15 år, 11 månader sedan 15 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • tim-eriksson

    Medlem
    21 april, 2008 vid 20:29

    Knacka ut den inifrån? Ta bort topp pluppen och skaffa något långt styvt (Jag tog en gardinstång) och dunka på bara!

    Tog mig 20 min men efter det ville den lossna, ville inte heller lossna med “två bommar tricket”.

    Vem vet, jag kanske bara hade flyt men den lossnade i alla fall.

  • oden031

    Medlem
    21 april, 2008 vid 20:35

    Bladmåttsmodellen

  • kinetic

    Medlem
    21 april, 2008 vid 20:41

    Jag förespråkar “tamp o trädstams” modellen…Dvs dra en låååång tamp kring ena masthalvan alldeles vid delningen i en självlåsande ögla. Bind sedan fast masten mot ett träd…Sedan är det bara att vrida på den andra halvan för kung o fosterland, har alltid lyckats med denna metod. Tricket är att använda en sådan “ögla” att den dras åt ju mer man vrider på masten, fördelen med att binda mot ett träd är att ett träd är förhållandevis mjukt men tåligt:-)

  • kinetic

    Medlem
    21 april, 2008 vid 20:43

    Man kan ju även maximera hävstången genom att sätta fast en bom o sedan vrida på så vis…Ibland kan det hjälpa att blöta ner masten, dvs “dränka den”…

  • mangs

    Medlem
    21 april, 2008 vid 20:48

    Röstar också för “tamp och trädstams” metoden. Funkat bra för mig med.

  • wilund

    Medlem
    21 april, 2008 vid 20:53
    oden031;459921 wrote:
    Bladmåttsmodellen

    Känner ej till denna snälla utveckla. jag ser ljus i tunneln .
    mvh

  • kinetic

    Medlem
    21 april, 2008 vid 21:01

    Börja med ett tunt bladmått o jobba dig runt delningen, därefter med ett något tjockare bladmått osv så masten långsamt men säkert glider isär…

  • wilund

    Medlem
    21 april, 2008 vid 21:35
    wilund;459916 wrote:
    Snälla kom med lite tips på hur man får isär masten .
    Har testat med “två bommar tricket”, “fyra personer trixet”, “böja och knacka trixet”samt några till, snart får det bli sågen:mad:

    fick precis isär den 😀 !!!!!! fick det att funka med bommen i den nedre maständan med tjejen stånde på och en stor polygrip om toppen . (nu känns det som mina händer brinner )

    tack för tipsen .

    ps Är det någon som vet om man/med vad kan smörja mastskarven så det inte händer igen eller ska man slipa ner insticket lite?

  • rrd

    Medlem
    22 april, 2008 vid 04:51

    Kyl ner med kallvatten, materialet krymper

    ta sen flera bommar o vrid…

    Lycka till

  • basse

    Medlem
    22 april, 2008 vid 06:44

    Sedan finns ju två andra sätt som man kan testa mellan försöken med bommar. Detta gäller ju när man är på stranden och inte kan plocka hem en “hel” mast.

    #1
    2 pers greppar var sin ände av masten och skakar den. Sätter den i gungning liksom. Efter ett tag kommer den vibrera isär.

    #2
    En person håller i toppen och lägger andra änden på backen medan en annan hänger sig mitten så att masten böjer sig ordentligt. Vrid masten mellan varje böjning. Resultatet blir som ovan fast med lägre frekvens.

    Dessa 2 varianter löste upp våra master efter 2 veckor i Grekland…. vi hade inte tejpat skarven… det gör man inte om. Skall man ha riggen uppe länge så skall man alltid tejpa.

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 april, 2008 vid 17:01

    @RRD 459968 wrote:

    Kyl ner med kallvatten, materialet krymper

    ta sen flera bommar o vrid…

    Lycka till

    Bra idé- kanske? Detta är första gången jag hört någon föreslå denna metod. Har själv hållit på o meckat med gamla bilar och drog av ett hjulcentrum på en SAAB 99 med värme/kyl metod: Kylde axeln med is och värmde hjulcentrum. Drog sedan med en enkel mekanisk avdragare (som inte pallade när jag började rakt av att dra ). När jag sen skulle sätta ihop grejerna så påstod verkstadshandboken att det behövdes 3,5 tons presstryck för att få ihop prylarna…
    För en mast skulle man i så fall lägga i vattnet (just nu +6) samt värma ovanpå skarvhylsan med t ex kokande vatten, och sen dra fort som faan…
    Vad säger Svenne ang kolfiberlaminats förändring i värme??

  • e_axel

    Medlem
    23 april, 2008 vid 17:30

    @wilund 459916 wrote:

    Snälla kom med lite tips på hur man får isär masten .
    Har testat med “två bommar tricket”, “fyra personer trixet”, “böja och knacka trixet”samt några till, snart får det bli sågen:mad:

    jag förespråkar oljefilteravdragere när det stitter som berget, fixa två stycken med gumme/läderrem och du får ett grymt grepp

  • calle_b

    Medlem
    24 april, 2008 vid 10:43

    Se det från den ljusa sidan : du vinner ca 10 sek i riggningstid, samt får köra med shyst röd flagga med bilen. Respekt alltså.

  • farbrorfraz

    Medlem
    24 april, 2008 vid 11:28

    är inte en mast i kolfiber? då måste man väl va riktigt försiktig med repor och punktskador och liknande, en grov repa och skiten spricker, inte sant? en polygrip låter väldigt farlig för kolfiber, jag kan höra hur det knastrar…

  • blabussen

    Medlem
    24 april, 2008 vid 11:38

    @kinetic 459929 wrote:

    Jag förespråkar “tamp o trädstams” modellen…Dvs dra en låååång tamp kring ena masthalvan alldeles vid delningen i en självlåsande ögla. Bind sedan fast masten mot ett träd…Sedan är det bara att vrida på den andra halvan för kung o fosterland, har alltid lyckats med denna metod. Tricket är att använda en sådan “ögla” att den dras åt ju mer man vrider på masten, fördelen med att binda mot ett träd är att ett träd är förhållandevis mjukt men tåligt:-)

    Den här metoden var ny för mig. Kan du utveckla lite!? Man ska alltså binda fast masten vid ett träd, det låter som en bra början haha 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur få isär mast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.