Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Hur fästa tyg på masionit?

  • Hur fästa tyg på masionit?

    Publicerad av alexullared på 17 april, 2006 vid 20:12

    Hej

    Hur fäster man lämpilgast tyg på masonitplattor? Antar att limma blir bäst då det skall sitta i taket. Tyget är typ lite hårigt zebramönstrat men med slät baksida. fungerar tapetlim?

    Och bör man måla masoniten innan så att den inte ruttnar upp under tyget?

    wisco svarade 18 år sedan 15 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • henke201

    Medlem
    17 april, 2006 vid 20:27

    Häfta fast det säger jag bara – snabbt och enkelt

  • ola_p

    Medlem
    17 april, 2006 vid 20:30

    Fast häftklamrar går väl lite väl långt genom masoniten..? Och i ett lätt välvt tak lär det inte bli bra…

    Funderar själv på hur jag skall lösa ungefär samma sak i min buss (även om taket än så länge ligger en bit ned i prioriteringarna.)

  • henke201

    Medlem
    17 april, 2006 vid 20:34

    Jag häftade fast tyget på dörrsidorna och det funkar kanon… Va några som gick igenom masoniten helt men knackade bara till dem lite med hammaren så va de lungt.

  • mr_johan

    Medlem
    17 april, 2006 vid 20:40

    lim på sprayburk. spraya masoniten och inte tyget

  • granis

    Medlem
    18 april, 2006 vid 09:28

    Jag häftade, dubbelvek bara tyget så gick det inte igenom.

  • surfridern

    Medlem
    18 april, 2006 vid 11:33

    det bästa är väll ändå att använda kontaktlim? det fäster väldigt bra på både tyg, trä och papp. masonit skulle man kunna säga är nån slags papp då. men det funkar väldigt bra tycker jag. överskottsbolaget hade kontaktlim på 1 liters burk såg jag. den var rätt så billig oxå, perfekt att fästa sandpappret på isbrädan med! =)

  • styret

    Medlem
    18 april, 2006 vid 17:37

    blöter inte kontaktlimmet igenom tyget då? kanske beror på typ av tyg och mängd klister iofs…

  • pjoter

    Medlem
    18 april, 2006 vid 20:32
    mr_johan wrote:
    lim på sprayburk. spraya masoniten och inte tyget

    jupp. spraylim e bäst å lättast! bäst e om du kan spraya på både tyg och masonit eftersom det är ett kontaktlim på burk. det är så man limmar högtalarlådor mm.

    Kolla bara på en liten bit tyg innan så det inte blöter igenom.

  • surfridern

    Medlem
    18 april, 2006 vid 22:39

    Styret skrev

    Quote:
    blöter inte kontaktlimmet igenom tyget då? kanske beror på typ av tyg och mängd klister iofs…

    ja precis, beror nog på vilken mängd man kletar på 😉 men kontaktlim är ju inte så rinnande utan mest kletig. det torkar ju rätt så fort oxå.

    men snyggast är nog att ha någon slags stoppning. t ex 10 mm skummgummi emellan kanske? beror ju lite på hur resten serut i bussen.

  • ola_p

    Medlem
    19 april, 2006 vid 14:20

    Stoppning är nog inte så dumt, dämpar ljudnivån…
    Beror på var det sitter också, en del ställen är kanske opraktiska att ha stoppade.

    Nån som vet var man får tag i bra inredningstyger till bussen (mao som inte ruttnar av lite vatten) till vettiga priser?

  • surfridern

    Medlem
    20 april, 2006 vid 21:18

    vad är det för skillnad på “vanligt” tyg och tyg avsett för att ha i en bil? men ruttnar gör det inte om du inte om du inte ständigt har väldigt fuktigt och rått i bilen. men då brukar säkerhetsbältena mögla bort.. men det kanske blir blekt och sprött snabbt när solen ligger på och lyser in i bilen ofta. oftast så brukar väll tyger som man ska ha i bilar oftast vara godkända på så sätt att de inte ska kunna brinna så bra vid en eventuell olycka.

  • svenne

    Medlem
    21 april, 2006 vid 05:33
    Ola_P wrote:
    Stoppning är nog inte så dumt, dämpar ljudnivån…
    Beror på var det sitter också, en del ställen är kanske opraktiska att ha stoppade.

    Nån som vet var man får tag i bra inredningstyger till bussen (mao som inte ruttnar av lite vatten) till vettiga priser?

    Kapellmakare har bra tyger. Inte bara kapelltyg alltså.

  • toka

    Medlem
    21 april, 2006 vid 06:05
    Ola_P wrote:
    Stoppning är nog inte så dumt, dämpar ljudnivån…
    Beror på var det sitter också, en del ställen är kanske opraktiska att ha stoppade.

    Nån som vet var man får tag i bra inredningstyger till bussen (mao som inte ruttnar av lite vatten) till vettiga priser?

    Myrins Tyger har en lagerbutik vid SKF i Gbg (von Utfallsgatan). De har bra priser, och som alla tygaffärer här på västkusten, en hel del “båtvänliga” tyger.

  • mattap

    Medlem
    21 april, 2006 vid 12:54

    har åxå funderat på att sätta textil på masoniten men tvekar lite eftersom den lär suga en del fukt. Det är ju rätt fuktigt hela tiden där man har brädorna, inte bra med textil där fukten kan samlas! Nån som har nån erfarenhet ang detta eller är jag orolig i onödan?

  • donpedro

    Medlem
    21 april, 2006 vid 23:33

    Jag kör med vaxduk istället för tyg vilket jag tycker e mycket praktiskt vattnet bara rinner = inga fuktskador. Finns en del olika motiv även på dessa.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Hur fästa tyg på masionit?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.