Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur fort ska det gå?

  • Hur fort ska det gå?

    Publicerad av rosen på 26 juni, 2008 vid 19:14

    Hej, nu får alla tillfälle att skryta med både kunskap och PB:n
    Har köpt en gps till brorsans födelsedag, men testar den lite innan så jag vet den funkar 😉

    Har dålig koll på vilka farter som är bra resp usla och vilka grejer man bör ha för fart i vissa vindar.

    Enda referenserna jag har är.
    Åkt båt några gånger 30-45 knop
    Några körde 25-28 knop på en resa. dem kändes inte så mkt bättre än mig
    50 knop får man en plats i Guinnes.
    Jag körde en massa runs på 22-23 knop. (kändes inte jättefort)
    “alla kan köra 30 knop med rätt grejer o lite mod” (har ngn sagt här tror jag)

    Min utrustning
    AHD 87, 153l lättvindsbräda
    ahd79, 139l lättkörd freeride
    NP saber 7.2 med 55% mast
    sailoft traction 6.5 (2cambers)
    6.0 o 5.5 crossoversegel så inget speedfokus.
    stora fenor på 50+ samt en 38a

    Vad kan man satsa på i knop? Är fenor det som skiljer mest?

    Sett en del som tycker under 25 är fort, men senast kändes vattnet mjukt och jag undrar hur långt det e kvar tills 30knop i utrustning och tid.

    sode svarade 15 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • andersbq

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 19:22

    Jag menar att alla med rätt teknik, trim och mindset kan få upp nästan vad som helst i strax över 30 knop. Därefter börjar det hända saker med större brädor som gör det svårt att segla så värst mycket fortare.

    (och jag syftar på 5×10 sek avarage förstås)

  • rosen

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 19:57

    det lovar gott. Ladd finns det gott om och inte så rädd för att krascha grejerna.

    Hur mkt betyder fenan? det känns som den segar el har tendens att lyfta för mkt
    Är 2-3 cambers el tom fullcamber mkt snabbare?

    Vore skoj och höra hur fort folk kom upp i hastigheter o lite grejer de körde på (gärna vind oxå, men man har ju bara prognosen o vet inte hur mkt vissa byar ger)

    Har möjlighet att låna lite gamla slalomspett, då är väl 30knop mkt enklare än brädorna ovan?

  • andersbq

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 20:08

    Med 38cm fena kan du segla 30 knop, borde gå med 6,5 och 7,2. Sen kan du kolla på GPSSS vad folk har kört i med olika brädor och segel. Jag har i brist på nya snabba grejor seglat med våg-, freestyle- och gamla slalomcoursebrädor, på dem använt våg, freestyle och 10 år gamla racesegel. Allt går bra upp till dryga 30.

  • hanko

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 20:35

    @andersbq 478056 wrote:

    Med 38cm fena kan du segla 30 knop, borde gå med 6,5 och 7,2. Sen kan du kolla på GPSSS vad folk har kört i med olika brädor och segel. Jag har i brist på nya snabba grejor seglat med våg-, freestyle- och gamla slalomcoursebrädor, på dem använt våg, freestyle och 10 år gamla racesegel. Allt går bra upp till dryga 30.

    Men till i år har du ju kittat upp dig Anders…eller hur? blev lagom avis när jag såg din “Hög” me grejer du fotat…! Vilket PB nu`?….

  • andersbq

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 20:43

    Ja det är svårare än vad jag trodde, men det handlar så klart om tid, trim och rätta förhållanden. Jag har bättrat på alla PB med ca 3 knop med moderna grejorna. Förhoppningsvis så finns det ett par till knop att trimma fram.

  • surfan

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 21:12

    Hur mår du Anders??

  • marden

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 21:14

    det går nog inte lika lätt för alla som för anders att nå 30kn
    är nog fler än jag som hade det som mål i flera år
    så håller du till i stockholm o inte tävlat förr eller surfat sen 81 så tyckerr jag att 28-29 kn är bra jobbat me den uppsättningen

  • rosen

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 23:24
    Mården;478075 wrote:
    det går nog inte lika lätt för alla som för anders att nå 30kn
    är nog fler än jag som hade det som mål i flera år
    så håller du till i stockholm o inte tävlat förr eller surfat sen 81 så tyckerr jag att 28-29 kn är bra jobbat me den uppsättningen

    har verkligen inte tävlat, tvärtom precis lärt mig gippa :crazy:

    Kan verkligen tänka mig det ökar exponentiellt mot sista knoparna innan 30. Har ju bra förutsättningar på åland med plattvatten (och lite gamla slalomraketer) så vi får se hur det går. Sen att man kan tävla mot brorsan på samma grejer lär ju sporra en en del.

    Har en fråga om fenan. 38 verkade lite liten. Det var inte fullt tryck i 7.2an och ngn spinnout fick jag varje repa. Speciellt om jag tog lite höjd.
    Kändes som jag kunde få det av för hårt tryck på framfoten också nästan. (att den tryckte mkt mot brädan istället för framåt)

    38 rak fena (ngt billigt märke), 140l bräda o 95kg.

    Vad är det med tekniken som felar? kan man luta sig lite mkt snett framåt när det borde vara lite mer bakåt el upprätt? kör långa linor och sittsele

  • p-malmkvist

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 00:28

    Ska försöka tipsa lite så du får upp farten på prylarna…:wink:

    Nedanstående tips är till för att skapa högsta möjliga fart på slör och är inte tips för slalom/race

    1) Lär dig konsten att rigga segel..
    Cambersegel är alltid att föredra när det ska seglas fort, stabil vingprofil när det seglas överriggat..

    Du riggar cambersegel på följande sätt..
    Dra ordentligt med nedhal tills du får löst akterlik ca 2/4 till 3/4 av avståndet in mot masten mellan 2:a till 3:e lattan..

    Uthalet ska allra hellst vara negativt för bra drag på slören, surfar själv med seglet liggande mot bommen till hängseletamparna= ca 10 cm negativt uthal.. Detta kan göra att seglet får lite för bra drag på halvvind men blir perfekt på slör..

    Spänn de tre nedre lattorna ordentligt så stabil djup buk skapas, spänn även tackstrapen.. Undvik att spänna lattorna högre upp i seglet mer än att skrynklorna försvinner..

    2) Brädan

    Kör så liten bräda som möjligt.. Anpassa brädan efter riggstorlek. Använd inte för stor/liten rigg till någon bräda..
    I ditt fall kör de gamla slalomplankorna och undvik de stora freeridebrädorna som är svåra att få fart på…

    Sätt mastfoten så långt bak du bara kan tills brädan släpper ordentligt på slören.. Brädan kommer då upplevas lite nervös på halvvind..

    Använd en slalom/speedfena som ger tillräckligt med lyft men som framförallt släpper ordentligt.. Pumpa igång prylarna istället för att slöa och använda stora fenor som bromsar dig när du väl är igång..

    Använd Hängseletampar anpassade efter din surfstil, både långa och korta fungerar.. Det ska vara bekvämt att knäcka riggen, alltför korta tampar gör att du får riggen för nära dig.. För långa tampar gör att du seglar med baken i vädret..

    3) övrigt

    Undvik att pressa hälarna i brädan, använd bakre fotens tår så brädan går platt.. Titta långt fram då du surfar så får du bättre balans och högre fart speciellt då det blir lite ruffigt vatten..

    Nu är det bara att gå ut och sätta 35 knop..:wink:

  • rosen

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 01:04

    Tack Malmquist, massa råd som jag ska pröva vid nästa tillfälle.

    Testade några djupare slörar, men det fanns liksom inte ngn extra kraft. Kändes att fenan släppte lite mer, men vinden/kraften räckte inte riktigt till.

  • Knatte

    Gäst
    27 juni, 2008 vid 04:41

    @rosen 478035 wrote:

    Hej, nu får alla tillfälle att skryta med både kunskap och PB:n
    Har köpt en gps till brorsans födelsedag, men testar den lite innan så jag vet den funkar 😉

    Har dålig koll på vilka farter som är bra resp usla och vilka grejer man bör ha för fart i vissa vindar.

    Enda referenserna jag har är.
    Åkt båt några gånger 30-45 knop
    Några körde 25-28 knop på en resa. dem kändes inte så mkt bättre än mig
    50 knop får man en plats i Guinnes.
    Jag körde en massa runs på 22-23 knop. (kändes inte jättefort)
    “alla kan köra 30 knop med rätt grejer o lite mod” (har ngn sagt här tror jag)

    Min utrustning
    AHD 87, 153l lättvindsbräda
    ahd79, 139l lättkörd freeride
    NP saber 7.2 med 55% mast
    sailoft traction 6.5 (2cambers)
    6.0 o 5.5 crossoversegel så inget speedfokus.
    stora fenor på 50+ samt en 38a

    Vad kan man satsa på i knop? Är fenor det som skiljer mest?

    Sett en del som tycker under 25 är fort, men senast kändes vattnet mjukt och jag undrar hur långt det e kvar tills 30knop i utrustning och tid.

    Skulle tippa att du kan komma upp i 25-26 knops average i alla fall. Du kanske klarar max 2sek uppåt 28-29 knop i absolut bästa fall på dina grejer. Average 30 knop är ruggigt svårt, för alla som inte har god teknik/tillgång till plattvatten och slalomgrejer.. Jag tror du skall vara glad om du kommer upp i 25 + knop med dina grejer.

  • andersbq

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 05:42

    @surfan 478074 wrote:

    Hur mår du Anders??

    Jag fick en ruskig smäll över revbenet i stormen måndags, både viktväst och GPS slets av… Men nu känns det ganska bra, om det blåser ikväll så är ag på vattnet, dessutom har jag fått tillbaka alla brädorna igen. Dessvärre så tycker jag att det ser ut som ett högtryck är på väg. Vi får hålla tummarna att det går söderöver mot Polen istället, annars blir det punktering i Juli..

    PS Prognosen ikväll fredag för TT är 10-14 m/s väst mellan 21.00-05.00

  • glader

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 08:21

    Jag skulle nog vilja dra ner förväntningarna ytterligare. Med en bräda med bredd runt 80cm och du just lärt dig gippa tror jag att t.o.m. 25 knop i toppfart är ett högt satt mål och endast de bästa speedarna i Sverige kan komma upp i farter runt 30 knop med denna utrustning.

    Med smal slalombräda (gammal eller ny) är det dock en helt annan sak.

    Ta det coolt med förväntningarna. Det är lätt att nedslås. Jag vet…

  • rosen

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 10:13
    glader;478162 wrote:
    Jag skulle nog vilja dra ner förväntningarna ytterligare. Med en bräda på runt 80cm och du just lärt dig gippa tror jag att t.o.m. 25 knop i toppfart är ett högt satt mål och endast de bästa speedarna i Sverige kan komma upp i farter runt 30 knop med denna utrustning.

    Med smal slalombräda (gammal eller ny) är det dock en helt annan sak.

    Ta det coolt med förväntningarna. Det är lätt nedslås. Jag vet…

    Hade inte så mkt förhoppningar, mest ingen koll på vad som är rimligt och så. 25 känns lätt, men brädan kanske tar stopp ngnstanns där, el så gör den inte det, det återkommer jag med när den e lagad.

    Sa inte det, men avrg 5×10 runs är nog inte min prio. Rent tidsmässigt när det inte är min gps (el hittar jag en ny present) så 7-8 djupa slörar med specialriggat segel som inte kan kryssa och minifenan. Kan ju vara hela sessionen för att få fram en siffra liksom.

    Det jag tittat på gpsss med samma bräda har ju inga toppenresultat direkt varken på speed el avrg, men tror inte många duktiga seglar den brädan.

    För utrustningen i framtiden skulle man ju vilja veta om det är skoj att speeda lite så det blir ngt gammalt 70-90 liter spett, en lite större modern slalom och lättvinds. Eller kanske bump n jump bräda och lättvinds, så hyr man när man vill ha vågor o semester.

  • nlc

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 05:50

    @P Malmkvist 478102 wrote:

    Ska försöka tipsa lite så du får upp farten på prylarna…:wink: […]

    Kanske är värt att tillägga att det är viss skillnad i trim & teknik på att bränna runt fram och tillbaka på halvvind (slalomstyle) och försöka nå maximal topphastighet med djupa slörar (speedstyle). Och det går ju faktiskt att segla rätt fort på halvvind oxå…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur fort ska det gå?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.