-
Hur funkar det?
Ja hur funkar en freestylebräda, typ Score eller Air, i mer vågiga förhållanden? Vad går gränsen till att en vågbräda är mer funktionell? Vilken är generellt lättast att hoppa med.
Logga in för att svara.
Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur funkar det?
Ja hur funkar en freestylebräda, typ Score eller Air, i mer vågiga förhållanden? Vad går gränsen till att en vågbräda är mer funktionell? Vilken är generellt lättast att hoppa med.
Står man i valet och kvalet skall man veta att det blir till en kompromiss om man skall ha freestylebrädan som enda bräda. För då det blir vågor och blåser lite mer så blir lätt freestylebrädan lite i min mening ”dassdörr-aktig”. Har en Score 111 som är en kanon-bräda för plattvatten och på sin höjd lite shop. Dock ingen höjdare i vågor, då finns det ju iofs tex Wavescoren som är lite mer åt vågishållet med två strl. Dock tycker jag att skall man segla vågor eller hoppa i vågor är det i mitt tycke roligare med en ren vågis. När det gäller ”lättheten att hoppa med” så är ju freestylebrädorna lite bredare för tidig planing osv och detta resulterar ju i ett bättre avstamp om man seglar där det är lite plattare vatten. Jag har kört min Score med 5.0 som minst men tycker att 6.2 och 6.8 är det som passar seglings-egenskaperna hos brädan bäst. Det är dock kul att segla med 111 liter då den är mer förlåtande då man tränar trick, och inte faller igenom så fort om man tabbar sig lite (ofta).
Så mitt råd är, om man har råd: Vågis (liten, mellan eller stor och sen en freestylebräda(=timmar på vattnet).
/Krille
Logga in för att svara.
Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".
Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".
Surfzones app (PWA) har installerats.
Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknologier som cookies för att lagra och/eller få tillgång till enhetsinformation. Genom att samtycka till dessa teknologier kan vi behandla data såsom surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Att inte samtycka eller återkalla samtycke kan negativt påverka vissa funktioner och egenskaper.
Det uppstod ett problem med att rapportera detta inlägg.
Vänligen bekräfta att du vill blockera denna medlem.
Du kommer inte längre att kunna göra det:
Vänligen observera: Denna åtgärd kommer också att ta bort denna medlem från dina kontakter och skicka en rapport till webbplatsadministratören. Det tar några minuter innan processen är klar.