Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hur gör man om man är Ensamvarg ?
-
Kjellorix
Gäst18 augusti, 2004 vid 06:29Tackar väldigt mycket för det, jag trodde att man Måste lägga framtuben mot vattnet för att inte kiten skulle volta innan linorna sträcks.
Det va så jag tänkte försöka om jag inte får till en kurs (ta ledigt finns inte, har ingen avbytare)
Trodde det va enda säkra, jag såg en film, det gick att få kiten att glida ut längst ut i fönstret (fortfarande med framtuben mot vattnet) med hjälp av lite drag i ena reconkulan och sedan snabbt reconvända den till sidan och starta. Men ditt alternativ verkar snabbare.Ide’
Man skulle spåna till en bomlösning med linorna upprullade på rulle som går att låsa,bromsa och släppa ut.
Så hade jag på min 2-linors trickfoil en stor skön plastrulle i varje hand, bara att krama åt greppet så stannade utmatningen (jag hade 50m flat kitelina på varje)Nu fick jag en ide’ köpa ballonger ( offra en ballong varje gång jag startar ) som jag stramt lindar upp linorna på.
så stramt så ballongen trycks ihopå på mitten och linorna låser sej lite.
Kan behövas 2 ballonger för att linda i 8;a, så inte linorna tvinnas.
En fördel, då kan paketet hålla ihop av sej själv så man slipper klämma fast det under armen. -
Walle: Men vad jag menar så skall du ha linorna spända hela tiden när du virar upp den från bommen.. plus att du virar linorna runt bommen och inte från sida till sida… på så vis har du bättre kontroll på linorna när du har lite drag..
Det kan hända att du har rätt, har som sagt inte provat men det känns som ett stabilt sätt… ifall det finns möjlighet kan man ju till och med lägga draken så att den bromsas av något som till exempel kanten till land.. bara man ser till att hela tiden ha spända linor när man virar ut..
-
Eller gör som jag brukar göra när det inte finns riggytor på land. linda ut några meter på bommen med linorna fixerade i rätt läge, montera linorna på kiten & placera den på strandkanten med framkanten neråt & mot vinden, linda ut resten av linorna. Sedan ankrar man fast bommen, använt då ex metallstav med en plasknopp & flöte ex 5lit-plastdunk kör ner metallstaven runt bom-öglan så bara plastknoppen sticker upp ur botten. kontrollera ev fixa till så alla linor ligger rätt,sen går man & hämtar brädan går ut till plast dunken där bommen är ankrad,krokar fast sig i bommen traskar ut med kiten tills man är i dryggt avstånd från land, dra i nån styrlina så kiten vänder sig med vinden sen är det bara att vatten-starta kiten på vanligt sätt.När man har kitat färdigt är det rätt smidigt att ankra fast bommen i leatchen så man dödar kraften i kiten.när man går fram & knyter loss linorna.
**** Bronco rider ****
– The Vänern keatöörs – -
Ett ankare av något slag verkar ju som en bra idé även om det finns ytor på land. Om man är ensam kan det ibland vara lite knepigt när man landat draken och skall ta den innan vinden tar tag i den…
-
Svar till:
Walle: Men vad jag menar så skall du ha linorna spända hela tiden när du virar upp den från bommen.. plus att du virar linorna runt bommen och inte från sida till sida… på så vis har du bättre kontroll på linorna när du har lite drag..
Det kan hända att du har rätt, har som sagt inte provat men det känns som ett stabilt sätt… ifall det finns möjlighet kan man ju till och med lägga draken så att den bromsas av något som till exempel kanten till land.. bara man ser till att hela tiden ha spända linor när man virar ut..
[/ QUOTE ]
okej!
virar man runt så har man nog lite mera koll på linorna.föresten drar du till usa eller?
-
Vet inte… Jag var i Kalifornien på ett par jobbintervjuer och har fått erbjudande.. dock så vet knappt folk vad kitesurfing är där, alla bara vågsurfar.. och det kan jag iofs förstå när man bor i San Diego.
Skall ha intervju med ett företag i Vancouver nu om en kvart som jag har pratat med förut… Vancouver verkar vara bra surf.. en kille på kiteforum.com påstår att han har ungefär 100 surfdagar om året.. så det lockar ju en del… kan man åka bräda i whistler oxå
Har inte bestämt mig för något ännu så det kan mycket väl bli sthlm…. vi får väl se
Logga in för att svara.