Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur gör man?

  • Hur gör man?

    Publicerad av calle_b på 15 augusti, 2002 vid 17:17

    Så här i semestertider så kan det kanske vara lite kul och skiva om det som de flesta går omkring o tänker på:
    EKONOMI, PENGAR OCH VIND.

    Den för mej olösliga ekvationen av att segla mer och jobba mindre börjar bli allt mer påfrestande i skallen, eftersom det är dags att hitta ett jobb till hösten(nån som vet?), plus ett fast boende.

    Suck.

    Så vad ska man pyssla med som vindsurfare?
    IT? Jodu, lika stabilt som smhi….
    Säljare? Jo, “Been there, done that, got a t-shirt”. Börjar dessutom tröttna på att, hrm, förvränga sanningen om frånvaro vid blåsiga dar….
    Daytrader me aktier kanske? Jotack, och så har vi det där med börsen…….. Inte helt borta ändå, men hur gör man?
    Musiker? Jaa…. Kanske men det kan man juh inte leva på.
    Fritidsledare? Defenitivt, men gubben, börja utbilda dej i “pedagogik och andra grejer”…
    Pro Windsurfer? Hmm, ge mej 1.000.000kr så kommer jag tbax o dra trippla forwards. Pengar asså.
    Öppna eget? Ja, men då är man ju lite små låst i sisådär 50 år, eller?
    Komma på nån ny grej, en Mega-Super-Kickboard-historia(fan, den grabben måste tjänat deg)

    Jaja. Inte lätt. Inte svårt heller i och för sej. Det gäller nog bara att komma på nåt…..

    Skribent? Kan man leva på det? Återkommer när jag har skrivit en bok. Inte helt tokig idé ändå, kanske?

    Jaja. Är det nån som har nå tips? Tills dess:
    GE MEJ VIND FÖR H-VETE!

    Ha d gott

    anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 17:31

    Jag har lösningen för dig gosse! Jobba som sopgubbe, det gjorde jag i två år innan jag började plugga. Det låter kanske inte så lockande men vafan, det är ju bara ett arbete. Nu till alla fördelar.

    Arbetstid: 0600-1500 ( OBS oftast klar mellan 10-13, då får man gå hem). Lite sopor i slutet av veckan = kort fredag.
    Du är hemma när det har börjat blåsa upp. Kan vindsurfa varje dag. Du jobbar aldrig helger.

    Lön: Jag hade 20000 rent varje månad( jobbade lite extra). Du kan köpa ny schysst utr. det gjorde jag.
    Mat: Gratis mat varje dag. Spar pengar.
    Annat: Får oftast “prylar” av företagare.
    Branschen: Det kommer alltid att finnas sopor = jobb.

    Nu till nackdelarna:

    Du utvecklas inte speciellt mycket. Man lär sig jobbet på 1 h. Du blir utsliten med åren. Det kan vara tungt i början på veckan= kanske inte orkar vindsurfa. Det krävs körkort för lastbil= kostar pengar(15000 för mig) men tänk på månadslönen : )

    Det var väl allt. Ett litet tips för dig som vill ha gott om pengar, bra arbetstider och mycket surfing.

  • calle_b

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 17:39

    Jag ska allvarligt tänka igenom det jag nyss läste!

    “I can see the light”
    (And smell the smell)

    Ha d grymt gott! Det finns hopp smile.gif

    Cd

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 17:52

    Ett verkligt dilemma !

    Jag hoppas ha hittat lösningen på problemet. Ska på intervju nästa vecka som försäkringssäljare. Jobbtider: 17.15-21.15 Mån-Tor. För-och eftermiddag ledig alltså. Hela fredag ledig.

    Lön 10000-30000 (provis)

    Inte jobb dag innan helgdag. Jobbade som säljare i butik tidigare och då jobbade man alltid känns det som….

    *Håller tummarna*

  • calle_b

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 18:32

    Hmmm. Känner igen det där med “jobba alltid känslan”.
    Också gammal(?)butikssäljare inom Hifi och surf.

    jaja. den som lever får se hur detta slutar wink.gif

    ha d gott o lycka till.

  • garage

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 18:45

    Har du funderat nåt på nattjobb?

    /Andreas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 18:56

    HiFi säljare ? En annan jobbade inom Audio/Video kedjan så det blev en del sånt för mig också. Iofs inte så tung, men ändå….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 20:18

    författare eller konstnär av nåt slag kanske? dom gör väl inte så mycket pengar dock frown.gif
    annars så har ju a-kassan höjts till 330 (tror jag) kronor per dag. smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 05:55

    Kanske brevbärare kan vara något? Dom jobbar väl också bara tidiga morgnar. Eller varför inte något inom restaurangbranchen, så jobbar man bara kvällar.

    Själv har jag lyxen att kunna ta ut kompledigt när jag vill. Bara att jobba igen det när det inte blåser.

  • wisco

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 08:38

    hmmm… gratis mat som sopgubbe? låter inte som nåra gastronomiska upplevelser..

  • calle_b

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 13:00

    Hehe. Brevbärare eller sopgubbe alltså. Grejen är den att det finns ju pengar i bägge, och som “tjäna-pengar-som-gräs-på-nolltid”-jobb så är det helt ok. Då kanske man har råd o köpa en sån här liten pryl

    Ha d gott

  • adde

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 13:14

    Om du känner att surfingen är prio ett, så skall du nog göra som skidbummarna gör. Jobba apa under några månader och sedan leva billigt någonstans där det garanteras vind (skidbummen vill väl iofs ha snö…). Bo hemma hos morsan och slava på något tråkigt jobb i 4-5 månader. Resten av tiden är du i sydafrika eller någon annanstans med bra vind/våg garanti och billag leverne. På så sätt får du garanterat mest tid på vattnet, tid för utveckling…
    Kom ihåg att det ofta är resan som kostar mest, att hyra bil/bostad är också mkt billigare per dag om man stannar länge.

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 15:52

    Skola om till DJ, jobba två dagar i veckan
    och tjäna hyffsat! Gör jag, det är kanon..
    Ledig sön-tors!

    Men med min flyt blåser det typ ändå bara när jag ska
    jobba.. Åkte till varberg för ett tag sedan, Kattegatt har
    nog aldrig varit så spegelblank på 32 år. wink.gif

  • calle_b

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 19:42

    Hehe! Många bra förslag! Som sagt, det finns hopp!
    Nu ska man bara få häcken ur vagnen oxå så går det nå apbra! Dj har jag o polarn jobbat som i 5 år, men dock lessnat på alla “kan inte du köra Britney Spears istället…….”

    Ha d gott alla glada! Upp o hoppa med vinden nu!

  • olllle

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 20:06

    Börja plugga,
    Välj en förhållandevis slapp högskola nära vattnet, Halmstad är förmodligen bästa valet om man tänker på surfing och inte karriären. Mycket fritid, fest och många vindsurfande studenter.

    Problemet är dock pengar, men man får köra på sina gamla prylar o va glad…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 19:01

    Ja, som en annan sa, börja plugga nåt inte alltför jobbigt vid nån kuststad. Flytta till Karlskrona o plugga lite också kan du jobba extra på Sifo, så har du hyfsat med pengar.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur gör man?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.