Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur lång mastförlängning?

• Hur lång mastförlängning?

Publicerad av nilske på 21 september, 2007 vid 08:18

Surfar första säsongen och har blivit riktigt biten. Har köpt ett nybörjarpaket med en ”Fanatic Viper”-bräda samt ett
    SimmerSails Zero Five 6,9 segel.

Jag har riggat det enligt instruktionerna som jag fick i affären. Masten är 460 och seglet har en luff på 470. Enligt killen i
    affären skulle mast + förlängare = luff vilket ger mig en förlänging på 10cm.

Men när jag var ute för några helger sedan fick en kille syn på seglet och tyckte att det var på tok för lite nedhal. På seglet står det
    rek mast 460/25 och enligt honom innebar detta att förlängningen skulle vara 25 cm.

Vem har rätt? Brukar det vara så att luff-formeln (mast + förlängare = luff) gäller eller skall man leta efter separat spec typ 460/25?
    Eller skall man inte lite på några siffror utan prova sig fram till seglet ser schysst ut?
    När jag har kört med 10cm förlänging har de nedre lattorna gått en bit in på/förbi masten vilket gjort det svårt att vika runt seglet när
    man byter bog.

stinger svarade 17 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • absolut

Medlem
    21 september, 2007 vid 08:34

du kan dels prova dig fram, men det som är viktigt i lätta vindar är att du har en buk i seglet så att det blir lite drag,i hårdare vind så drar du bara ner mera.
    Lattorna ska aldrig gå förbi masten

• Oregistrerad

Gäst
    21 september, 2007 vid 08:38

460/25
    där menas att 25 är styvheten på masten och inte förlängning…så du har helt rätt följ luffen 😉

• lars_k

Medlem
    21 september, 2007 vid 08:40

Beteckningen 460/25 innebär längd 460 och styvhet IMCS 25. 25 har alltså inget med förlängningen att göra. Med luff 470 får du nog räkna 10 cm +/- några cm beroende på toleranser, olika master (alla är inte exakt 460cm), olika förlängare etc. Dra nedhal gör man så det ser bra ut (lagom mkt löst topplik etc), kolla om det finns riggmanual för ditt segel med bilder hur det ser ut när det är rätt riggat.

• nlc

Medlem
    21 september, 2007 vid 08:55

Håller med övriga: 460+10 är rätt grundinställning för seglet. IMCS-värdet 25 (som står på masten) har inget med luffen att göra (skojig typ den där du träffade).

Men bara för att man har rätt längd på masten & rätt inställning på förlängaren betyder det inte automagiskt att nedhalet blir rätt. Ibland får man kämpa ganska hårt för att få till de där sista 2-3 cm som gör hela skillnaden! Har du dragit (någon gång) så att nedhalsblocket i princip är i linje med den övre delen av mastförlängarens trissor? Se till att linorna inte korsar varandra utan går rakaste vägen annars blir det för mycket friktion och använd pinne eller vev.

Ibland blir det lite lättare att dra nedhalet om man ställer in förlängaren med +2 cm och sen lämnar 2 cm glipa, men det är inte helt optimalt.

• nilske

Medlem
    21 september, 2007 vid 08:59

OK, då kanske jag inte gjorde helt fel från början. Möjligtvis skall jag dra nedhalet lite till (jag har nog inte dragit det max med 10cm förl) för att få ut lattan lite så den kan gå runt masten lättare samt få lite mer fladder i toppliket. Tack för tipsen.

• daha

Medlem
    21 september, 2007 vid 09:03

När jag riggar mina Simmer Zero5 måste jag alltid ha mer förlängning än vad angiven luff – mast indikerar (~3cm extra). Lättaste indikationen på lagom nerhal tycker jag är när akterliket släpper in till 2/3 mellan översta och näst översta lattan.
    Vid riggning med 2/3 släpp är Zero5 väldigt lättroterat.

• tim-eriksson

Medlem
    21 september, 2007 vid 11:03

När jag riggar mitt zero five från 00 (?) får jag också dra lite extra i nedhal, har inte exakta siffror då jag kör på känsla 🙂 men uppskattar det till 2-3 cm mer än angivet. Försökte mäta med min fena på 31 cm men gick inte så bra ^^

Kör för övrigt med en 450 mast som kanske gör att seglet beter sig lite annorlunda.

• Knatte

Gäst
    21 september, 2007 vid 12:48

Simmer segel behöver ofta några cm extra nedhal jämnfört med riggspec.

Likadant så kan bomlängden spöka ± 2-3 cm också.
    Vet inte om det är unikt för Simmer, men jag har haft problem med detta på mina Simmersegel i alla fall.
    Man får kolla så att akterliket är löst till andra eller tredje lattan och strunta i luffmåttet om inte detta verkar stämma:smirk:

• stinger

Medlem
    21 september, 2007 vid 13:15

Finfina tips för både ”basic” riggning och ”fine tuning” finns på www simmersails.eu. Kolla under video.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur lång mastförlängning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.