Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hur långt flög jag egentligen?
-
Grymt glad folk vågar skriva sina misstag. Värdefullt för oss nybörjare att höra hur man absolut inte ska göra.
Kurser i all ära, man hinner inte gå igenom alla situationer som kan hända på två dagar.
Själv är jag i det närmaste rädd när det blåser mer än 7m/s vilket känns rätt skönt även om det kraftigt hämmar min utveckling.
Hellre lär jag mig sakta och tar det försiktigt än chansar och dör.Såna här trådar är bra läsning och man blir en erfarenhet rikare, så jag håller med många andra:
Sparka inte på de som ligger då törs ingen öppna munnen!
-
LANGENS_KITE;477312 wrote:Blir du riktigt rädd drar du bomen mot dig automatiskt.Naturlig reaktion.
Det var nog lite tur i oturen att Mario drog i bommen han seglade över minigolfbanan. Hade nog kunnat skada sig där.
-
Citat:
Ursprungligen postat av LANGENS_KITE
Blir du riktigt rädd drar du bomen mot dig automatiskt.Naturlig reaktion.Ja, det var det jag misstänkte också. Som sagt, svårt att tänka rationellt i sådana situationer, men det kan ha varit det som gjorde att flygturen blev så lång…
Thorbjorn;477315 wrote:Det var nog lite tur i oturen att Mario drog i bommen han seglade över minigolfbanan. Hade nog kunnat skada sig där.Japp, jag håller med! Fast kanske hade han inte ens kommit nära golfbanan om han inte dragit. Svårt att veta, och man kan egentligen bara spekulera…
/S
-
Vem vet, hade han inte dragit bomen emot sig kanske han kommit ned lite snabbare men inte mjukare för den delen. Kanske hade draken flugit över honom när han landat om han skjutit den ifrån sig, vilket skulle resultera i kollaps och en 100gånger värre olycka skulle uppstå om draken fick kraft i powerzone igen…
-
Ang att ha kiten kl:12 på land i kraftig o byig vind så ser man tyvärr det alldeles för ofta. Hur e det med kurserna idag, får man inte lära sig sånt som att ha kiten lågt tills man kommit ut i vattnet?
Hur som helst så tänk på detta så slipper vi någa tillbud iaf!
-
@ankii 477287 wrote:
Alla är glada att killen inte skadade sig. Jag kan bara tala för migsjälv och det är att jag är verkligen trött på allt som händer just nu. Just när vi håller på att diskutera en lösning på onödiga olyckor, så dyker denna tråden upp. Det tar liksom aldrig slut. Det är just DET som många reagerar på. Det har inget direkt med killen som flög att göra. Sen att vissa har en liten hård ton är väl också för att det kunde slutat illa, det ligger redan en på sjukhus. Jag blev också upprörd för det var så onödigt (okunskap var orsaken).
Ta del av den information som skrivs och dra nytta av den.mmm där sa du det. Jag kan bara instämma. Precis så känner jag. Inget ont eller illa om dig som flög. Har inte koll på vem du är men inte dig personligen jag vill åt.. utan problemet med att man inte inser sina begränsningar.
-
Jag förstår att vissa blir upprörda över att olyckor sker, det blev jag med när jag läste om midsommarkitaren. Han kunde varit du eller vem som helst, Fortfarande skadar man sig mer i fotboll och andra sporter, än kitesurfning.
Jag har fått säkerhetskurs av en suverän lärare, Men för den som inte flugit som jag, kan jag bara säga att tänka när man är i shock inte är så lätt.
Man kan alltid vara efterklok och säga ja varför gjorde jag inte si och så.
Största misstaget var som sagt att jag inte launchade i vattnet istället.
Något man gjort så många gånger om, blir fel den dagen du känner dig säker.Respektera och lära sig av sina samt andras misstag är väl det ultimata.
Men för olika surfspot gäller olika omständigheter, jag borde frågat någon som brukar launcha där, kanske kunde du ha räddat mig från den upplevelsen…
Nåväl jag hoppas ni får ett säkert åk och gör inte som jag, launcha ute i vattnet istället. Och ni andra som brukar vara där kan ju alltid säga till dem som är på väg att göra samma sak igen, utan att fråga förstås.Idag ska det bli riktigt bra väder och jag har inga nya linor, ha det väldigt bra ute i vattnet.
Mvh
Mario den ”ofrivilliga flygaren” -
SimonM;477295 wrote:Hej,
Jag såg det hela, och blev otroligt lättad över att se killen, Mario, relativt helskinnad halvvägs in i skogen efter att ha sprungit in för att se hur det gick. Det kunde ha gått riktigt illa…Efter att ha sett det där gick vi ut en bra bit i vattnet för att launcha ivf…
Mario, jag vet inte om du kommer ihåg, men jag tyckte det såg ut som du drog bommen till dig när du väl börjat lyftas upp i luften, vilket gjorde att du kom högre upp och längre iväg?
Kanske var det nån instinkt för att hålla sig uppe, eller för att inte krasha i minigolfbanan? Som sagt, inte alltid lätt att komma ihåg, eller tänka rationellt i sådana situationer dock…/Simon
Det var verkligen bara instiktivt det man gjorde, kändes som uppskjutet om du har åkt det nån gång…man vart helt paff… det kanske var tur att jag inte landade på golfbanan…
Så sunt förnuft försvinner när man minst anar. Jag tränar ofta och mycket, och vill kunna säga att jag har lätt för att lära mig. Men att landa i fosterställning kommer jag ihåg också… ren instikt. -
@Thorbjorn 477310 wrote:
Jag tycker att det är lite missvisande med att säga att jag var ute med min 9a och jag med min sjua.
Hur mycket väger ni egentligen 60kg 90 kg eller som jag 120kg
Om jag delar 120kg med 11kvm så får jag ut att det blir 10,9 kg per kvadratmeter om någon väger 70 kg och är ute med sin 8 så blir det 8,75 kg vikt per kvm.
Jag vet inte om man kan räkna så??? Eller finns det någon som har gjort en bättre beräkning??
Sen har vi vindstyrkan dubblar man vindhastigheten så blir kraften i vinden 4 ggr mer.
Det finns säkert någon som gjort en bra uträkning. Jag räknade som du när jag var ute senast. Dock känns det naturligare att vända på det så att ett större tal betyder mer kraft/kg =>
Ex.
120 kg gubbe/gumma
12 m2 drake
10 m/s vind12 m2 / 120 kg = 0,1 m2/kg
och sedan multiplicera med vinden:
12 m2 / 120 kg * 10 m/s = 1 (med det något udda suffixet kubikmeter per sekundkilogram)
Den tar dock inte hänsyn till den där vindeffekten du nämner, men vill man ha med den kan man sätta vindstyrkan i kvadrat. Kan du förklara den effekten förresten? Gäller det även när draken står still?/Ingenjör som har tråkigt på jobbet
-
Kollar man bara rent statiskt på kitestorleken och tänker sig att det är ett segel så skulle man nog kunna räkna helt linjärt. Nu är det emellertid så att en större kite ger mera drag (vindmotstånd) och har därför sitt grundläge lite mer in i vindfönstret vilket ger mer lyft om man står med kiten kl 12. Sen när man väl börjar svänga kiten så är en liten kite snabbare än en stor och kan därför generera mer drag relativt sett. Sen har olika kites olika stor projicerad yta. Det finns folk här på Steffo som kan grotta ned sig hur djupt som helst i detta och jag vill inte inkräkta på deras territorium men vad jag vill säga är att det man inte bara kan kolla på kvoten kvm:kg för att bedöma kraften.
-
johnk;477558 wrote:Kan du förklara den effekten förresten? Gäller det även när draken står still?
/Ingenjör som har tråkigt på jobbet
Blåser det exempelvis 5ms på en yta av 10kvm så har du ett visst tryck eller drag på den givna ytan. Men om du dubblar du vindstyrkan från 5 ms till 10ms så blir efftekten 4ggr så mycket på trycket/draget på samma yta.
Jag upplever ofta svårigheter jag kan köra med min rev 15 i vindhastigheter på 10 ms utan depower. och då efter att ha varit ute med min 11a innas som kann kännas klen. Jag väger ju mycket med 120kg.
Sen är det skillnad på 10ms och 10ms jag vet att det kan skännas svårt om man inte har varit ute på ett tag, bättre att pumpa 2 drakar.
-
Hmm, detta är intressant. Om jag tänker rätt: Effekten i vinden (energi * tid) är proportionell mot vindhastigheten i kubik, eller? Energin i vinden är ju proportionell mot hastigheten i kvadrat (W=mv^2/2) och effekten är energin * hur mycket vind som blåser igenom den tänkta ytan per tidsenhet, som i sin tur är proportionellt mot vindhastigheten. Alltså effekten proportionell mot v^3?
Fast kraften (”draget”) är väl iofs proportionell mot energin (W=F*s), så då borde kraften bli proportionell mot vindhastigheten i kvadrat, precis som Torbjörn säger. 12 m/s har alltså drygt dubbelt så mycket kraft som 8 m/s (12^2/8^2 = 2,25).
Detta är ju som sourra säger bara principer, finns en massa annat som påverkar. Men i enklaste fallet, om daken står stilla i powerzone, borde det kanske stämma. Synd att det fallet inte finns i verkligheten. Står den stilla kl 12 har jag ingen aning, då är det väl vingfysik, turbulens och sånt som påverkar.
Nån som kan reda ut?
-
@jbo 477595 wrote:
Hmm, detta är intressant. Om jag tänker rätt: Effekten i vinden (energi * tid) är proportionell mot vindhastigheten i kubik, eller? Energin i vinden är ju proportionell mot hastigheten i kvadrat (W=mv^2/2) och effekten är energin * hur mycket vind som blåser igenom den tänkta ytan per tidsenhet, som i sin tur är proportionellt mot vindhastigheten. Alltså effekten proportionell mot v^3?
Fast kraften (”draget”) är väl iofs proportionell mot energin (W=F*s), så då borde kraften bli proportionell mot vindhastigheten i kvadrat, precis som Torbjörn säger. 12 m/s har alltså drygt dubbelt så mycket kraft som 8 m/s (12^2/8^2 = 2,25).
Detta är ju som sourra säger bara principer, finns en massa annat som påverkar. Men i enklaste fallet, om daken står stilla i powerzone, borde det kanske stämma. Synd att det fallet inte finns i verkligheten. Står den stilla kl 12 har jag ingen aning, då är det väl vingfysik, turbulens och sånt som påverkar.
Nån som kan reda ut?
Herre jösses! Är det bara jag som inte fattar ett smack?
Christian hjälp detta måste vara något för en Mattematiker!
-
För att komplicera det ytterligare för mig själv så var jag tvungen att googla lite efter någon kul formel.
Hittade det här för att beräkna kraft man kan få ut av vinden för vindkraftverk:
(Kanske kan vara något för er som gillar att fundera på sådana här saker 😉 )
Here’s what I took away from the excellent talk by Dr. Jim Salmon of Zephyr North, at the PURE public meeting on January 15th, 2005. Basically, there’s a lot of math involved, and numerous things to consider when trying to obtain power from the wind. Here’s the main formula used to calculate wind ”power density”, a critical measurement when analysing your power potential:
Power Density = 1/2 × (air density) × (wind speed)³
What’s important in this formula are the relative terms. Note that power increases linearly as air density rises, but increases geometrically (cubed) as wind speed rises. So double your windspeed, and your power factor increases by 8 times! A small, sustained windspeed advantage, gained for example by a higher tower or better location, could make all the difference for commercial success. As well, air density apparently can vary by as much as 40%, depending on temperature and pressure. Cold winter winds are much better than summer breezes.
Our formula can be expanded:
Power = 0.5 x (air density) x (wind speed)³ x (rotor area) x (various efficiency factors)
Those factors include things like generator and gear-box efficiencies, but note the other term. As rotor area increases, your power increases in linear fashion too (eg. double the rotor area, double the power). And don’t forget that a wind turbine’s rotor area is a function of the square of the blade radius, so double the radius, and you quadruple the area!
-
@Larssa 477335 wrote:
Ang att ha kiten kl:12 på land i kraftig o byig vind så ser man tyvärr det alldeles för ofta. Hur e det med kurserna idag, får man inte lära sig sånt som att ha kiten lågt tills man kommit ut i vattnet?
Hur som helst så tänk på detta så slipper vi någa tillbud iaf!
Vi/jag lär då ut att som nybörjare skall man inte ens launcha på stranden då 99% av alla olyckor sker där. Och narturligtvis så lär vi ut att man skall gå ut me draken lågt då kl 12 är en av de farligaste positionerna.
Logga in för att svara.