Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur liten bräda för att dra segel

• Hur liten bräda för att dra segel

Publicerad av Oregistrerad på 14 juni, 2006 vid 16:10

En kanske dum fråga 🙂
    Hur liten bräda kan man ha för att fortfarande kunna stå och dra segel,
    är det 20 liter mer än sin vikt man bör ha?
    Kan inte vattenstarta riktigt ännu men funderar på att köpa en mindre bräda.

bigtuna svarade 18 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • wman

Medlem
    14 juni, 2006 vid 16:13

Det är ju lite en teknikfråga. Men jag drar lätt rigg på min 110L bräda när det behövs…väger ca 70kg.

• lolve

Medlem
    14 juni, 2006 vid 17:18

jag dra lätt rigg på min 93a , och väger ca75kg.. så de där med 20 liter + kan stämma!½

• Oregistrerad

Gäst
    16 juni, 2006 vid 18:54

jag väger runt 73 å jag kan nästan dra upp segelet på min vågbräda på 81 liter fast man ska vattenstarta.

• manno

Medlem
    16 juni, 2006 vid 19:04

Handlar inte enbart om litrarna, brädans outline spelar stor roll också, jag väger 82kg och kan ganska lätt dra rigg på min goya freewave 95l, försökte göra detsamma på en f2 chilli 99l men tyckte det var skitsvårt. Har även testat tabou 3S 97l som kändes betydligt större och stabilare att stå på än ovan nämnda brädor.

• surfjohan

Medlem
    16 juni, 2006 vid 19:08

Väger ca 85 KG och drar utan problem rigg på min 109 liter jp freestyle.

• ola_p

Medlem
    16 juni, 2006 vid 19:38

Jag drar rigg på min 66 liters vågbräda, väger ~68kg… Dock står man med vatten till midjan, så detgör jag inte så ofta. över 90 liter så sjunker inte brädan nämnvärt, så det stämmer nog att det är +20 liter om man inte kan vattenstarta…

• mangans

Medlem
    16 juni, 2006 vid 22:05

Väger 90 och drar rigg på min Playmate 115 liters… Men det är ju inte jätte stabilt direkt! Den sjunker någon decimeter om jag drar 7.0 men drar jag 5.0 så är det lättare…

• jps

Medlem
    17 juni, 2006 vid 07:50

Det är väl så att det skiljer lite mellan kan (=fysiskt möjligt utan att sjunka) och kan (= klarar av utan att ideligen ramla av brädan).

Jag som är en relativt kass surfare på ca 65kg har inga problem alls att dra rigg på 105 liter (+40) men har relativt stora problem att göra det samma på min 94 liters (+29)

• sebbe87

Medlem
    17 juni, 2006 vid 08:43

jag tror det beror mycket på vilket vatten man är på och hur bra erfarenhet man har

• tuna

Medlem
    18 juni, 2006 vid 16:12

Tack för alla svar.
    Jag är amatör och väger 102 kg, testade att dra segel på en JP X-Cite Ride ES 06 135 liter och ett 6.5 segel när det knappt blåste någonting. Den sjönk ner endel i aktern och jag fick hålla balansen ganska mycket i början men jag tror att jag skulle klara av att hantera den i hårdare vindar med. Vore roligt att testa när det blåser lite mer. Anledningen till min fråga var att jag seglat på en Easy rider 180 liter och att jag ville byta ner mig i storlek. Köpte en Bic techno 2 2003 148 liter till att börja med och för att få så mycket segel tid som möjligt i sommar i stället för en 135 liter. Tror att det är lagom storlek för en nybörjare som mig.
    Tack för alla inlägg, det har hjälpt mig att bestämma mig för att inte vara för snabb att köpa mindre bräda, hoppas att jag har gjort ett rätt val 🙂

• bigtuna

Medlem
    18 juni, 2006 vid 17:47

Tack för alla svar.
    Jag är amatör och väger 102 kg, testade att dra segel på en JP X-Cite Ride ES 06 135 liter och ett 6.5 segel när det knappt blåste någonting. Den sjönk ner endel i aktern och jag fick hålla balansen ganska mycket i början men jag tror att jag skulle klara av att hantera den i hårdare vindar med. Vore roligt att testa när det blåser lite mer. Anledningen till min fråga var att jag seglat på en Easy rider 180 liter och att jag ville byta ner mig i storlek. Köpte en Bic techno 2 2003 148 liter till att börja med och för att få så mycket segel tid som möjligt i sommar i stället för en 135 liter. Tror att det är lagom storlek för en nybörjare som mig.
    Tack för alla inlägg, det har hjälpt mig att bestämma mig för att inte vara för snabb att köpa mindre bräda, hoppas att jag har gjort ett rätt val 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur liten bräda för att dra segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.