Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur många liter för att dra rigg??

  • jorgen

    Medlem
    10 oktober, 2004 vid 12:34

    ca 100.

    //Jörgen

  • e_axel

    Medlem
    10 oktober, 2004 vid 12:43

    jag skulle säga 120L, rent praktiskt går det nog o dra rigg på vad som helst..men antar att du vill kunna stå o dra någorlunda konfortabelt också. wink.gif

  • jonasp

    Medlem
    10 oktober, 2004 vid 13:48

    113 funkar hur lätt som helst för mig, 80 kg. Bredden är också rätt avgörande för hur lätt det är o dra.

  • joce

    Medlem
    10 oktober, 2004 vid 15:08

    Jag håller med, en 110 liters freestylebräda av modernare snitt är busenkel att dra rigg på. Jag väger 82 kg och brädan var 64 bred. Jämfört med min 133 liters bräda från 98 (59 bred) var freestylebrädan faktiskt stadigare att dra på.

  • big_jeppe

    Medlem
    10 oktober, 2004 vid 16:27

    Jag väger 83 kg och har windsurfat sedan 95 (om man inte räknar centerbordsbrädor som windsurfing). Idag försökte jag 3 gånger att dra rigg på min 104 litersbräda med 7,5 segel när vinden tvärdog. Jag tycker att det är rejält svårt på den storleken. Visserligen var det lite småvågor också. Man övar ju bara segeldragning när något inte har gått enligt beräkning laugh.gif .

  • jonasp

    Medlem
    10 oktober, 2004 vid 16:42

    hur bred är den? Jag kan tillägga att jag kör med ett 7,8 på Jp freestyle men jag tror den orkar lite till egentligen.

  • mickez

    Medlem
    10 oktober, 2004 vid 18:29

    Väger ca 80 och drar rigg utan problem på min 114L JP Freeride…skulle nog klara o gå ner några liter utan problem.

  • gurra1978

    Medlem
    10 oktober, 2004 vid 18:36

    Jag drar rigg på min Freestyle Wave Goya 95 liter 60 cm bredd. Absolut inga problem på plattvatten men lite vingligt i vågor, men helt funkis. Jag väger 78 kg.

  • big_jeppe

    Medlem
    10 oktober, 2004 vid 19:12

    Min bräda är 62 cm i bredd (freeride). Jag kan tänka mig att en freestylebräda kan ha några få extra cm på bredden.
    Det hade nog gått lättare med lite mer vind än vad jag hade idag (men då blir ju vattenstarten mera rimlig också).

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 oktober, 2004 vid 20:20

    din vikt + all utrustning du har på dig + brädans vikt + riggens vikt blir den volym i liter du behöver för att plankan sk kunna flyta. Lägg på lite till så vet du att det funkar. Sedan är det skilnad på en bred och smal bärda också.

  • robert

    Medlem
    11 oktober, 2004 vid 18:29

    jag drar rigg på min 75 liters vågis

  • ola_p

    Medlem
    11 oktober, 2004 vid 18:40

    Jag drar rigg med mina 65kg på min 63 liter 50,5 breda vågis, men då står jag med vatten till midjan, men går gör det… För att det skall funkar utan att man sjunker och behöver balansera så mkt ska man väl upp på dryga 80 liter…

  • zehlertz

    Medlem
    11 oktober, 2004 vid 19:56

    men d blir nog fan jobbigare om du skulle haft några liter till… nu får du ju lite “stöd” eftersom du sjunker ner så djupt…
    skulle du ligga precis på gränsen till o sjunka e d nog svårare att dra rigg…

    sen e ju allt möjligt…men d e väl inget o rekommendera att lära sig dra rigg på…
    (även om d hade vart jävligt ball o kolla på)

  • ola_p

    Medlem
    11 oktober, 2004 vid 20:07

    Jag kan väl kanske säga att det hade blivit väldigt jobbigt om man inte hade kunnat vattenstarta, men ibland så står man kvar på brädan med riggen i vattne å då kan det vara värt ett försök att rycka upp den innan nästa våg kommer…

  • calle_b

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 12:20

    Känner igen det smile.gif

    Drar rigg på 70 liters vågis 52.5 bred med mina 60-65 kg…

    Men ärligt, det händer inte ofta…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur många liter för att dra rigg??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.