Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur mycket lägger du på prylar ?

  • hur mycket lägger du på prylar ?

    Publicerad av anonym-anvandare på 16 mars, 2002 vid 15:52

    Jag själv har pungat ut med 10,000 kr sen om det är normalt eller inte det skiter jag i . undrar bara vad snittet kan vara per person . förutsatt att man inte tävlar skulle vara kul att veta bara med tanke på alla sälj annonser så verkar det som folk har hur mycket pengar som helst att lägga på nya saker

    boman svarade 22 år, 2 månader sedan 14 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • Knatte

    Gäst
    16 mars, 2002 vid 16:47

    Det varierar lite från år till år. Men ett snitt kan väl ligga omkring 7-10.000 kr/år
    Vissa år slår man på stort, för att ligga lägre nästa år.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 mars, 2002 vid 17:58

    10.000.- till 15.000.- blir det lätt ,
    fena , dräkt , segel , bräda , mast , bom , det är en del som går sönder eller är för gammal men huvud saken är att
    det blåser så att man kan utnytta det man har.
    Annars kommer en resa till som lätt kostar 5.000.-
    Kör hård.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 mars, 2002 vid 00:02

    He, jag är då inte riktigt så överflödig med pengar. Har studerat hela mitt liv (-79´a) och har så jävla mycket utgifter att jag inte kunnat köpa ny mast sen den brast i vågorna i augusti, det är totalt omöjligt för en student idag att underhålla kittet när man vågsurfar.

    Tidigare var det lugnare vatten, har kunnat leva på samma utrustning i 3 år (billig världscupsbräda, cls våg och racesegel). Men nu är jag så jävla trött på det här!!! Har skaffat jobb även om det är nog med skolan, så om nån månad ska jag ha mast och bom. Känns lite som att hela surfsässongen glidit förbi nu när det inte blåser lika mycket längre.. Men iof har jag inte utnyttjat värlscupsbrädan på 105 liter mer än 3-4 gånger sen jag flyttade till Gotland för 2,5 år sen. Så det ska väl gå bra med vinden även i år.

    Mera surf till folket!!

  • portin

    Medlem
    17 mars, 2002 vid 01:12

    ca10.000/år blir det väl, i grejor, sen kommer alla resor, man får ju tanka bilen lite oftare o så. Alla stålar man har går till sporten, ibland blir det förståss en öl eller sju. I år har jag redan brännt 8200spän. Men fan, det är det värt, vad skulle man annars göra med pengarna???
    /J

  • ola_p

    Medlem
    17 mars, 2002 vid 08:04

    Allt jag har, nästan. Jag lägger så mycket av barnbidraget som jag kan på surfpryttlarna. Har inte vågat räkna, men en vild gissning är att 90% av alla mina pfenningar går till surfpryttlar.

  • robert-karlsson

    Medlem
    17 mars, 2002 vid 08:48

    förra året la jag ner ca 25 000 på surfgrejer och året innan ca 15 000 och jag tävlar inte.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 mars, 2002 vid 09:31

    Om man ska surfa mycket så är det ju annat som börjar kosta. du vet tid är pengar. Varja dag som du är ute och surfar skulle du ju kunnat tjäna en tusing eller två i stället. så du kanske ska fundera lite på hur mycket tid du lägger ner surfingen också. Så personligen tycker jag att de här futigga 5 -15 tusen man lägger ner per år inte är något att snacka om. Det intresanta är väl mur mycket folk egentligen får eller vågar surfa. Antal surf dagar/tusenlapp och år.

    Biten!

  • q-lobo

    Medlem
    17 mars, 2002 vid 11:48

    jag har pluggat i 4 år på karolinska och köpte precis en ny bräda för 13,000 kr, så det går om man vill.

  • poopzilla

    Medlem
    18 mars, 2002 vid 10:49

    Största surfrelaterade kostnaden för mig är nog alla resor; inrikes och utrikes, hyror, soppa till bilen etc. Nya prylar vart 3:e år ungefär för ca 15-20 k. Har alltid tyckt att det är en ganska dyr sport, men det slog mig precis att jag betalar ungefär lika mycket för ett gymkort/år och då skall gudarna veta att det finns få saker som jag tycker är så tråkigt som att styrketräna. Hmmm….. nåja det är väl ett nödvändigt ont om man skall orka surfa hela säsongen och dessutom ta hand om sin stackars rygg som formats av allt för mycket sitta-vid-skärm-i-ostbågsställning.

  • swe-16

    Medlem
    18 mars, 2002 vid 10:55

    Skulle jag skriva det här och min hustru fick se det skulle det inte bli roligt 😉

    …men ni som har lite koll på branschen och en miniräknare, här kommer det:
    1 st SB 186X
    1 st Gaastra NII 12,5 inkl 550 Fiberspar
    1 st Gaastra NII 10,4 inkl 550 Fiberspar
    1 st Gaastra NII 9,0 inkl 520 Fiberspar
    2 st Deboichet 70cm R12
    2 st Curtis 70cm
    -lite rabatter här och där.

    …och förmodligen kommer jag bara gå marginellt bättre med dessa prylar än med föregående års kit…hmmm…förutom 12,5:an som nog kommer hjälpa ett fetto som mig att komma igång i lägre vindstyrkor.
    mvh
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 mars, 2002 vid 11:35

    Hej,

    I år kommer att bli mitt billigaste år på länge (så har jag i och för sig sagt alla år och brukar vanligtvis misslyckas..). Så här ser planerna ut:

    en beggad 10,5:a med mast, ny vinterdräkt, en 80 cm fena, en fuertetripp (1v) med tyskhyrning.

    Får se om detta håller eller om köpdjävulen i vanlig ordning hugger tag i mig så att jag måste börja boka in några trubadurjobb för att överleva.

    Den som har mest leksaker när han/hon dör vinner….

  • oscar

    Medlem
    18 mars, 2002 vid 11:47

    Har i år köpt:
    Mistral Twister 117
    AHD Maui Force 8´4″
    Två Dr X, beggade från Danmark.
    2 Simmer master, hoppas dom funkar i Northseglen!

  • surferic

    Medlem
    18 mars, 2002 vid 13:46

    Oj oj oj, vågar nästan inte tänka på hur mycket jag lägger ner per säsong. Utrustning, bensin och resor, säkert 50-60 000.

  • dr-masse

    Medlem
    18 mars, 2002 vid 13:51

    Jag lägger ner en fyrahundra kronor. Kanske femhundra. Lustigt nog får jag en ny bräda, ett par segel och lite brahagrejor för de pengarna. Jag måste vara väldigt bra på att förhandla.

    Säg HEJ till min fru!

    Surfa På!

    (i övrigt djupt imponerad av Svanbergs mod…)

  • adde

    Medlem
    18 mars, 2002 vid 14:47

    Har du testat mistralen än?

    Hade två 5.5 dagar med TTwaven förra helgen. Fick testa mina nya Nalusar (2001or, också de från Danmark körda mellan 4 dagar och 30 minuter styck…), efter lite trix med bomlängden (nyköpt beggad all carbone bom) så blev de rikigt mumsiga.

    Få se nu vad blev det?
    -18500 (nya saker) (bräda, 430 mast, 3 Nalusar, 1 kol-bom)
    +10300 (sålda saker) (bräda, 460 mast, 3 Coresegel, bom)

    ca 8000 för byte från 99:or till 01:or, inkl byte till kolbom…

    /adde

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur mycket lägger du på prylar ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.