Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur mycket våld tål en NP bom?

  • Hur mycket våld tål en NP bom?

    Publicerad av Aquario på 24 november, 2011 vid 10:47

    Hej!
    Köpte en begagnad NP bom där det senare visade sig att ena röret fastnat.
    Jag har med alla medel försökt få den att lossna t.ex. cykelolja, silikonspray och högtryckstvätt kombinerat med att hänga upp den och slå nedåt med slägga samt lastpall och domkraft.

    Nu återstår väl endast att koppla den till bilens dragkrok och förankra andra änden i något tungt och stadigt.

    Är det någon som har några bra tips på hur man får loss den?

    [img]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=196&pictureid=1224[/img]

    Aquario svarade 12 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • ola-h

    Medlem
    24 november, 2011 vid 11:07

    Haha. Om inte det där funkar så vet jag inte. Fast jag antar att du hade både spännena öppna?

    En ide skulle möjligen vara att spänna den sidan som itne sitter fast och öppna den som sitter fast (och se till att den hålls öppen med lite tejp eller så) och sedan segla med bommen. Kanske kan det flex som uppkommer hjälpa till. Risken är givetvis att när (om) den fastnade sidan plötsligt lossnar så böjer sig bommen.

  • mr-jibe

    Medlem
    24 november, 2011 vid 11:08

    Vet inte hur sant det ärmen har iallafall hört attman bör undvika oljor av olikaslag! Kanske gällerpå kolbommar men… 😉

  • canoya

    Medlem
    24 november, 2011 vid 11:53

    Kan det hjälpa att dela den i fronten (Om den nu går att skruva isär) och försöka vrida isär rören?

  • svenne

    Medlem
    24 november, 2011 vid 12:46

    Om sand fastnar kommer det bara nypa mer ju mer du drar.
    Testa att flexa den fram och tillbaka stället. Ungefär som du vrider ur en trasa fast åt båda hållen växelvis.

  • rrd

    Medlem
    24 november, 2011 vid 13:44

    Påminner ju lite om när en mast fastnat i mastförlängaren pga grov sand el likn. Då funkar det att försöka rycka loss den med hjälp av att fästa en tamp som håller emot.

    En byrålådseffekt

    [ame]http://sv.wikipedia.org/wiki/Byr%C3%A5l%C3%A5dseffekt[/ame]

    Men här har den ju fått lite hjälp av korrosion troligtvis.

  • dr-masse

    Medlem
    24 november, 2011 vid 13:56

    Dum fråga kanske, men har du testat att slå bakstycket rättså hårt i marken (kanske inte mot ett betongolv…) för att få den att gå inåt? Med öppna spännen, helst. 😀

    Så har jag fått ett par hyggligt rejält krånglande bommar (främst en gammal NP, faktiskt…) att åtminstone lossna lite.

  • Aquario

    Medlem
    24 november, 2011 vid 17:22
    dr Masse;675963 wrote:
    Dum fråga kanske, men har du testat att slå bakstycket rättså hårt i marken (kanske inte mot ett betongolv…) för att få den att gå inåt? Med öppna spännen, helst. 😀

    Så har jag fått ett par hyggligt rejält krånglande bommar (främst en gammal NP, faktiskt…) att åtminstone lossna lite.

    En av de saker jag provat är att sätta en murarhink på ett betonggolv, öppna spännena och banka bakstycket i hinken så hårt jag orkar.

    Det enda sonm verkar hjälpa lite är att försöka krama ihop eller dra isär på bredden, samtidigt som man hänger nedåt från en garagedörr.

    Att få till någon form av vridrörelse verka lovande.

  • oscar

    Medlem
    24 november, 2011 vid 19:29

    På bilden ser ju beslagen stängda ut?

  • folie

    Medlem
    24 november, 2011 vid 19:59

    Kyl ner hela bommen ute nu när det är kallt och värm upp “endast” spännen och/eller yttre rör, sen är det bara att dra tills det lossnar:)

  • folie

    Medlem
    24 november, 2011 vid 20:01
    folie;675996 wrote:
    Kyl ner hela bommen ute nu när det är kallt och värm upp “endast” spännen och/eller yttre rör, sen är det bara att dra tills det lossnar:)

    Skulle så klart skrivit att du värmer valda delar med mycket varmt vatten, från kran eller vattenkokare

  • billie

    Medlem
    24 november, 2011 vid 22:13

    Jag tror på det du sade om bilen . Sätt fast bomframstycket med ett bra rep i något som inte kan flytta sig . Sedan samma sak i bilens dragkrok . segdra inte utan gör ett ryck.

    Lycka till

    Går det inte med våld så är det mera våld som gäller

  • svenne

    Medlem
    24 november, 2011 vid 23:24

    Innan du våldför dig mer på den så testa att flexa den.
    Fastkilade bommar är vardagsmat i södra Europa, mer (och finare) sand på stranden där än här. En fransk snubbe som har drivit surfskola i 20 år lärde mig flexknepet. En person står inne i bommen och håller i den hårt med raka armar (pekandes neråt). Du tar tag i andra änden och vridet motsols/medurs. Om du har en klen polare så kan du trä bommen över en stolpe i maständen så kan ni båda vrida nocken.
    Jag har aldrig misslyckats med det.

  • Aquario

    Medlem
    26 november, 2011 vid 18:26
    Svenne;676026 wrote:
    Innan du våldför dig mer på den så testa att flexa den.
    Fastkilade bommar är vardagsmat i södra Europa, mer (och finare) sand på stranden där än här. En fransk snubbe som har drivit surfskola i 20 år lärde mig flexknepet. En person står inne i bommen och håller i den hårt med raka armar (pekandes neråt). Du tar tag i andra änden och vridet motsols/medurs. Om du har en klen polare så kan du trä bommen över en stolpe i maständen så kan ni båda vrida nocken.
    Jag har aldrig misslyckats med det.

    Nu har den äntligen lossnat, körde en variant på Svennes tips ovan. Trädde bommen över en vägskyltsstolpe, tog tag i maständan med en hand i vart rör där bommen är som bredast. drog och vred växelvis medsols/motsols. Tog mindre än en minut att få loss bakstycket.

    Bara att konstatera att timmar av övervåld varit bortkastad tid jämfört med rätt teknik.

    Orsaken till att bommen kärvat var något som såg ut som saltbeläggning på innerröret.

    Detta tips är väl värt en Aloha poäng

    Tack!

  • challgren

    Medlem
    27 november, 2011 vid 09:47

    Näata gång bommen fastnar så skulle jag vilja ha en video på alla försök du gör för att få loss den 😀

  • Surf4Life

    Medlem
    28 november, 2011 vid 13:24

    haha, ja en video hade åxå lätt varit värt en aloha point! 😀

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur mycket våld tål en NP bom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.