Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur rigga Neil Pride V8 -97 ?

• Hur rigga Neil Pride V8 -97 ?

Publicerad av Knatte på 20 maj, 2001 vid 15:57

Tar tacksamt i mot tips, på hur man smartast riggar ett NP V8 6.0 Kvm utan att de två cambrarna ovanför masten flippar ut. Även ifall jag följer riggbeskrivningen så hoppar de övre cambrarna ut, så fort jag börjar sträcka ut nedhållet. Har jag för hög lattspänning?? Jag klarar inte av att trycka cambrarna i läge, efter att jag spännt uthalet. (då måste jag helt lossa lattspänningen helt, för att få i dessa) Har någon ideer, hör gärna av er.

Knatte svarade 23 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • racer

Medlem
    21 maj, 2001 vid 08:58

Jag har för mig att lattspänningen inte påverkar trycket på cambern på NP, om du tar av cambern så sitter det små gummiringar som man justerar trycket mot masten med, för lite tryck så sätter man dit en till och vice versa, och ett tips är att sätta dit bommen och dra mycket uthal innan du drar nedhalet, då böjer du masten lite.

• pher

Medlem
    21 maj, 2001 vid 17:23

Hallo,

Vet inte hur ditt v6 funkar men kan iaf säga hur jag lyckas med mitt simmer med 4 cambers. De kan ha en viss förmåga att ploppa ut men om jag ser till att ”vända” alla kamrarna och lattorna neråt, mot backen dvs. och sedan håller i de över kammarna och drar ner dem så långt det går med handkraft så brukar jag kunna dra åt nedhalet fint utan att de ploppar ut…
    Men det är förmodligen så du redan gör.

Mvh

• Knatte

Gäst
    22 maj, 2001 vid 05:35

Hej!
    Tackar för tipsen,skall göra lite provriggnar med utgångspunkt från detta och hoppas att det funkar bättre då..

• anonym-anvandare

Medlem
    22 maj, 2001 vid 08:40

Vad använder du för mast? Jag har en V8 8.0 från 98 och jag hade samma problem som du tills jag skaffade rätt mast till seglet. Det gamla masten var smalare än den nya jag skaffade. Annars är ett tips att lägga upp toppen på ett föremål så att latterna inte tar i marken när du dra hem på nedhalet.
    Det är lätt att camberna hoppar ur om latterna tar i marken och trycks upp.
    H//SWE 223

• Knatte

Gäst
    22 maj, 2001 vid 10:52

Jag använder en NP CK75 så den borde passa bra. Men jag skall testa att lägga upp toppen för att skapa bättre camber/lattor frigång.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur rigga Neil Pride V8 -97 ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.