Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur stor bräda till nybörjare 85 kg?

• Hur stor bräda till nybörjare 85 kg?

Publicerad av anonym-anvandare på 11 maj, 2004 vid 08:13

Hur stor och vilken typ av bräda bör man ha om man är nybörjare och väger 85 kg.
    Villken storlek på segel bör man välja om man bara tänker köpa ett segel.
    Jag kommer att vara i Varberg i sommar men kommer sedan att hålla till i Uppsala/Stockholm med de vindförhållanden som råder där.
    Jag gick kurs för två år sedan och har lärt mig att backa på brädan men är sämre på att åka framåt, och när jag skall gippa eller slå brukar jag dyka i och snurra på brädan.
    Tacksam för alla svar och tips.
    Hälsningar Matte

lasse_kna svarade 20 år, 12 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • mattap

Medlem
    11 maj, 2004 vid 08:26

ca 130L eller lite mer, med ett 6.8 freeride segel! kolla gärna in Starboard Carve brädorna, grymma tycker jag som själv lärde mig på en 123L och jag väger 70-75kg

• anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2004 vid 08:53

Hej!
    Backa på brädan var inte dåligt. Där ligger man i lä. Hur som helst tycker jag att du bör titta på en typ av fortsättningsbräda som du kan plana med och ha kul. Det är naturligtvis bra om den är stabil i lätta vindar också. Ett förslag är Fanatic E-ray i lite större modell för då kan du ut och fisputtra på brädan. Det finns liknande modeller hos alla fabrikanter.

Kolla runt!
    http://www.ytspanningen.se
    http://www.surfersparadise.nu
    http://www.surfkeppler.de
    mfl…..

Lycka till!

//Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2004 vid 08:54

Jag har efterforskat en del efterom jag är sugen på att börja med WS i sommar.

Jag lutar åt en Starboard GO 180, med ett 7.0 segel som första uppsättning. (Jag väger 95)

Vad jag läst verkar Starboard GO vara en utmärkt nybörjarbräda (man monterar extra fenor i början) och en bräda som ska vara bra även ett gäng år framåt så man inte växer ur den.
    Väger du 85 kanske du skulle kolla på Go 165L eller GO 180L med ett 6-7m2 segel?

ps. Detta är bara en ”heads up” som du kan efterforska själv i. Jag har 0 erfarenhet och rekommenderar detta baserat på vad jag funnit poå webbenm och i diskussionsforum.

Kolla in forumet på http://www.star-board.com
    (Eftersom det är tillverkarens forum så får man utgå från att de är jäviga, men där hänger även folk som inte jobbar/sposnrat från starboard)

• charlieb

Medlem
    11 maj, 2004 vid 08:56

Du skall inte ha en 125-130 litersbräda om alla glada 70 kg killar tog på sig en fin liten ryggsäck på ca 25-30 kg skulle man slippa alla dåliga råd på konfen.
    Föreslår att du köper en bra nybörjarbräda på minst 170 liter 85 cm bred. Då får du en bra bräda som ger dig massor med tid på! vattnet och inte i! vattnet. Segel skulle vara bra med 6.5 ca. inte för stort och inte för lite. Luras inte av att köpa för liten bräda för tidigt.
    Bräd ex:
    Starboard GO
    Segel:
    Köp komplett på konfen från 99 och framåt ca 2500:- komplett rigg.

CharlieB

• anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2004 vid 13:04

Tack för tipsen. Vad jag förstår så bör en bräda på mellan 145-160 liter vara bra för en person på 85 kg då har jag lagt mig mellan de råd som givits. Företrädesvis den större kanske då jag är duktig på att bada.
    Hur vet man hur lång mast och bom man skall ha till ett
    6,5 – 7,0 stort segel. Är det standardstorlekar till resp. ”åktyp”.?

• lasse_kna

Medlem
    11 maj, 2004 vid 13:10

Till de segelstorlekar du nämner (6,5 – 7,0) så borde en 460 mast och en bom som går att förlänga till ca 2,15m passa till de flesta segel. Men det är ju bäst att kolla vad det står på seglet först.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur stor bräda till nybörjare 85 kg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.