Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur stor skall första kiten vara?

• Hur stor skall första kiten vara?

Publicerad av eddie på 18 augusti, 2003 vid 08:31

Har beställt en Black-Tip 12m2 som jag skall hämta på onsdag. Jag väger 72 kg. Läser man trådarna här så verkar det vara en för liten drake. Vad tycker ni andra?
    Samtidigt så kan man ju förvänta sig mer vind under de månader som finns kvar på årets säsong.

anonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • walle

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 08:36

Väger själv 72kg och köpte en 12:a (O.R) efter att ha lyssnat på andra!
    Men jag ångrar att jag inte köpte en större, fast å andra sidan är ju 12:an bra som mellan drake om man tänkt köpa flera… confused.gif

• patrikol

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 08:51

Det beror ju på var du bor och vilka vindar som är vanligast där. Du behöver under alla förhållande minst två i alla fall. Du köpte den mindre först då får du köpa den större senare och hoppas på mycket vind. Jag köpte en 14 kvm och behöver en 18 eller 20 när det blåser lite. Men så väger jag ju 90 kg, Jag bor i Malmö och där blåser det mycket nästan hela året så därför valde jag den mindre kiten först.
    /Patrik

• piloten

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 09:08

Jag köpte en 12a som första kite (och enda hittills grin.gif). Hade jag köpt en 16-18 hade jag nog fått lite fler åkdagar i och med att det blåst väldigt lite i malmöregionen på sistone fast jag måste säga att jag inte ångrar köpet. Hösten är på väg med hårdare vindar, och hade jag enbart haft en 16 i de vindarna hade det säkert blivit för mycket drag för en noob som jag grin.gif. Jag ser fram emot en höst med min 12a!

/andreas

• eddie

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 10:06

Tänkte precis så… hösten kommer att vara mer blåsig än vad sommaren har varit – Såklart.
    Plannerar att köpa ytterligare en kite till våren. Då blir det en större.

• Anonym

Gäst
    18 augusti, 2003 vid 11:05

Jag skulle tippa på att 16m2 är den storleken som folk använder mest.. Själv så är det väldigt sällan som jag inte använder min(väger iofs upp mot 90kg)..

När man blir duktigare vill man dessutom gärna vara lite överriggad(om man nu skall kalla det så) för att kunna hoppa bättre..

Jag håller nog min 16m2-drake bra upp till 13m/s fast då kan man behöva hjälp när man går ur och i vattnet

• kongos

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 17:04

Första kiten bör enligt mig vara runt eller strax över 1 m2
    Det hjälper att öva med en så’n på land. Jag skulle gissa att min goda förmåga att hålla kiten i luften (vilket sparar en deltid) trots en del djupdyk och magplask kommer av en del övande med den. Man lär sig ”känna” draken på ett mycket bra sätt.

/E

• eddie

Medlem
    19 augusti, 2003 vid 05:18

Hmmmm, då har jag definitivt köpt en för stor… Närmare bestämt 12 ggr för stor…. *suck*
    Med en sådan liten kite så måste man ha en bräda som är 6m lång antar jag wink.gif

• yeeah

Medlem
    19 augusti, 2003 vid 08:48

tja säg inte det jag e oxå nybörjare har oxå köpt en 12:a det blir inte jättemånga åkdagar nu när det inte blåser så mkt, borde kanske köpt en 16. fördelen är väl att nu kan man iallafall leka lite med kiten när det inte blåser så mkt även om det är svårt att komma upp på brädan, sen när hösten och vindarna kommer borde man väl ha lite mer kontroll över den grin.gif och kunna lägga ner mer energi på brädan.. det är iallafall vad jag hoppas på.

sen hade det ju varit trevligt med en liten ”trainer” som man kan leka med på gräsmatten i stan. Någon som har en till salu?

• anonym-anvandare

Medlem
    19 augusti, 2003 vid 08:55

En helt klart ganska vanlig och befogad diskussion. Jag hade samma dilemma under våren men valde att gå då på den stora draken först, en Rhino II, 16 kvm. Det är ju som bekant en drake med mycket power och lite depower. Efter en komplettering med en likadan men 10 kvm så känns det stabilare. Kanske dock att det blir ett litet glapp i registret. Se först till vilka vindar som råder i ditt område, nu på hösten så låter en 12:a som ett bra alternativ då det brukar vara blåsigare.

s

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur stor skall första kiten vara?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.